WE 1
DIGITAL HÅLLBARHET | 2:2017 Enligt Ericssons prog
noser från Ericsson Mobility Report, så kommer det år 2021 att finnas 9,1 miljarder mobilabonnemang, 7,7 miljarder bredbandsabonnemang och 6,3 miljarder abonnemang kopplade till en smart telefon. Mer än 90 procent av världens befolkning kommer då att omfattas av mobila bredbandsnät. Den kraftfulla ökningen antas bara fortsätta, främst pådriven av en massiv tillväxt i Mellanöstern och Afrika. I denna nya miljö kommer informations- och kommunikationsteknologiska sektorn, den så kallade IKT, att kunna spela en stor och mer avgörande roll för en hållbar planet. »IKT har uppvisat det snabbaste och mest globala teknikupptaget i mänsklighetens historia och dess transformerande potential för ekonomin är minst lika stor som tidigare tekniska genombrott. IKT bör därför betraktas som en central infrastrukturplattform för att nå FN:s hållbara utvecklingsmål. I synnerhet är det mobilt bredband som har potential att fungera som accelerator med tanke på dess snabba spridning, storskaliga utveckling till låga kostnader och dess anslutning till internet och molnteknologin. I den digitala tidsåldern växer en ny serviceekonomi nu fram, som helt förändrar våra liv. Värdekedjor omformas, affärsmodeller digitaliseras, de geografiska avstånden krymps och allt fler människor delar varor och tjänster istället för att köpa och äga dem«, säger Matilda Gennvi Gustafsson, som jobbat sedan 2009 på Ericssons avdelning för hållbarhet; Sustainability & Public Affairs. Miljön tidigt viktig för Ericsson Ericsson har verkligen tagit hållbarhetsarbetet på stort allvar. Sedan början av 90-talet har Ericsson gjort livscykelanalyser internt och med olika forskningsgrupper. »Vi har otroligt mycket information och data och förmåga att analysera denna data. Med denna kunskap har vi sedan länge förstått att den största miljöpåverkan härrör från CO2e-utsläppen (koldioxidekvivalenter) och för att komma åt dessa är det viktigt att titta på hela värdekedjan«, säger Matilda Gennvi Gustafsson och fortsätter: »Inom Ericsson har vi med vår kunskap fokuserat mycket på att få ner vårt eget och våra produkters CO2e-avtryck. Nya femårsmål har satts och vi ska till exempel reducera vårt eget CO2e-avtryck med 30 procent i absoluta termer till 2020. IKT-sektorn kan hjälpa till med att reducera 15 procent av de globala utsläppen fram till 2030 jämfört med 2015. Det är lika med EU:s och USA:s utsläpp tillsammans. Teknologin optimerar värdekedjor, minskar resursanvändning och avfall och stödjer en övergång till en mer cirkulär ekonomi – det vill säga en övergång till en ekonomi, där resurser används mer effektivt och där återanvändning och materialåtervinning går före återvinning.« Ericssons hållbarhetsarbete var tidigt knutet till FN:s Millenium Goals, och sedan lanseringen av FN:s globala hållbarhetsmål, de 17 Sustainable Development Goals, har Ericsson arbetat med att addressera vår påverkan och möjlighet att förbättra dessa med hjälp med hjälp av IKT. DETTA ÄR ERICSSON Ericsson är ledande inom kommunikationsteknik och tillhörande tjänster. Huvudkontoret finns i Stockholm, Sverige. Koncernen har cirka 115 000 anställda (2016), kunder i 180 länder och stöder nätverk som ansluter mer än 2,5 miljarder abonnenter. Fyrtio procent av världens mobila trafik överförs via Ericssons nätverk. (Alla faktauppgifter i dessa artiklar är hämtade från Ericsson Mobility Report.) Cirkulär ekonomi Cirkulär ekonomi kan bland annat uppnås genom att effektivisera hela värdekedjor, så att färre materiella resurser behöver användas. Smarta tjänster är en del av detta, liksom smart hållbar stadsutveckling med effektivare transportlösningar och urban planering, möjligheten att använda IKT-infrastrukturen för att effektivisera e-handel och företagande samt även video- och telekonferenser i kombination med distansarbete. »Det handlar om en dematerialisering, det vill säga en övergång från att producera varor till att sälja tjänster. De smarta tjänsternas potential för minskade växthusgasutsläpp fram till 2030 är en integrerad del i att uppnå 15 procents reduktion till 2030. För att uppnå detta behöver intentionen finnas att vilja använda teknologin med det syftet«, säger Matilda Gennvi Gustafsson. GLOBAL INTERNETANSLUTNING 2021 Mer än 90% av världens befolkning beräknas vara uppkopplad till internet. Mobilabonnemang 9,1 MILJARDER Källa: Ericsson Mobility Report 13 Bredbandsabonnemang 7,7 MILJARDER 6,3 MILJARDER Smarta mobilabonnemang