Loading...
WE LEDARE
WE INTERNET OF THINGS TARÖVER VÄRLDEN
WE STANDARDISTERINGEN AV loT
WE INTERNET, UPPFINNINGEN SOMFÖRÄNDRADE ALLT
WE KONVOJER MED LÅNGALASTBILSTÅG 2:2015 | DEN SMAR
TA INDUSTRIN Ett annat forskningsområde, där Scania är ett av de ledande företagen i världen, är konvojkörning eller så kallad »platooning«. Lastbilarna körs i konvoj med ett avstånd mellan ekipagen på tio till tjugo meter. Föraren i första lastbilen bestämmer hastigheten hos konvojen och de självkörande lastbilarna bakom följer efter tack vare avancerad teknik och mjukvara, som automatiskt reglerar avståndet mellan långtradarna. »Vi kör dem tätt för att få ned luftmotståndet och därmed göra bränslebesparingar. Vi ser att vi kan nyttja infrastrukturen effektivare om vi kan köra med kortare avstånd mellan bilarna. Och med de elektroniska systemen som bilarna utrustas med ökar trafiksäkerheten«, säger Jan Danielsson, utvecklingsansvarig för Scania Connected Services. Då antalet godstransporter i världen beräknas växa med 50 procent mellan åren 2000 och 2020, så är den reducering av energiåtgång konvojkörning leder till på mellan 5 och 10 procent mindre bränsleåtgång viktig. Dessutom utnyttjas idag endast hälften av lastbilarnas lastkapacitet. Idag har Scania demonstrerat konKonvojkörning av autonoma fordon leder till mellan 5 och 10 procent mindre bränsleåtgång. Dessutom utnyttjas lastbilarnas lastkapacitet betydligt effektivare. KONVOJER MED LÅNGA LASTBILSTÅG TEXT CARL JOHARD FOTO SCANIA 16 vojkörning av enskilda lastbilståg. Den intressanta utmaningen är nu att koordinera flera lastbilskonvojer och få ihop det med hela logistiksystemet. Strävan är att en åkare med 100 lastbilar i realtid kan koordinera sina transporter med andra åkare. En konvoj kan lämna Sverige på väg ner mot Italien och i till exempel södra Tyskland kan flera lastbilar både avvika och ansluta. Scania samarbetar här med ett stort åkeri i Spanien. Tillsammans arbetar de bland annat med gränssnitten mellan chaufför och lastbil samt mellan personal och övervakningsutrustning hos åkeriet. »Det pågår dessutom en hel del legalt arbete i syfte att få de europeiska myndigheterna att harmonisera trafiklagarna i Europa och tillåta en högre grad av automation«, säger Jan Danielsson.
WE AUTONOMA FORDONPÅ VÄGARNA
WE SAMVERKA OM DU VILL VARA SSG NOTISERMED I MATCH
EN
WE SJUKVÅRDEN TAR STEGET UTI CYBERRYMDEN
WE INTELLIGENTA FÖRPACKNINGARSKAPAR STARKARE VARUM
ÄRKEN
WE MICROSOFT VILAR PÅ MOLNEN
WE SÅ EFFEKTIVSERASLEVERANTÖRSKEDJAN
WE PRODUKTION 2030
WE VOLVOS DIGITALAFRAMTIDSFABRIK
WE UTBLICK – SVENSKAR BYGGERNY SKOGSINDUSTRI I LAO
S
WE SSG PROFILE
WE SSG NOTISER
WE SÅ HÄR TÄNKER CHALMERS