WE 1
2:2017 | UTBLICK Intern kinesisk konkurrens Baidu
s investeringar är dock mindre än vad teknologikonkurrenterna Alibaba och Tencent spenderat. I Kina finns en stark konkurrens mellan dessa tre bolag som dominerar Kinas onlinesektor. De kallas BAT-bolagen efter initialerna i företagsnamnen. Baidu är störst på sökmotorer, Alibaba är störst på e-handel och Tencent är störst på sociala medier (framför allt genom WeChat som nu har över 900 miljoner användare). Baidu pressas av att man förlorar annonsinkomster framför allt till sociala medier och mobila plattformar. Företaget är fortfarande beroende av annonser kring sina söktjänster, men beteendet bland Kinas internetanvändare är att de i hög grad har skiftat från dator till smartphone för att komma ut på internet. Autonoma fordon Baidu har också gett sig in i konkurrensen med Google, Apple, Alibaba och andra teknikgiganter om att ta fram självkörande bilar. Företaget lanserade i april i år ett projekt kallat Apollo för att ta fram en plattform för förarlösa fordon. Redan 2015 gjorde Baidu ett vägtest i Beijing och har tillstånd att utföra tester i Kalifornien. Man har bildat en av världens största och diversifierade allianser för självkörande fordon, i vilken ingår fler än 50 företag, varav tolv kinesiska biltillverkare och två västerländska, amerikanska Ford och tyska Daimler, samt en rad underleverantörer. Apollo-projektet, bygger på öppna källor och samarbete, och är indelat i tre faser. Redan i år ska tekniken testas i avspärrade områden i Kina. Innan slutet av 2017 ska testkörningar prövas på enklare stadsgator. Under 2020 ska bilarna också köras på motorvägar och fler stadsgator. Bilar utan förare kan låta futuristiskt, men tekniken finns redan här och enligt en undersökning från den amerikanska tankesmedjan Rand Corporation finns det fler fördelar än nackdelar med självkörande bilar. De anses vara mer trafiksäkra än dagens förarstyrda fordon. De kan ge äldre och handikappade människor en större möjlighet till mobilitet. Kostnader i samband med trafikstockningar blir också lägre, eftersom passagerarna kan utföra andra sysslor i bilen. 38