Energigas 1
Projektering, byggnation drifttagning och service
av Gastankstationer sila bränslen för cirka 50 procent av våra drivmedelsinköp, säger han och fortsätter: – En del i förklaringen till detta är att många av gasbilarna verkar inom hemtjänsten och rör sig i ytterområden där det inte finns någon gastankstation. De tvingas tanka bensin i stället. Mycket kvar att göra Enligt Johan Andersson finns det två sätt att lösa detta dilemma. Antingen utökar man infrastrukturen för biogas till kommunens ytterområden. Eller också satsar man på elbilar i dessa områden i stället. – Jag tror att vi börjar närma oss taket för hur mycket personbilar på biogas vi kan ha i den kommunala fordonsparken. Nu gäller det mer att sätta fokus på medborgarnas val av fordon, säger han. Där finns ännu mycket kvar att göra. Föreningen Miljöfordon Sverige pekade nyligen ut Trollhättan som den kommun som har störst andel fossiloberoende fordon i Sverige – 9,3 procent. Detta måste ses som en framgång. Ändå kvarstår faktum – nio av tio bilar i Trollhättan tankar fortfarande fossilt. s Vi har lösningarna när det gäller att bygga tankstationer för bilar och bussar. Vi har mycket stor erfarenhet både av bussanläggningar, flakfyllningsstationer, publika tankstationer samt mobila gaslager. Med konstruktion och produktion i egen regi är våra anläggningar alltid anpassade efter kundens behov och önskemål. www.processkontrollgt.se ENERGIGAS NR 1 2017 9