STT 1
16 STT SPORT• MOTOR STT Svenljunga • Tranemo • Ul
ricehamn Nr 32 torsdag 8 augusti 2013 Klassisk bil i klassiskt Västkustlopp RACING 12-13 juli genomfördes på Falkenbergsbanan det 60 års-jubilerandeVästkustloppet. En av dem som deltog i det historiska loppet var Anders Dahlgren, tävlandes för Ulricehamns MK. Bilen han körde var en Mercedes 190 E 2,3-16. En bil som han tävlade med redan för 22 år sedan i SSK-serien. Men bilen har en ännu bättre historia bakom sig, den har varit med i det prestigefyllda DTM-serien (Tyskland) innan den hamnade i Anders Dahlgrens ägo. LEIF JOHANSSON/PHOTOCONCEPT Unga cyklister tog medaljer i SM CYKELSPORT Kinds CK har den gångna helgen varit i Motala och tävlat i Ungdoms-SM i Landsvägscykel. Som vanligt hävdade sig klubbens ungdomar väl och med sig hem hade man ett guld, två brons och ett lagguld. På lördagen som var det 10 km tempolopp som gällde och här vann Julia Kihlbom i F13-14 SM-guld. Tillsammans med Johanna Johansson och Matilda Luukkonen så tog hon också guldmedaljen i lag. Samuel Rasmusson lyckades i en oerhörd tajt strid om tiondelar att ta bronsmedaljen i P13-14 med ca 30 startande. På söndagen så var det linjelopp som skulle köras och här placerade sig Isak Lieback bäst med en bronsmedalj i P10-12. Övriga cyklister från Kinds CK var Gabriel Eriksson och Erik Lieback som kämpade väl i tuff konkurrens från Sveriges bästa ungdomscyklister. Kinds CK har ökat sin ungdomsverksamhet sista åren, men det finns plats för fler ungdomar så de är välkomna att takontakt med oss om de vill pröva på cykelsporten, säger Mikael Rasmusson, ledare inom Kinds CK. FOTO: PRIVAT Lyckat Midnattssolsrally för Kinds MK MOTOR Det gick bra för Kinds MK i årets Midnattssolsrally i Värmland, som kördes den 17 till 20 juli. På bilden syns Jan Hagberg, Kinds MK, som tävlar med en Volvo 242 från 1982. Tillsammans med kartläsaren Per Mikael Ekström kom han nia i klassen D4 over 2000 cm3, och på en 18:e plats totalt. Matti Tarkki och kartläsaren Jari Palomäki, Kinds MK, med huvudsponsor Muovitech AB, kom tia i samma klass och på en 22:a plats totalt. – Det är roligt att vi var två förare bland de tio bästa i klassen, säger Matti Tarkki, som körde Midnattssolsrallyt för sjätte gången. Han var nöjd med årets tävling. – Det var mycket folk, och vi hade kanonväder under alla tävlingsdagarna! FOTO:LEIF JOHANSSON / PHOTOCONCEPT Albin körde starkt i EM i Danmark MOTOCROSS Albin Larsen, CrossEnduroComp, blev 13:e man på EM i Randers i Danmark. En riktigt stark insats! Heatplaceringarna blev 12 respektive 16 och med det tog Albin sammanlagt 14 EM-poäng. På bilden ses Team Sweden med Albin i ”Landslagströja” och sin röda Kenda-keps längst ner till vänster. FOTO: PRIVAT FAKTA Kia Ceéd SW 1,6 CRDi FAMILJEFRIARE. När det nu för många är dags för semester är nya Kia Ceéd SW en följeslagare av bästa märke. Våra testförare ger bilen högt betyg och konsaterar att om något trots allt skulle krångla, så är de medföljande garantierna riktigt generösa. FOTO: CNP AB ELEGANT. Det är känslan man får när man sätter sig bakom ratten. En titt backspegeln visar dock att sikten bakåt är något begränsad, vilket drar ner betyget något. Familjefriare i nöd och lust MOTOR Sol, semester – och Kia Ceéd. innan hösten är här. Det är en kombination som visar sig vara riktigt lyckad. Än har vi förhoppningsvis några fina veckor kvar av sommaren och många har även lite semester kvar NYHET AC-SERVICE! NU SERVAR VI ÄVEN DIN AC! Och den som ska åka på semesMYCKET MER ÄN DÄCKVERKSTAD www.vianor.se