WE 1
UTBLICK | 2:2017 I april 2017 kunde den kinesiska
internetjätten Baidu med hjälp av sitt system för ansiktsigenkänning hjälpa ett par i den kinesiska inlandsstaden Chongqing att bli återförenade med sin son, som bortfördes för 27 år sedan, sex år gammal. Baidu kunde matcha en bild av pojken med en 33-årig man i den östliga kustprovinsen Fujian. DNA-tester bekräftade att det verkligen var samma person. Det är ett exempel på hur långt Baidu har kommit i sin forskning och utveckling kring artificiell intelligens (AI). AI driver Baidu Baidu grundades år 2000 av Robin Li och Eric Xu och satte upp sin verksamhet i Zhongguancun i Peking, som brukar beskrivas som Kinas svar på Silicon Valley. Båda hade studerat utomlands och sedan återvänt till Kina, där ekonomin då hade börjat ta rejäl fart. Företaget ansågs till en början mest bara vara en lokal kopia av Google, men idag rankas Baidu som ett av världens mest innovativa företag och omsätter drygt 70 miljarder yuan (cirka 86 miljarder kronor). Visserligen har man haft hjälp av att Google lämnade Kina 2009, efter att ha » nu är artificiell intelligens. Företaget är på väg att skifta sitt fokus från sökmotorer till molntjänster och AI för att bredda sina möjligheter att få inkomster från olika kanaler. Stor marknad Baidu, som har tillgång till sökdata i realtid från 700 miljoner internetanvändare i Kina, kan nu analysera individuella användare genom att använda sig av sina stora datamängder, AI och molntjänster, förklarade Yin Shiming, vice VD och chef för Baidu Cloud Computing, i ett tal i maj i år i den sydkinesiska staden Shenzhen. Den sortens data kan sedan säljas till företag som därigenom kan använda dem i sina marknadsföringskampanjer. Värdet av molntjänster i Kina förutspås växa från 150 miljarder yuan 2015 till 430 miljarder 2019, enligt landets industri- och IT-departement. I november 2016 lanserade Baidu sin AI-plattform för kommersiella användare och redan har mer än 30 000 företag från olika sektorer anslutit sig. Plattformen innehåller bland annat system för rösttolkning, bildanalys och så kallad »deep learning«, eller djupa neurala nätverk. Artificiell intelligens är den nya elektriciteten.« ANDREW NG, TIDIGARE FORSKNINGSCHEF PÅ BAIDU – NU ADJUNGERAD PROFESSOR VID STANFORD-UNIVERSITET, OM ATT VI STÅR INFÖR EN NY INDUSTRIELL REVOLUTION. angett den kinesiska censuren som orsak. Men det året hade Baidu redan 80 procent av marknaden i Kina för söktjänster på nätet medan Google hade 20 procent. Baidu har också lanserat Kinas motsvarighet till Wikipedia, Baidu Baike, samt tjänster för kartor och navigering, resebokningar, webbanalys, internet-TV och mycket annat, till och med smarta ätpinnar som kan spåra om maten som ska ätas innehåller skadliga ämnen samt även mäta nutritionsvärdet. Men det som verkligen driver Baidu just Detta är en kraftigt växande form av AI som bygger på programvaror, vilka förbättrar sig själva på egen hand utan mänsklig assistans. Den nya elektriciteten Inte bara Baidu, utan även andra ITgiganter som Microsoft, Apple, Facebook, Yahoo och Google gör i dag stora satsningar inom AI. År 2014 öppnade Baidu ett forskningscenter i Silicon Valley med fokus på artificiell intelligens och värvade en AI-expert från Google, Andrew Ng, som forskningschef. Företaget har ett liknande center i Beijing. »Artificiell intelligens är den nya elektriciteten«, har Andrew Ng sagt och menade att AI-utvecklingen kan innebära att en ny industriell revolution står för dörren. I januari i år rekryterades Lu Qi till posten som Baidus operative chef. Han har en bakgrund som ledande expert på AI och har haft höga chefspositioner på Microsoft sedan 2009 samt dessförinnan arbetat 11 år på Yahoo. Skapade en ny affärsmodell Baidu började transformera sig 2011, när det stod klart att deras affärsmodell som byggde på söktjänster för datorer inte skulle vara hållbar, utan man var tvingad att skapa en ny affärsmodell för den växande mobilmarknaden. »Vi behövde förändra vårt tänkande, mobiltjänster är vad som nu gäller och de skiljer sig från PC-baserat internet och de kräver ett separat fokus«, sade då Kaiser Kuo, en av Kinas »internet-gurus«, som då var kommunikationschef för Baidu och som också är känd som grundare av det kinesiska hårdrockbandet Tang Dynasty. Baidu började då att göra en rad företagsköp och sedan 2012 har Baidu spenderat åtta miljarder US-dollar på att addera företag till sin grupp. Den största investeringen är köpet av mobilappen 91 Wireless 2013 för 1,85 miljarder dollar (US). Säljare var det börsnoterade företaget NetDragon från Hongkong. Affären var ett tydligt exempel på Baidus beslutsamhet att röra sig från att ha varit en gigant på datormarknaden till att utveckla sina tjänster för mobiltelefoner, eftersom användarna – framför allt i Kina – använder sina mobiltelefoner i mycket större utsträckning än de använder datorer. Ett annat större köp var att ta en majoritet i Nuomi Holdings, som kompletterade Baidus karttjänst med platsbaserade tjänster online, så att användarna kan hitta attraktiva erbjudanden. 37