Nöjesnytt Växjö Sida 1
Nöjesnytt Växjö Sida 2
Nöjesnytt Växjö Sida 3
Nöjesnytt Växjö Mingel
Nöjesnytt Växjö Sida 5
Nöjesnytt Växjö Sida 6
Nöjesnytt Växjö Sida 7
Nöjesnytt Växjö Sida 8
Nöjesnytt Växjö Sida 9
Nöjesnytt Växjö Tomi Kallio
Nöjesnytt Växjö Sida 11
Nöjesnytt Växjö Sida 12
Nöjesnytt Växjö Sida 13
Nöjesnytt Växjö Sida 14
Nöjesnytt Växjö Höstens Mode
Nöjesnytt Växjö Sida 16
Nöjesnytt Växjö Sida 17
Nöjesnytt Växjö Sida 18
Nöjesnytt Växjö Sida 19
Nöjesnytt Växjö Sida 20
Nöjesnytt Växjö Sida 21
Nöjesnytt Växjö Sida 22
Nöjesnytt Växjö Sida 23
Nöjesnytt Växjö Joe Labero
Nöjesnytt Växjö Sida 25
Nöjesnytt Växjö Peter Stormare
Nöjesnytt Växjö Sida 27
Nöjesnytt Växjö Sida 28
Nöjesnytt Växjö Sida 29
Nöjesnytt Växjö Sida 30
Nöjesnytt Växjö Sida 31
Nöjesnytt Växjö Sida 32
Nöjesnytt Växjö Sida 33
Nöjesnytt Växjö Sida 34
Nöjesnytt Växjö Sida 35
Nöjesnytt Växjö Sida 36
Nöjesnytt Växjö Sida 37
Nöjesnytt Växjö Sida 38
Nöjesnytt Växjö Sida 39
Nöjesnytt Växjö Sida 40
Nöjesnytt Växjö Sida 41
Nöjesnytt Växjö Sida 42
Nöjesnytt Växjö Sida 43
Nöjesnytt Växjö Sida 44
Nöjesnytt Växjö Sida 45
Nöjesnytt Växjö Sida 46
Nöjesnytt Växjö Sida 47
Nöjesnytt Växjö Sida 48
Nöjesnytt Växjö Sida 49
Nöjesnytt Växjö Sida 50
Nöjesnytt Växjö Sida 51
Nöjesnytt Växjö Sida 52
Nöjesnytt Växjö Sida 53
Nöjesnytt Växjö Sida 54
Nöjesnytt Växjö Sida 55
Nöjesnytt Växjö Sida 56
Nöjesnytt Växjö Sida 57
Nöjesnytt Växjö Sida 58
Nöjesnytt Växjö Sida 59
Nöjesnytt Växjö Sida 60
Nöjesnytt Växjö Sida 61
Nöjesnytt Växjö Sida 62
Nöjesnytt Växjö Sida 63
Nöjesnytt Växjö Sida 64
Nöjesnytt Växjö Sida 65
Nöjesnytt Växjö Recensioner SIONERMUSIKRECENSIONER
RECENSIONERRECENSIONREC JEFF BRIDGES ”Jeff Bridges” (Blue Note/Emi) På nätet: www.jeffbridges.com n n n Det är tio år sedan förra soloskivan ”Be here soon” men att det tagit så lång tid kan väl förklaras med att Jeff Bridges som bekant har en filmkarriär att tänka på. Efter framgångarna med filmen ”Crazy heart” där Bridges spelade en avdankad countrysångare (han vann en Oscar för tolkningen), var det dock bara en tidsfråga innan han skulle ta upp musikkarriären igen under devisen ”det gäller att smida...” Och föga förvånande hyrdes vännen och stjärnproducenten T-Bone Burnett in för att styra det rätt. Burnett har i sin tur kallat in toppskiktet av genrens låtskrivare och mest tydligt blir det i det radiovänliga öppningsspåret ”What a little love can do”. Själv faller jag lite mer för Bridges egna kompositioner med sina halvfilosofiska betraktelser. Jeff Bridges enorma pondus som skådespelare avspeglas inte riktigt i hans röst men jag gillar det. Sen kan man självklart se det här i ett mer cyniskt ljus, att Bridges gör det för sitt eget ego och varumärke samt att skivbolaget drar nytta av framgångarna för ”Crazy heart”. HENRIK LARSSON LENNY KRAVITZ ”Black and white America” (Warner Music) På nätet: www.lennykravitz.com n n n n Efter att ha regerat funkrocken under 1990-talet var det följande årtiondet relativt ljummet för Lenny Kravitz. Men på sitt nionde album överraskar han med intressanta inslag, och det märks att han lekt loss i studion. Här blandas ivrigt olika stilar i en JAY-Z & KANYE WEST ”Watch the throne” (Roc-A-Fella Records/Roc Nation/Def Jam Records/Universal) På nätet: www.watchthethrone.com n n n FIREFOX AK ”Color the trees” (Razzia Records) På nätet: www.firefoxak.com n n n Gränsen mellan snygg och slätstruken är hårfin, även när det kommer till musik. När Firefox AK kommer med sin första skiva sedan 2008 är det som en mer nedtonad version av sig själv. En del av det elektroniska har fått ge vika för instrument som går att ta på. Andrea Kellermans röst är skör som ett skogsrås och ljudbilden lätt och luftig. Associationerna spretar vilt från Britta Persson via Lykke Li till Alexis Weak. Det är sant. Det här är bra, men någonting saknas, någonting som flera gånger får mig att byta låt strax innan den är slut istället för att önska att den vore längre. Men pärlorna finns där, som dramatiska ”My sister and I” och singeln ”Boom, boom, boom” som har det driv flera av de andra låtarna saknar. ERIKA WALUKIEWICZ ”Watch the