Energigas 1
Synpunkten Straffbeskatta inte våra transporter P
olitikens utformning efter ett lands geografiska läge används sällan när politiska beslut ska fattas. Det är synd. Svensk politik hade blivit betydligt bättre om den utgick från våra geografiska förutsättningar. Sverige är ett glest befolkat land med stora avstånd och kallt klimat. Vår ekonomiska tillväxt är beroende av exportindustrin. Allt detta gör att frågor som en trygg energiförsörjning och fungerande transporter blir avgörande för vår framtida konkurrenskraft. Ett litet land som Sverige måste ta hänsyn till dessa förhållanden om politikerna vill staka ut en framgångsrik väg till framtiden. Låt oss ta ett exempel när det kommer till den nationella transportpolitiken. Men det kan göras på ett mycket smartare sätt som både tar hänsyn till vårt geografiska läge och bidrar till klimatnytta. På grund av den höga kostnaden är det få flygbolag och åkerinäringar som är beredd att gå över till fossilfria bränslen, exempelvis biogas. Här kan regeringen göra en verklig klimatinsats genom styrmedel som minskar övergångskostnaderna för klimatvänligt bränsle. Att öka efterfrågan på biogas inom nya användERIK GUTIÉRREZ-ARANDA Kommunikationsansvarig på Energigas Sverige ningsområden leder också till nya jobb samtidigt som vi minskar utsläppen. Men i stället straffbeskattas transporter som många förlitar sig på för att klara vardagen och affärsverksamheterna. När det läggs så stor vikt vid våra geografiska förutsättningar är det utifrån en insikt om dess Regeringen vill införa både flygskatt och skatt för lastbilstrafik, den så kallade vägslitageavgiften. Skälen sägs vara att näringslivet måste stå för en större del av sina klimat kostnader. Klimatfrågan är angelägen för många som känner en oro för vad klimatförändringar kan innebära för framtiden. Utsläppen måste minska om vi ska undvika temperaturhöjningar som hotar människors liv, hälsa och miljö. avgörande betydelse för Sveriges utveckling och konkurrenskraft. För en regering som menar allvar med att människor ska kunna arbeta, bo och resa i hela landet kan inte lösningen vara att straffbeskatta transportsektorn. Lösningen måste istället vara goda förutsättningar för innovationer som leder till smarta transportlösningar. s 38 ENERGIGAS NR 1 2017