WE LEDARE
WE INTERNET OF THINGS TARÖVER VÄRLDEN
WE STANDARDISTERINGEN AV loT
WE INTERNET, UPPFINNINGEN SOMFÖRÄNDRADE ALLT
WE KONVOJER MED LÅNGALASTBILSTÅG
WE AUTONOMA FORDONPÅ VÄGARNA
WE SAMVERKA OM DU VILL VARA SSG NOTISERMED I MATCH
EN
WE SJUKVÅRDEN TAR STEGET UTI CYBERRYMDEN
WE INTELLIGENTA FÖRPACKNINGARSKAPAR STARKARE VARUM
ÄRKEN
WE MICROSOFT VILAR PÅ MOLNEN
WE SÅ EFFEKTIVSERASLEVERANTÖRSKEDJAN
WE PRODUKTION 2030
BUSINESS EXCELLENCE | 2:2015 Industri 4.0 har bli
vit ett nytt hett så kallat »buzzword«, som alla industriellt initierade numera talar om. Vad står det för? Plattformen Industrie 4.0 är från början ett gemensamt tyskt projekt för de tre stora tyska industriförbunden Bitkom, Vdma och Zvei och det ansluter till den tyska regeringens framtidsprojekt med samma namn Industrie 4.0. Den tyska regeringen med förbundskansler Angela Merkel i spetsen har valt att satsa mer än 400 miljoner euro i detta prestigeprojekt för att landet inte ska förlora sin världsledande ställning som verkstadsnation. Namnet står för den fjärde industriella revolutionen. Efter ångmaskinen, elektriciteten och elektroniken, så går industrin nu in i en ny digital era, där allt i produktionskedjan är smart och uppkopplat. Man kan säga att Industri 4.0 är industrins version av sakernas internet. Tekniken i Industrie 4.0 kretsar kring intelligenta produkter, som är aktiva informationsbärare. »Industrie 4.0 är ett gigantiskt teknopolitiskt projekt, som lika mycket är drivet av tyska politiker som av industrin och forskarna. Det är en filosofi kring hur man kommunicerar i alla led, i alla värdekedjor och system och med människan i systemet och det handlar mycket mer om konkurrens mellan regioner och länder än om ren teknik«, säger Johan Stahre, professor och avdelningschef för produktionssystem på Chalmers Tekniska Högskola i Göteborg. Målet självorganiserade fabriker Organisatoriskt innebär Industri 4.0 ett affärsmässigt paradigmskifte. Produkt, produktion och service integreras i förädlingsprocessen. Samarbete och konkurrens präglar företagen. Människans kunskap står i centrum och den mänskliga handlingsfriheten utvidgas. »Det är en strävan att organisera och kontrollera hela värdekedjan och livscykeln av produkter. Företagen digitaliserar både sina horisontella och sina vertikala värdekedjor och de knyter samman sin egen organisation med kunder och affärspartners. Gemensamt för framgång i det industriella internet är en uppkoppling av maskiner och sensorer och en sammankoppling mellan leverantörer och kunder utmed hela värdekedjan, liksom en förmåga att kunna analysera stora mängder data«, säger Fredrik Vernersson, senior rådgivare och ansvarig för Den tyska regeringens och förbundskansler Angela Merkels satsning på i prestigeprojektet Industrie 4.0 har triggat igång en internationell industriell kapprustning. Internationell kapprustning Tysklands ambitiösa satsningar har triggat igång en internationell kapprustning när det gäller införande av nya smarta system för att kunna konkurrera om framtidens produktionskapacitet och produktionsförmåga. I USA har Obama-administrationen gjort en miljardsatsning på ett antal olika projekt. Bland annat har flera företag, organisationer och universitet gått samman i Smart Manufacturing Leadership Coalition (SMLC) och General Electric har tillsammans med ATT, Cisco, IBM, Intel och Siemens tagit initiativ till ett konsortium – Industrial Internet Consortium – med inriktning på industriellt internet. Inom det övergripande europiska forskningsparaplyet »Horizon 2020« finns bland annat programmet »Factories of the Future«, som satsar på industriell digitalisering och utveckling av framtidens fabriker. Holland, Schweiz, England och Italien är länder som satsar hårt på att utveckla sina tillverkningsindustrier med hjälp av ambitiösa satsningar i den senaste tekniken. Även i Sydkorea och Kina pågår en febril aktivitet. Kina har bland annat initierat en femårsplan för utveckling av utrustning för intelligenta tillverkningssystem, intelligenta styrsystem och högklassiga 33 verkstadsbranschen inom avdelningen Strategy& inom PwC. Målet är självorganiserande fabriker, där varje produkt bär med sig information om hur och till vem den ska tillverkas. Ambitionen är också att uppnå kortare omställnings- och ledtider, färre fel, mer flexibilitet och ingen tidskrävande programmering.
WE VOLVOS DIGITALAFRAMTIDSFABRIK
WE UTBLICK – SVENSKAR BYGGERNY SKOGSINDUSTRI I LAO
S
WE SSG PROFILE
WE SSG NOTISER
WE SÅ HÄR TÄNKER CHALMERS