GLAS 1
” huset började ta form kom tanken på att öppna g
alleriet för publik. Kanske fanns det andra som ville titta på konst och hantverk i liten skala? De blev överraskade av det stora intresserat. — Under tiden hade vi tre utställningar, som samlade massor av folk. Vi hade hela trädgården full med vernissagegäster, berättar Kjell Zackrisson. Låma som Moma Namnet Låma är en parafras på det världsberömda konstmuseet Moma i New York, fast med ett Å för Långedrag Modern Art. Arkitekten Jenny Stening från STEG Arkitekter, som är en av dem som ritat huset tycker att namnet är perfekt. Varför göra sig mindre än man är, säger hon. — När vi fick uppdraget för två år sedan gällde fortfarande regeln för Attefallshus att de fick vara max 25 kvadratmeter. Så det var de måtten vi hade att förhålla oss till. Att rita det lilla huset var en lustfylld process, berättar Jenny Stening. Placeringen i trädgården var given, utsikten fantastisk och arkitekterna fick fria händer. Så länge det fanns tillräckligt med väggyta att hänga tavlor på förstås. — Takfönstret blev en självklar lösning. Nu är det ett konstverk i sig, där man kan se de olika väderskiftningarna, säger hon. Strömmande dagsljus Huset är byggt i massivt korslaminerat trä som invändigt strukits med linolja. Väggarna inomhus är vita och golvet av slipad betong – rent och enkelt för att inte stjäla uppmärksamhet från konsten. Från galleriets enda fönster, i det skeva sadeltaket, strömmar dagsljuset ner på de färgstarka tavlorna. — Konsthallen är perfekt i coronatider. 30 GLAS 1.2021 En del av den ändlösa väggen. Så kallar konstnären Einar Höste sin målning som i vinter hänger på LÅMA. I taket hänger en skulptur av Lars Englund. DÄRFÖR VAR DET SÄRSKILT ROLIGT ATT RITA HUSET. NU KAN VI PROMENERA TILL LÅMA OCH NJUTA AV KONST PÅ NÄRA HÅLL. Arkitekten Jenny Stenings kontor på STEF arkitekter ligger också i Långedrag, inte långt från LÅMA kosthall. Men man ska helst inte vara mer än två–tre personer här inne samtidigt. Alla andra får hålla till i trädgården, säger Jenny Stening. Takfönster som tål klimatet För att hitta en lösning till takfönstret slog arkitekterna sina kloka huvuden ihop med plåtslagarens och glasmästarens. Visionen var att det trekantiga ljusinsläppet skulle dela taket som en sylvass skärva mot himlen. Samtidigt ligger tomten ett stenkast från havet och det lilla huset utsätts för alla årstiders väder och vind. — Det jag först tänkte på var att glaset måste hålla, oavsett väderlek. Speciellt under vintern när det finns risk för snölaster, säger Johan Wennroth på Kungälvs Glasmästeri, när han berättar om projektet. Valet föll på ett härdat isolerglas med lamell som fästes i vägg arna med ett silikonbaserat lim. Eftersom det inte fanns någon traditionell fönsterkarm är fästet urfräst ur takbjälkarna, förklarar Johan Wennroth. — Glasrutan är kittad med en mjuk fog som tätar och håller fast. Den blev också rejält tung och omöjlig att lyfta för hand, säger han. Bio i mörkret Trots de trånga smågatorna i Långedrag lyckades kranbilen nå fram till bergsknallen och montörerna slapp kånka på det blytunga glaset. För att ingen skulle skära sig på de skarpa spetsarna hade de även kapat en bit av det vassaste hörnet. — Vi dolde den trubbiga delen med fyra centimeter fals på varje sida. Men det spelar ju ingen roll, eftersom det inte syns. Triangeln ser lika vass ut som det var tänkt från början, intygar Johan Wennroth. Att ha en konsthall i trädgården är få förunnat och Kjell Zackrisson och Lena Hedlund planerar att utnyttja galleriet till max. När Göteborgs Filmfestival, just det här året, sänder alla sina filmer digitalt förvandlar de till exempel LÅMA till biograf. — När det är mörkt ute är rummet perfekt för filmvisning. Här kan vi ha vår egen filmfestival, säger Kjell Zackrisson. / Berglandskap. En bit av berget på villatomten i Långedrag fick sprängas bort för att ge plats åt Attefallshuset. / TEMA / Hållbarhet