Vianor Svenljunga ter vet att planering är A och O. I regel är det mycket saker som ska med på färden och då behövs en riktig laståsna som sväljer det mesta. Kia Ceéd har blivit en riktig familjefriare som toppat försäljningslistorna och vi har tagit pulsen på nya SW. En kombi med ett lockande pris och som bjuder på generösa utrymmen. Koreanerna har tagit ett rejält kliv in på den svenska marknaden och när femdörrarsversionen av nya Kia Ceéd hade sin svenska premiär gick den direkt upp till en sjätteplacering på Bil Swedens försäljningstopp. Nu är det således dags för familjefriaren Kia Ceéd SW - en bil som bjuder på lika mycket last som lust. Fiffig förvaring Inredningen känns riktigt elegant, kvalitén är hög och mätarna lättlästa. Nospartiet har fått ta del av samma nya grill som övriga syskonskaran och designen är signerad Peter Schreyer som kanske är mer känd för att tidigare haft sitt vassa ritstift hos Audi. Tyvärr så har bakåtsikten blivit lidandes under arbetet och backkamera á 12 900 kronor känns som ett måste, men då ingår också navigation. Kia Ceéd SW finns i tre utrustningsnivåer: inroparen ”Ex” har det nödvändigaste med bland annat luftkonditionering och ljudanläggning som standard. Går man ett snäpp upp till ”Komfort” får man LED-ljus, uppvärmd läderratt och infällbara ytterspeglar. Klättrar vi längst upp på stegen till ”Executive” finns det mesta som bland annat automatisk parkeringshjälp, xenonljus, skinnklädsel och elektronisk parkeringsbroms. Bagageutrymmet sväljer 528 liter eller 1 642 som mest och koreanerna har dessutom satsat på en mängd smarta förvaringsfack. Motoralternativen blir som till femdörrarsversionen, det vill säga två bensinare på 100 (173 900 kronor) respektive 135 hästkrafter (169 900 kr.) samt två turbodieslar på 90 (183 900 kr.) respektive 128 hk (189 900 kr.). Vi har provkört den sistnämnda maskinen som har ett koldioxidutsläpp på 117 g/km och dricker måttliga 0,45 liter milen. Sexväxlat är standard, men mot ett pristillägg på 10 000 kronor så erbjuds en automat, fast med den lådan i dieseln ökar förbrukningen med 1 dl milen samtidigt som accelerationen och toppfarten försämras. På de spanska vägarna känns Ceéd SW trygg och stabil, precis som en familjefriare av stora mått ska göra. Utöver detta toppar koreanen med fem stjärnor i EuroNCAP’s krocktester, vilket inte gör valet sämre. I priset ingår dessutom sjuårig nybilsgaranti, tre års vagnskada och tolv års rostskydd. Det känns utan tvekan som om familjefriaren kommer att få många att brista ut i ett rungande ”ja”. JENNY NILSSON OCH STAFFAN SWEDENBORG Motor: 4-cyl dieselmotor med dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cyl. Max effekt: 128 hk vid 4 000 varv/min. Max vridmoment: 260 Nm mellan 1 900-2 750 varv/ min. Kraftöverföring: Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell. Fjädring: Skruvfjädring och krängningshämmare runt om. Fram: fjäderben med undre triangellänk. Bak: multilänkaxel. Styrning: Kuggstång med elservo. Vändcirkel: 10,3 meter. Bromsar: Skivbromsar fram och bak ABS. Antispinn/ sladd. Mått/vikt: (cm/kg): Axelavstånd 265, längd 451, bredd 178 höjd 149. Tjänstevikt 1 420. Bränsletank 53 liter. Prestanda: Toppfart 193 km/h. Acceleration 0-100 km/h 11,2 sek Förbrukning/miljö: 4,5 liter per 100 km under blandad körning. CO2: 117 g/km. FAKTA Plus och minus + • Generösa utrymmen. HAR ALTERNATIVEN. Bensin eller diesel? Båda alternativen finns och dessutom i flera olika versioner. • Fina garantier. • Snygg design. • Hög kvalité. - • Dålig bakåtsikt.