Advokaten 1
Fokus Skiljeförfarande ”Insikten finns att vi är
i samma båt, och om vi hjälps åt att marknadsföra Sverige som att tvisterna blir allt mer omfattande. För ombud och skiljemän betyder det mer arbete. Växande kaka till trots – de intervjuade advokaterna är väl medvetna om konkurrensen. – Konkurrensen har blivit hårdare. Dels från London, efHenrik Fieber. tersom många ryssar gillar att vara i London, och engelska advokater har varit framgångsrika i att marknadsföra engelsk rätt och England. Dels också från Asien. I takt med att de asiatiska marknaderna blir viktigare och de asiatiska spelarna blir starkare på den internationella marknaden läggs alltfler skiljeförfaranden i städer som Shanghai, Hongkong och Singapore, säger Henrik Fieber. Gisela Knuts, verksam i både Sverige och Finland, vittnar om samma situation i de båda länderna. – Särskilt SCC har lyckats väldigt väl med att göra en ”James Bond”, det vill säga marknadsföra ett nytt koncept som fungerar också efter kalla kriget, säger hon. ANTAL MÅL VID NÅGRA AV DE STORA INSTITUTEN 2012 International Court of Arbitration vid International Chamber of Commerce (ICC), Paris: 759 mål (år 2009 var siffran 817). De 2 036 parterna kom från 137 olika länder och självstyrande områden. Skiljemännen kom från 76 olika länder. London Court of International Arbitration (LCIA): 265 mål (2009 var siffran 285). De 318 skiljemännen kom från 29 olika länder. Stockholms handelskammares skiljedomsinstitut (SCC): 177 mål (2009 var siffran 216), parter från 45 länder Hongkong International Arbitration Centre: 293 mål Singapore International Arbitration Centre: 235 mål Centralhandelskammarens skiljedomsinstitut, Finland: 69 mål SÄTTER SVERIGE PÅ KARTAN I den hårdnande internationella konkurrensen blir det allt viktigare att synas och peka på fördelarna med Sverige som skiljemannaland. Sverige har mycket att erbjuda, konstaterar docent Patricia Shaughnessy: ett välfungerande skiljedomsinstitut, skickliga advokater, en hög nivå på forskning och utbildning, transparenta och pålitliga domstolar och en god infrastruktur för tvistelösning. Men: – Vi kan inte sitta stilla och tro att världen bara ska komma till oss med sina tvister, säger Shaughnessy, och fortsätter: – Det krävs att vi är aktiva och visar vad vi har att erbjuda, samtidigt som vi hela tiden strävar efter att förbättra oss och erbjuda bättre service. Det bästa sättet att visa upp och marknadsföra Sverige är, enligt Patricia Shaughnessy, att delta flitigt i det internationella skiljemannasamhället. Det handlar om att delta i och tala vid konferenser och seminarier, ta plats i kommittéer och styrelser och publicera bidrag i internationella tidskrifter. Också advokaterna är väl medvetna om att det krävs målmedvetet arbete för att dra in uppdrag. – Den viktigaste utmaningen är att se till att Sverige finns på världskartan på längre sikt. Att Sverige som skiljedomsplats är framgångsrik och visar att man kan och ska välja Sverige i stället för kanske London eller Paris, fastslår James Hope. Gisela Knuts vill gärna lyfta fram den nordiska tvistelösningskulturen som ett stort marknadsföringsargument. MASTERUTBILDNINGEN Skiljemannarätten har tagit Kunskapen bland svenska juriststudenter om skiljeförfarande beskrivs ofta som låg. Men sedan några år finns möjlighet att fördjupa sig i området vid Stockholms universitet, som erbjuder en masterutbildning i internationell skiljemannarätt. I 32 ntresset för Juridicums ettåriga masterprogram i International commercial arbitration är stort. Programmet har funnits i tio år, och lockade i år ungefär 500 sökande till 30 platser. – Vi vill ge studenterna en förändrande utbildningserfarenhet. De får möta ett nytt spännande rättsområde, men de får också pröva ett nytt sätt att tänka kring rätten och att använda den i ett internationellt sammanhang, berättar docent Patricia Shaughnessy, kursföreståndare för masterutbildningen. Metoden innebär bland annat att studenterna får öva sig i Advokaten Nr 6 • 2013