throne” tog nio månader att slutföra och spelades in under stort hemlighetsmakeri i studios världen över. Förväntningar har varit skyhöga under ungefär lika många månader. Men Jay-Z och Kanye Wests musikaliska avkomma faller tyvärr platt jämfört med klassiska soloalbum som ”The blueprint” eller ”My beautiful dark twisted fantasty”. ”Watch the throne” är som en trygg Spaghetti Bolognese. Det smakar gott, men skakar knappast om din värld. Det mesta har hörts förr. Skivan svämmar över av obligatoriskt storhetsvansinne och swagger. Det rappas om privatplan, droger och dyra designerkläder. Guldkornen är de introspektiva albumspåren som avslöjar människorna bakom blinget. Som vemodiga ”Made in America” där duon blickar bakåt och tackar Malcolm X och Martin Luther King Jr. för sina framgångar. ”See I just want him to have an easy life, not like Yeezy’s life, just want him to be someone people like”, rappar Kanye West och sågar sitt eget leverne längs med fotknölarna. När hiphopstjärnorna prioriterar brutal ärlighet framför skryt skapar de något som känns både nytt och unikt. LOTTA GLIMSTEDT framåtsträvande elektronisk rymdrock. Lenny Kravitz använder sig av sin musikaliska bredd och ber heller inte om ursäkt för det. Men skillnaden från hans två senaste album är att här uppenbarar sig självklara hits i de glättiga melodierna. Uppspelta ”Rock star city life” och orgelpsykedeliska ”Come on get it” sätter sig resolut. Titelspåret ”Black and white America” inramar visionen och ”Stand (You’re gonna run again)” håller oinskränkt med. Det hitvänliga gunget i ”Boongie drop” (feat. Jay-Z) gör att ”Dream” med textrader som ”No CEREBRAL BALLZY "Cerebral Ballzy" (Cooking Vinyl/Playground Music) På nätet: www.cerebralballzy.com n n n n Punken befriade en gång världen från disco, och den fyller sin funktion än i dag. Det bevisar Brooklynbandet Cerebral Ballzy på debutplattan, med sin tillräckligt stirriga attityd. Det är som att hetsvakna på nattjobbet med kaffet i knäet, samtidigt som den ettriga godzillamyggan i örat vägrar dö. Den ackumulerade ilskan spys ut i punkkorta, förbannade låtar. Det är rakt, smutsigt och tajt. Med tanke på sångarens frustration är jag förvånad över att han stannar skivan ut. Samtidigt damptrampar de övriga i bandet - samspelt utan att vara tillrättalagt. Lagom musikaliskt utan att störa punkens normer. Det finns många avskräckande exempel där ute på pretentiös wannabe-punk. Men inte här. Tvåtaktarna "On the run", "Insufficient fare" och "Cutting class" överrumplar. VERONIKA ÅSTRÖM one can take the dream from your heart” tacksamt glöms bort. Gitarriffen har fått ge vika något för de popelektroniska nedslagen. Men trots influenser i 1970- och 1980-talspop, varvas funkiga basgångar troget med rock, jazz och soul. Resultatet är en lätt förvirrad och rytmiskt baktung funkrock med handklappsvänlig touch, som eftersträvar att tillgodose det mesta - och lyckas. VERONIKA ÅSTRÖM TAKIDA "The burning heart" (Universal music) På nätet: www.takidamusic.com n n Att gå på tomgångskörning i mer än en minut är straffbart i de flesta tätorter. Ett undantag gäller för sopbilar och jag gissar att det här är ett sådant. För Takida tömmer slentrianmässigt den ena soptunnan efter den andra längs snälla och ledsna passager. Robert Petterssons Eddie Vedder-komplex är hela tiden på gränsen till att bryta ihop, och jag väntar fruktlöst på en förlösning. Samtidigt når den krystade produktionen bara fram till desperata schlagerrefränger. Men visst finns det tröst - "Haven stay" och "Was it I" är rätt medryckande i sitt armod. Kanske inget för bänkpressen, men platsar utmärkt där det hör hemma - till det utdragna hånglet i tonårsrummet. VERONIKA ÅSTRÖM 66 | nöjesnytt
Nöjesnytt Växjö Sida 67
Nöjesnytt Växjö Sida 68
Nöjesnytt Växjö Sida 69
Nöjesnytt Växjö Sida 70
Nöjesnytt Växjö Sida 71
Nöjesnytt Växjö Sida 72
Nöjesnytt Växjö Sida 73
Nöjesnytt Växjö Sida 74
Nöjesnytt Växjö Sida 75
Nöjesnytt Växjö Serier
Nöjesnytt Växjö Sida 77
Nöjesnytt Växjö Sida 78
Nöjesnytt Växjö Sida 79
Nöjesnytt Växjö Sida 80
Nöjesnytt Växjö Studenterbjudande
Nöjesnytt Växjö Sida 82