WE LEDARE
WE INTERNET OF THINGS TARÖVER VÄRLDEN
WE STANDARDISTERINGEN AV loT
WE INTERNET, UPPFINNINGEN SOMFÖRÄNDRADE ALLT
DEN SMARTA INDUSTRIN | » Scania tillhör veteraner
na när det gäller att använda sig av IoT-teknologin för att skapa stora fördelar internt och för kunderna. Redan 2004 lanserades det första Fleet Management-systemet. Systemet har sedan dess genomgått stora förändringar och från 2011 utrustas alla lastbilar med en telekommunikationsenhet, som sänder mängder med data om fordonen till Scanias servrar i fabriken. Informationen används dels för att skapa de olika tjänster som kunderna kan välja att abonnera på, internt inom Scania samt ute i verkstäderna för att minska kundernas stilleståndstider. Uppkopplad flotta med 130 000 lastbilar »Det är ett under flera år väl fungerande system, som är mer inriktat mot grundläggande funktionalitet, som spårning av bilen och information om dess status. I och med att vi har fordonen ständigt uppkopplade, kan vi kontinuerligt göra diagnoser på dem«, säger Jan Danielsson, utvecklingsansvarig för Scania Connected Service. Idag har Scania en lastbilsflotta bestående av 130 000 uppkopplade fordon i Europa, Sydamerika, Afrika och Asien. »Vi samlar hela tiden in ny information från dem och de äldsta uppkopplade bilarna är från slutet av 2008. Vi hade en liknande äldre utrustning även tidigare, men den är numera utfasad«, säger Jan Danielsson. Rapporter utan kostnad Servicen ingår numera, som en del av Scanias standard. »Den som köper en Scania lastbil får ett uppkopplat fordon. I bilpriset ingår då ett basabonnemang för de kunder som så önskar. Detta kostar inget extra, de måste bara skriva under ett avtal, som ger oss rätt att inhämta information från lastbilen«, säger Jan Danielsson. Gör de det får de varje vecka, månad och år en monitoringrapport, där de kan se hur bilarna mår och hur de har rullat, information om bränsleförbrukning och hur mycket hårda inbromsningar de har varit med om med mera. Till systemet finns också en mobilapp. Appen är gratis men kräver ett aktivt abonnemang för åkeriet. I appen kan till exempel föraren enkelt Hittills har över 90 procent av våra kunder accepterat erbjudandet om att aktivera anslutningen - vårt mål på 100 procent är definitivt inom räckhåll« JAN DANIELSSON dokumentera och skicka in felrapporter till åkeriet om det finns problem med utrustningen. På åkeriet kan den som är fordonsansvarig sedan planera fordonsunderhållet direkt i Fleet Management-portalen. Kunderna erbjuds också andra abonnemang, där de mot en extra kostnad får tillgång till djupare analyser av både förare och bil. Kunderna har då möjlighet att själva göra djupare analyser av både förare och fordon, för att till exempel bedöma vilka förare som behöver tränas i att köra bränslesnålt. De får också tillgång till olika rapporter, som till exempel miljörapporter. I betalabonnemangen ingår även positioneringstjänster samt möjlighet att koppla ihop Fleet Management-systemet med kundens egna IT-system (via webservice-gränssnitt). »Dessa tjänster har funnits på marknaden i några år nu, och vi har nått den kritiska massa som behövs för att utnyttja utvecklingen. Hittills har över 90 procent av våra kunder accepterat erbjudandet om att aktivera anslutningen - vårt mål på 100 procent är definitivt inom räckhåll«, säger Jan Danielsson. Snabbare service vid behov Med systemet kan Scanias verkstäder dessutom redan innan en lastbil kommer in på verkstaden se vilka felkoder som finns i elsystemet. Detta skapar möjlighet att förbereda servicen innan bilen står på verkstaden, vilket minskar stilleståndstider. Efter att en reparation är utförd kan verkstaden enkelt kontrollera om åtgärden hjälpte, utan att bilen behöver komma in på verkstaden igen. »Vi ser det som en stor investering för framtiden«, säger Jan Danielsson. »I mobilappen, som är tillgänglig till Efter att en reparation är utförd kan verkstaden enkelt kontrollera om åtgärden hjälpte, utan att bilen behöver komma in på verkstaden igen. vårt system, kan förare, transportplanerare eller åkeriägare snabbt få tillgång till en karta med positioner för alla åkeriets bilar«, säger Jan Danielsson. Värdefull innovationskälla De inhämtade datamängderna utgör naturligtvis en värdefull källa för Scanias egen forskning och utveckling. »Det är ju en viktig källa till kunskap för att förstå hur våra bilar används och hur vi kan göra dem effektivare och sänka bränsleförbrukningen«, säger Jan Danielsson. Scania har byggt upp flera databaser för olika syften. »Vi använder mycket av informationen för att utveckla mer tekniskt avancerade och säkrare fordon framöver«, säger Jan Danielsson. För att bättre förstå kunderna och i syfte att optimera transportflödet har Scania även byggt upp ett eget transportlaboratorium med ett eget åkeri och en egen uppkopplad flotta bestående av 40 lastbilar. Dessa kör gods mellan Scanias produktionsorter i norra Europa. Huvuddelen av de interna transporterna sker mellan fabrikerna i Södertälje och Zwolle i Holland. »Vi tror starkt på nyttan av våra system för både våra externa kunder och deras kunder, liksom för oss själva i våra egna processer och våra eftermarknadsprocesser i samband med att lastbilarna servas och repareras«, slutar Jan Danielsson. 15 2:2015
WE KONVOJER MED LÅNGALASTBILSTÅG
WE AUTONOMA FORDONPÅ VÄGARNA
WE SAMVERKA OM DU VILL VARA SSG NOTISERMED I MATCH
EN
WE SJUKVÅRDEN TAR STEGET UTI CYBERRYMDEN
WE INTELLIGENTA FÖRPACKNINGARSKAPAR STARKARE VARUM
ÄRKEN
WE MICROSOFT VILAR PÅ MOLNEN
WE SÅ EFFEKTIVSERASLEVERANTÖRSKEDJAN
WE PRODUKTION 2030
WE VOLVOS DIGITALAFRAMTIDSFABRIK
WE UTBLICK – SVENSKAR BYGGERNY SKOGSINDUSTRI I LAO
S
WE SSG PROFILE
WE SSG NOTISER
WE SÅ HÄR TÄNKER CHALMERS