WE LEDARE
WE INTERNET OF THINGS TARÖVER VÄRLDEN
WE STANDARDISTERINGEN AV loT
WE INTERNET, UPPFINNINGEN SOMFÖRÄNDRADE ALLT
WE KONVOJER MED LÅNGALASTBILSTÅG
WE AUTONOMA FORDONPÅ VÄGARNA
WE SAMVERKA OM DU VILL VARA SSG NOTISERMED I MATCH
EN
WE SJUKVÅRDEN TAR STEGET UTI CYBERRYMDEN
WE INTELLIGENTA FÖRPACKNINGARSKAPAR STARKARE VARUM
ÄRKEN
WE MICROSOFT VILAR PÅ MOLNEN
WE SÅ EFFEKTIVSERASLEVERANTÖRSKEDJAN
WE PRODUKTION 2030
WE VOLVOS DIGITALAFRAMTIDSFABRIK
2:2015 | BUSINESS EXCELLENCE Volvo är idag en av
världens ledande industriföretag när det gäller utvecklandet och användandet av virtuella fabriker, det vill säga exakta, fungerande fabriksmodeller i 3D-miljö. Arbetet med att utveckla tekniken tog riktig fart i det tidiga 90-talet och en av nyckelpersonerna i den här utvecklingen hos Volvo har varit Anders Carlsson, idag Senior Advisor på Volvo PV. »Jag hade börjat arbeta med de här idéerna hos BMW i slutet på 1980-talet och kunde fortsätta utveckla det fullt ut hos Volvo som satsade medvetet på tekniken. Modellen S80 som kom 1988-89 var den första modellen som programmerades offline och lite av starten på den virtuella resan« berättar Anders. Ett extremt tekniskt system Vad låg då bakom intresset för digitala fabriksmodeller från just fordonsindustrin? »För oss på Volvo var möjligheten att skapa flexiblare produktionslinjer en viktig drivkraft. Då på 90-talet började ett mer marknadsinriktat synsätt prägla produktionen. Toyotas sätt att producera flera olika modeller i samma lina inspirerade oss. Utmaningen var att kunna göra omställningar och justeringar i produktionen med minimal stopptid. Att förbereda och simulera allt i förväg för att kunna lösa problem innan de uppstår. En sammansättningslinje i modern fordonsindustri är ett extremt tekniskt system med långt driven robotisering, så varje liten förändring får olika konsekvenser på andra ställen,« säger Anders Carlsson och fortsätter: »En komplett bil lämnar bandet varje minut i våra fabriker, så det säger sig självt att några längre stillestånd inte är populära. Förutom att det kostar i produktionstid, så stör det vår relation med kunden om de får vänta på sin bil« Rejäla effektiviseringsvinster Inför byggandet av den nya karossfabriken i Torslanda byggde Volvos ingenjörer först upp hela fabriken digitalt i 3D, fullt fungerande. Varje robot, varje moment, varje del kunde testas, analyseras och utvärderas i datorerna. »Mastern för vår nya fabrik är digital. Sedan har vi en exakt kopia i verkligheten också« säger Anders med ett leende. »Det ger oss ju fantastiska fördelar ur flera olika perspektiv. Vi kan till exempel tidigt föra diskussion med produktutvecklarna för att optimera designlösningar för den produktionsteknik som finns. Här finns rejält med effektiviseringsvinster att göra. Vi kan ge feedback för att skapa lönsamma standardiseringar utifrån det produktionskoncept som föreligger. Nya XC 90 är ett bra exempel. Dess arkitektur bygger i hö grad på de fördelar vi har i den nya fabriken. Virtuella fabriker har en positiv påverkan på möjligheten att standardisera, helt klart. Dessutom kan vi i förtid hitta de mest lönsamma kompromisserna mellan exempelvis form, egenskaper samt produktionskostnad.« Kortare ledtider och ökad flexibilitet Vilka är då de största vinsterna med den digitala utvecklingen av modellfabriker? »Framförallt är det de kortare ledtiderna när det gäller att ställa om i produktionen och den ökade flexibiliteten. Vi har som mål att kunna producera 4-6 modeller i samma produktionslinje. Det kräver att vi verkligen har tänkt rätt i förväg. Men genom att vi nu är väldigt långt framme i den digitala utvecklingen kan vi också nyttja vår relativa litenhet på marknaden. Hög marknadsanpassning kräver stor flexibilitet och omställningsförmåga i produktionen för att kunna leverera lönsamma kvalitetsprodukter. Men liksom all ny teknik, så har även Volvos satsning på digitala fabriker förorsakat en del friktion.« I en digital värld måste man verkligen jobba ihop, menar Anders Carlsson. Allt är transparent och allas kunskap exponeras direkt. Datamognad blir plötsligt en mycket högt rankad egenskap. Framför allt har mycket diskussioner drivits med underleverantörer genom åren, eftersom 40
WE UTBLICK – SVENSKAR BYGGERNY SKOGSINDUSTRI I LAO
S
WE SSG PROFILE
WE SSG NOTISER
WE SÅ HÄR TÄNKER CHALMERS