Sten Omslag
Sten Innehåll
Sten Ordföranden har ordet: Historia, samtid och f
ramtid
Sten Kort & gott: Italiensk återvinning, Brännlyck
esmycke, Jäders kyrka
Sten Stenbrottet: Brännlyckan
Sten Intervju: Linus Alfredsson
Sten Tema: Nya gravtraditioner
Namnplattor i kistgravlund på Östra kyrkogården.
”Det handlar om förskjutningar i vårt förhållande till döden. För 50 år sedan fanns inte i vårt medvetande att ha en picknick på en kyrkogård.” Judisk grav. Den runda bildstenen i Carrarra har Rickard själv huggit. Den ersatte en äldre version som hade gått sönder. Det ligger unga män här, flera har dödats i gängbråk och skjutningar. Det har rapporterats om vapen vid begravningar här ute, men Rickard har aldrig känt sig rädd eller hotad. – Det slogs upp stort i pressen att det sköts på kyrkogården. Visst kan det ha förekommit vapen, men aldrig några skjutning ar, säger han. Nära, men bakom täta häckar, ligger den moderna judiska kyrko gården. Den styrs av den judiska församlingen, men svenska kyrkan sköter kvarteren på entreprenad. Alla gravstenar ska ha samma mått, 130 x 80 centimeter. Platser anvisas och gravstenarna ska följa kraven. Individernas minnen börjar ändå dyka upp. En hockey klubba på en gravsten var först inte helt uppskattad av församlingen, inte heller en femuddig stjärna på en grav där en av de döda var judisk och den andra kristen. Blandade gravar blir allt vanligare, med både muslimer och kristna från samma familj. Östra kyrkogården är stor och öppen för alla typer av gravsättningar. Det finns kistgravlundar, med namn redovisade på stenplattor centralt i lunden. Här finns romska gravar, serbisk-ortodoxa och katolska avdelningar. I vissa specifika kvarter på kyrkogårdarna ska karaktären hos kvarteren bevaras, till exempel vid centrala delar av Östra kyrko gården, som ingår i Sigurd Lewerentz gestaltade helhetsbild. Ett exempel är ”Mazettigången”, en räcka pampiga gamla gravar med stenar i samma storlek där familjen Mazetti, som drev chokladfabriken i Malmö, gravsattes. Kvarteret är kulturhistoriskt skyddat och här gäller strikta bestämmelser för höjd, bredd och längd på stenarna. 18 De gamla svenska familjenamnen börjar nu få sällskap av jugoslaviska familjer som gärna vill använda dessa mer pampiga gravplatser. Det blir inte minst tydligt när äldre påkostade svenska gravar ersätts av gravar som följer nya tradi tioner. Den gamla strikta pampigheten blandas upp med foton, polerad sten och annan estetik, men håller sig inom måttbestämmelserna. – Vissa kvarter är mer känsliga, där ska man ta kulturhistorisk hänsyn, då ser vi till att föreskrifterna efterlevs. Vissa en skil da gravstenar kan också vara bevarandevärda, då skyddar vi dem också, säger Sven-Erik. D et svävar en tjusig stillhet över Östra kyrkogården. Staden är långt borta i ett sus och disiga siluetter. De gamla S:t Pauli-kyrkogårdarna däremot ligger inbäddade i stadskvarter, nya byggs i närheten, och kyrkogårdarna används som stadsparker och rekreationsområden, fast de är begravningsplatser. Det kan uppstå konflikter, enligt Sven-Erik Aspeklev. – Inte alla uppfattar kyrkogårdens helgd. Vi har vissa bekymmer med solande, grillande och volleyboll. Kanske är det okej på vissa ytor, men absolut inte på andra. Men vi är inte rigida utan tittar på det hela ganska pragmatiskt. Områden som inte är bevarandevärda blir mer fria, säger han. – Det handlar om förskjutningar i vårt förhållande till döden. För 50 år sedan fanns inte i vårt medvetande att ha en picknick på en kyrkogård. n
Sten Projekt: Gustaf Vasa kyrka
Sten Projekt: Askims askgravlund
Sten Projekt: Fredrikskyrkan
Sten Projekt: Söndrums ängskyrkogård
Sten De stenprisnominerade 2018
Sten Teknik & Underhåll: Kyrkogårdsmurar
Sten Krönikan: Ronny Holm
Sten Marknaden