WE LEDARE
WE INTERNET OF THINGS TARÖVER VÄRLDEN
WE STANDARDISTERINGEN AV loT
WE INTERNET, UPPFINNINGEN SOMFÖRÄNDRADE ALLT
WE KONVOJER MED LÅNGALASTBILSTÅG
WE AUTONOMA FORDONPÅ VÄGARNA
WE SAMVERKA OM DU VILL VARA SSG NOTISERMED I MATCH
EN
WE SJUKVÅRDEN TAR STEGET UTI CYBERRYMDEN
WE INTELLIGENTA FÖRPACKNINGARSKAPAR STARKARE VARUM
ÄRKEN
WE MICROSOFT VILAR PÅ MOLNEN
WE SÅ EFFEKTIVSERASLEVERANTÖRSKEDJAN
WE PRODUKTION 2030
2:2015 | BUSINESS EXCELLENCE den egna verksamhete
n, där företagets olika funktioner för marknad, försäljning, produktutveckling, inköp, tillverkning och distribution knyts samman och integreras i ett digitalt informationsflöde. Den horisontella värdekedjan omfattar det externa ekosystemet, vilket inkluderar företagets leverantörer och kunder i flera led.« Ökad samverkan krävs För att Sverige ska kunna inta en innovationsledande roll krävs att företagen samverkar i större ekosystem tillsammans med partners och leverantörer. »Med ett partnerskap kan man fördjupa relationen och utveckla produkter tillsammans. Du kan utveckla dina produkter och din partner kan utveckla sina. Det blir helt enkelt en vinn-vinn-situation för alla«, säger Fredrik Vernersson, PwC »Målet är snabbare, flexiblare, miljövänligare och mer kundorienterad produktion med kortare ledtider«, säger professor Johan Stahre, Chalmers. tionsbantning och avancerade analyser, vilka sedan kan resultera i konkreta åtgärder i rätt ögonblick«, säger Johan Stahre, Chalmers. Nya organisationer krävs En annan utmaning för företagen är företagens ofta decentraliserade och heterogena data- och applikationsmiljöer. »En tydlig struktur för datahantering, transparens och enhetlighet är ledord när information ska delas brett inom organisationer och med affärspartners«, säger Fredrik Vernersson, PwC. Företagen behöver se över hur de organiserar sitt arbete med digitala frågor. »De behöver se över hur de väljer att organisera sig, vilken kompetens som ska prioriteras och hur aktiviteterna leds. Detta kommer att vara avgörande för en framgångsrik transformation till ett digitalt ledande bolag«, säger Fredrik Vernersson, PwC, och fortsätter: »Digitalisering kommer att ske både i den vertikala och horisontella värdekedjan. Den vertikala värdekedjan omfattar 36 Framtidens underhåll Men var står underhållet i den här utvecklingen? Hur förändras underhållsorganisationen och vilken roll får underhållstekniker och underhållsingenjörer i framtiden? Framtidens underhåll blir alltmer förebyggande. Ingen har råd med driftstopp och då krävs ett underhåll, där maskinerna både pratar med varandra och med operatören. Det handlar om helt nya produktionsmiljöer, där grupper av maskiner kommunicerar med varandra och skickar nödvändig data sinsemellan för att optimera tillverkningsprocessen. »Forskarna talar idag om alltmer en produktionslinje kan samla in och analysera ostrukturerad data och identifiera strukturer och samband som orsakar driftstörningar. Det är också möjligt att göra en grundorsaksanalys. »Det handlar alltid om maskinernas tillgänglighet och man måste mäta, övervaka och kontrollera för att på det sättet identifiera avvikelser, som måste åtgärdas«, säger Johan Stahre, Chalmers. Framtiden är redan här Även om alla initierade säger att Industri 4.0 mer handlar om evolution än revolution, så är oenigheten stor om hur snabb den evolutionära processen är och kommer att bli. Medan en del experter talar om 10-20 år innan processen är fullt genomförd överallt, menar andra att framtiden redan är här - med eller utan en gemensam standardisering. »Det är fortfarande en lång väg att gå »Dataanalys blir en bristkompetens i framtiden« JOHAN STAHRE självorganiserande fabriker, med teknik för intelligenta produkter, som i sig själva är aktiva informationsbärare. Målet är snabbare, flexiblare, miljövänligare och mer kundorienterad produktion med kortare ledtider«, säger Johan Stahre, Chalmers. Det innebär att underhållsorganisationen med hjälp av sensornätverket i innan dessa visioner blir praxis. Man är lite avvaktande inför vem som ska ta de första stegen. Standardisering och samverkan är avgörande, men inom verkstadsindustrin upplever jag inte att de ledande aktörerna ännu är riktigt överens om hur det här ska gå till i praktiken«, säger Johan Stahre, Chalmers. Fredrik Vernersson, PwC, tror att utvecklingen kommer att vara snabbare. »Det här håller på att bli verklighet och det händer just nu. Tempot kommer att variera från bransch till bransch och från produkt till produkt. Flera företag har redan idag produkter som är långt digitaliserade. Jag tror att vi kommer att se stora förändringar när det gäller industriellt internet redan inom tre år. Inom fem år går Industri 4.0 från att vara en plan till att bli en realitet. Då bedömer jag att graden av digitalisering kommer att vara radikalt annorlunda och många tillverkande företag kommer att vara digitalt integrerade, såväl internt som med kunder och partners«, slutar han.
WE VOLVOS DIGITALAFRAMTIDSFABRIK
WE UTBLICK – SVENSKAR BYGGERNY SKOGSINDUSTRI I LAO
S
WE SSG PROFILE
WE SSG NOTISER
WE SÅ HÄR TÄNKER CHALMERS