AMES 1
TEXT & FOTO: PER ODDMAN På Olofsson Auto säger al
la spontant att man älskar bilar och det är ingen överdrift. Det här ett gediget familjeföretag som i år firar 40-årsjubileum. I företaget finns bl a Pelle som är ägare, Charles som är vd, hans bror Marcus som är försäljningschef och fruar. Företaget står starkt i den allt tuffare bilbranschen och har flera ben att stå på med sina 28 anställda. Man säljer främst Mercedes Benz personbilar och transportbilar. Som ett starkt alternativ till Mercedes transportbilar har man Isuzu. En annorlunda kombination är försäljning och service av Harley Davidsson motorcyklar och klassiska amerikanska veteranbilar. Naturligtvis finns en verkstad för service. FÖRETAGET GRUNDADES AV Pelle Olofsson, en legend inom gamla klassiska amerikanska bilar. På bilträffar kan han till exempel få frågan och svara på att Ford Edsels motor Super Express V8 var utrustad med fyrportsförgasare. – Vår kunskap om de bilar vi säljer genomsyrar hela vår verksamhet. Det är så vi kan bemöta kundens behov, berättar Charles Olofsson vd. STORSATSNING. Olofsson Auto går en mycket spännande tid till mötes i och med att Mercedes har bestämt sig för att storsatsa. År 2020 har man som målsättning att vara nr 1 inom premiumsegmentet. Med ett antal nya modeller som A-klass, B-klass, GLA och CLA räknar man att man ska ta nya marknadsandelar. Alla modellerna har samma bottenplatta men med olika design och funktion i karossen. A-klass och CLA är lite sportigare, B-klass och GLA sitter man bekvämare i med inspiration från SUV och med bättre lastmöjligheter. NYA MÅLGRUPPER. Mercedes som tidigare betraktats lite som en direktörsbil kommer nu att attrahera nya unga målgrupper. Med en till målgruppen ny och tilltalande design vill 26 man locka en medveten och påläst målgrupp med höga krav. Mercedes vill genom sin nya satsning få en bredare kundgrupp. Det ska finnas något för varje smak och ålder. – Attraktiva priser kommer att tilltala många nya kunder. I dag kan man köpa en Mercedes premiumbil för strax över 200 000:- och det gör många glatt överraskade, säger Charles Olofsson. FÖRMÅNLIGT LEASINGAVTAL. Det nya är nu att man kan erbjuda förmånliga privatleasingavtal på två till tre år. All service ingår och ett garanterat restvärde finns. Detta är något som kommer att tilltala många som inte vill binda kapital eller stå för dyra verkstadsnotor gällande en begagnad bil. PREMIÄR FÖR NYA E-KLASS. Under april lanseras nya E-klass som alltid varit en framgångsaga för Mercedes. – Vår stora volymbil är C-klass som har en tuff design som tilltalar många, säger Charles Olofsson. Satsar på ett fåtal bilmärken. En utveckling som vi ser i dag är att bilföretagen är återförsäljare för ett stort antal olika bilmärken. Här går Olofsson mot strömmen och har satsat på två bilmärken. – Jag tror att det är lagom att bli bra på två bilmärken. Man måste vara bra på det man säljer, att ha kunskap om bilarna som vi säljer. För mig är det svårt att tro att man kan vara bra på ibland uppåt fem bilmärken eller fler, anser Charles Olofsson. KUNDRELATIONER. Hos Olofsson Auto vill man vara expert på de bilmärken som man säljer. Det handlar om att ha tid för att vårda de kundrelationer man har. Genom det starka utbud man har genom Mercedes och med den mångfald av modeller som nu finns, så vill man istället hitta just den modell som passar kundens behov. TREVLIGT KUNDBEMÖTANDE. Hos Olofsson Auto har man ett avslappnat förhållande till sina kunder. Alla är välkomna oavsett om man bara vill titta på deras amerikanska klassiska bilar eller byta in sin Harley Davidsson till en begagnad bil. Stort lager av bilar. En orsak till Olofsson Autos framgång är deras snabba service. De har alltid ett stort lager av nya och begagnade bilar för snabb leverans. – Hög prioritet är att bilarna är rena och fräscha, att det är genomgångna och kontrollerade. Vi vill känna oss trygga i att veta att vi säljer bilar som vi kan stå för, säger Charles Olofsson. TVÅ ÅRS STARCLASS GARANTI. För begagnade Mercedes har man en fin garanti som gäller t ex fel i motor, växellåda, klimatanläggning och 14 dagars ångerrätt för ett tryggare köp. Målsättningen är att ha långsiktiga relationer med sina kunder. Alla nya bilar som säljs följer man upp med ett samtal till ägaren efter en vecka, ett år, två år och tre år. Detta för att säkerställa att kunden är nöjd med sitt köp och att svara på eventuella frågor om till exempel bilens funktioner. KOMMUNIKATION MED KUNDEN. I allt man gör från att sälja en ny bil till att ett verkstadsbesök genomsyras av kvalitet och kommunikation med kunden. Man erbjuder även fri lånebil då man lämnar in bilen för service. Verkstaden för hela tiden en dialog med kunden om de eventuella arbeten som tillkommer. – Att vi säger att bilen blir klar från service torsdag eller fredag existerar inte i vår värld. Vi ringer kunden och ger raka besked istället, berättar Charles Olofsson. n SATSAR PÅ GAMMALDAGS HEDERLIG SERVICE