Nöjesnytt Helsingborg 1
Nöjesnytt Helsingborg PÅ KROGEN
Nöjesnytt Helsingborg MODE
Fr. v Fredrik Dolk, Michalis Koutsogiannakis, Mar
ia Kulle. FÖRLUST, FÖRÄNDRING, MÖJLIG FRAMTID Vad gör vi när livet förändras? Vissa ser nya möjligheter, andra bara blundar. D en stora körsbärsträdgården vid föräldrahemmet står i full blom när Ranevskaja återvänder efter år utomlands. Hon, godsägarinnan, är väntad och efterlängtad av de som bebor huset och grannskapet; brodern Gajev, fosterdottern Varja, den uråldrige betjänten Firs, husan Dunjasja och bokhållaren Jepichodov, grannen Pisjtjik, den evige studenten och idealisten Trofi mov och inte minst köpmannen Lopachin. Hon fl ydde hals över huvud efter sonens död, återvänder utblottad i sällskap av gigolon Jasja, hämtad hem av dottern och arvtagerskan Anja. Nu är det som om de alla förväntar sig att hon kommer med lösningen på problemen. Det vackraste godset på jorden står på ruinens brant och med Ranevskaja ska allt avgöras. Ett bärande tema i Tjechovs dramer är förändring. De handlar om att hantera förändring. Att överleva förändring. Att överleva endast genom förändring. Där fi nns alltid omständigheter som kräver förändring. Där fi nns de som längtar efter och kämpar för den, där fi nns de som gör sig blinda för och försvarar sig mot den. Godsen förfaller, det talas, skrattas och gråts, älskas passionerat och hopplöst, bråkas lika passionerat och hopplöst. Människor vet inte vad de ska göra av sig själva och sina liv; de hoppas, de fruktar, de fl yr, de återvänder. De når inte varandra. Alla har rätt, alla har fel. Tjechov gör det privata politiskt och det politiska privat. Lösningarna är självklara och omöjliga på en och samma gång. Men förändringen är oundviklig, progressionen hjärtslitande ständig. Körsbärsträdgården från 1903 är det sista av Tjechovs fyra stora och fullbordade dramer. I de föregående är dramatiken mer explicit; kärleken uttalas, gevären avfyras. I Körsbärsträdgården låter Tjechov livet vara så fruktansvärt som det verkligen är; kärleken går inte att uttala, kulan förblir i geväret, tårarna övergår sömlöst i gapskratt. I Måsen (1896), Morbror Vanja (1897) och Tre systrar (1900) leder krisen till dramatiska utspel men med resultatet att allt återgår till ett slags gammal ordning som håller ännu en tid. När Tjechov skriver på tröskeln till den ryska revolutionen 1905 är förändringen däremot ett faktum: Exekutiv 52 | nöjesnytt aktion. Hur reagerar människan på det? Vilka överlevnadsstrategier sätter in? Hur förhåller hon sig till sig själv och till andra? Vad är värt att kämpa för? Vad måste försvaras? Vilka är förlusterna? Möjligheterna? Det kan ligga nära till hands att se Körsbärsträdgården som en metafor för dagens Europa. Hur möter vi krisen, sanningen om vårt överfl öds orsaker och konsekvenser? Hur påverkas och omvandlas förståelsen av vår historia i mötet med de krav en globaliserad värld ställer? Förändringen går inte att undfl y, bara förhålla sig till. Frågan är hur vi står ut med det, vad vi måste ge upp och hur vi kan formulera en framtid. För oss själva och för andra. TEXT: PETRA FRANSSON FOTO: DAVID SKOOG FAKTA KÖRSBÄRSTRÄDGÅRDEN HELSINGBORGS STADSTEATER LILLAN 24 JANUARI – 8 MARS AV: Anton Tjechov. ÖVERSÄTTNING: Lars Kleberg. BEARBETNING & REGI: Vibeke Bjelke. SCENOGRAFI & KOSTYM: Marie í Dal. LJUSDESIGN: Mikael Sylvest. LJUDDESIGN OCH MUSIK: David Gülich. MASK: Lillebel Höglund. Fr. v Cecilia Borssén, Ester Claesson, Maria Kulle, Michalis Koutsogiannakis, Fredrik Dolk, Marianne Vassbotn-Klasson.
Nöjesnytt Helsingborg NOTISER
Nöjesnytt Helsingborg FILMKOLL & RECENSIONER
Nöjesnytt Helsingborg TEKNIKPRYLAR
Nöjesnytt Helsingborg SERIER