Sten Omslag
Sten Innehåll
Sten Ordföranden har ordet: Historia, samtid och f
ramtid
Sten Kort & gott: Italiensk återvinning, Brännlyck
esmycke, Jäders kyrka
Sten Stenbrottet: Brännlyckan
Sten Intervju: Linus Alfredsson
Sten Tema: Nya gravtraditioner
Sten Projekt: Gustaf Vasa kyrka
Sten Projekt: Askims askgravlund
Sten Projekt: Fredrikskyrkan PROJEKT FREDRIKSKYRKA
N Nominerad till Stenpriset 2018 Ovala kontraster Ombyggnaden av Fredrikskyrkan i Karlskrona är en av de största och mest omvälvande kyrkoreno– veringarna som har gjorts i Sverige. Skulptören Pål Svensson har formgett altaret och dopfunten. TEXT PETTER EKLUND FOTO PETTER EKLUND, PÅL SVENSSON OCH PER GUSTAFSSON V ad? Är det vatten eller en spegel? Skulptören Pål Svenssons dopfunt i Fredrikskyrkan i Karlskrona framkallar förundran och förtjusning. Besökare höjer först blickarna mot de ljusa valven, men lockas sedan av en svart stenskulptur. Kyrkorummet speglas i ytan, men vad består den av? Nyfikna fingertoppar närmar sig, ytan bryts och små vågor löser upp spegelbilden. Illusionen var perfekt. Stenytan är vatten. – Det är som en gudomlig upplevelse, en uppenbarelse, säger Pål Svensson, som tidigare har utfört flera konstverk i Karlskrona. Dopfunten är kyrkans clou. Fredrikskyrkan har under de senaste åren genomgått en förvandling från klassisk historiskt miljö till en mångfunktionell arena, ”världens modernaste Tessin-kyrka”. Dopfunten är ett av inslagen i ett radikalt program som har uppdaterat kyrkans innehåll, tilltal, arkitektur och öppenhet till en fantastisk mix av barock och funktionalism för 2000-talet. Dopfuntens diabas, krysshamrad och polerad, bildar ett mörkt ankare till rymden i det vita kyrkorummet. Pål Svensson berättar om dramaturgin. 30 – Idén är att föra in naturen i kyrkorummet. Dopfunten ska vara en levande del som ett vattendrag för dopet istället för den traditionella silverskålen. Dopfuntens renskalade form bryter mot kyrkans antika prakt och framkallar sin omgivning, som en svart sten i ett snölandskap. Ellipsformen antyder också en båtform, en vanlig kyrklig symbol. Den flata skålen som är dopfuntens yta och centrala del kan sänkas ner och bildar då en bassäng. – Det blir som att titta ner i en källa eller en oändligt djup brunn. Barngrupper ska kunna stå runt där och prata om vattnets betydelse på jorden och i dopet. På en given signal kan den centrala delen höjas, fjärrstyrd, vattnet rinner över kanten och den gyllene texten Dopets Gud välsignar dig blir synlig på varje sida. Vattnets karaktär kan också förändras, från stilla rinnande till porlande. Det är teatraliskt och effektivt. Pål Svensson fick inspiration från en biograf i hans ungdoms Göteborg, där en staty på scenen sänktes ner innan filmen började. – Då tystnade hela publiken. I teaterns värld är det viktigt med rörelse, entréer och sortier. Dopfunt och altare accentuerar via sacra — den heliga vägen — genom två motpoler som möts: det mörka tunga urberget där vattnet stiger upp och det ljusa altaret i marmor som ger ett svävande intryck. Dopfunten, av ett diabasblock från ett stenbrott i Lönsboda, sågades med figurlinsåg hos Johansens Monumenthuggeri utanför Sarpsborg i Norge. David Knutsson, stenhuggare utbildad hos Marmor och Granit, krysshamrade dopfuntens utsida och utförde även poleringen. Hydrauliken är konstruerad av Uno Svensson på Walleverken utanför Karlskrona. Vattnet går runt i ett slutet system och byts ut varje dag. D opfunten dominerar rörelsen in genom kyrkan. – Vi vill markera dopets viktighet och placerade därför dopfunten
Sten Projekt: Söndrums ängskyrkogård
Sten De stenprisnominerade 2018
Sten Teknik & Underhåll: Kyrkogårdsmurar
Sten Krönikan: Ronny Holm
Sten Marknaden