Sten Omslag
Sten Innehåll
Sten Ordföranden har ordet: Historia, samtid och f
ramtid
Sten Kort & gott: Italiensk återvinning, Brännlyck
esmycke, Jäders kyrka
Sten Stenbrottet: Brännlyckan
Sten Intervju: Linus Alfredsson
Sten Tema: Nya gravtraditioner
TEMA NYA GRAVTRADITIONER K nack, knack, knack … R
ickard Lagerström handhugger en gravsten. Skärvor av Vångagranit sprätter iväg och faller till golvet. Mejseln följer svarta streck och stenen växer fram, en asymmetrisk polerad form med råhuggna kanter, beställd och snart levererad. Vi befinner oss på Henry Andersson Stenhuggeri i Emilstorp, ett litet centralt industriområde i Malmö, alldeles intill Kontinen talbanan där godstågen drar förbi som långa susningar. Knack, knack. Det här är gammal stenhuggarmark där firmorna låg strategiskt bra mellan Malmös tre innerstadskyrkogårdar i S:t Pauli och längre ut Östra kyrkogården, en av landets berömdheter, planerad av arkitekten Sigurd Lewerentz som till - sammans med Gunnar Asplund också ritade Skogskyrkogår den i Stockholm. Förr låg här åtta stenhuggerier, kvar i dag är två, och en firma med enbart kontor. Henry Anderssons fyller 100 år i år. Döden är en pålitlig arbetsgivare och gravstenar har i alla tider varit självklara och efterfrågade. Men något håller på att hända. De traditionella gravstenarna tycks inte vara lika symboliskt viktiga som förr. Gravstenar är konkreta minnesbatterier, men har vi inte längre tid med minnen? Eller vill vi hellre komma ihåg varandra på andra sätt? Är You tube framtidens begravningsplats där vi lever kvar som spöken i molnet? Nya livsvanor bryter också upp gamla släktband. Vi flyttar från hembygder och släkter, och har allt mindre tid och lust att besöka och vårda gravar. – Det handlar om vårt förändrade förhållningssätt till döden. I dag ska begravningar vara så lite som möjligt, helst ingenting, rationellt och snabbt avklarat. Det kan också ha med nya familjebildningar att göra, de breda, skiftande familjebanden. Det är svårt att samlas kring en plats och ett uttryck och veta vem som ska bestämma, säger Sven-Erik Aspeklev, chef för begravningsverksamheten i Malmö pastorat, med 17 aktiva kyrkogårdar. Vi fjärmar oss från döden med ändrade ritualer. Många avlidna går direkt från bårhus till minneslund, där de anhöriga inte får vara med med vid asknedsättningen. 17 procent av alla kremeringar förra året var så kallade ”direktare”, där kroppen körs direkt från bårhuset till krematoriet, utan ceremoni med kista och begravningsakt. Minneslundar och rationella askgravplatser blir allt mer populära. Minnet ska vara lättskött. Den svenska kyrkogården håller på att förändras, både till tradition och funktion. Skribenten Petter Eklund har vandrat runt bland kvarteren på mångkulturella Malmös kyrkogårdar. — Fyrtio procent av våra gravstenar säljs till icke-etniska svenskar med sina traditioner och önskemål, säger stenhuggaren Rickard Lagerström. TEXT & FOTO PETTER EKLUND H enry Andersson Stenhuggeri har ändå fullt upp med arbete. I mångkulturella Malmö har gravstenar en bättre framtid. – Många tycker att askgravlundar och annat stjäl marknad från stenhuggerierna. Visst, det är ett tapp, men i Malmö har vi en stor, fin invandring och det är ett privilegium att få arbeta med andra religioner och härkomster, säger Rickard som är fascinerad av hur vi i alla tider har velat helga våra döda med minnesmärken. Det är en global rörelse oavsett religion och uttryck. – Det är givande att kunna jobba med så många olika religioner, man får en djupare förståelse. Oavsett om du är buddhist, kristen, muslim eller jude har du samma sorg, vilsenhet, skörhet när du kommer hit och ska beställa en gravsten. Kyrkogårdarna är öppna för alla. – Vi har ingen synpunkt på trostillhörighet, vi är religionsneutrala. Alla är välkomna, säger Sven-Erik. 13
Sten Projekt: Gustaf Vasa kyrka
Sten Projekt: Askims askgravlund
Sten Projekt: Fredrikskyrkan
Sten Projekt: Söndrums ängskyrkogård
Sten De stenprisnominerade 2018
Sten Teknik & Underhåll: Kyrkogårdsmurar
Sten Krönikan: Ronny Holm
Sten Marknaden