AMES 1
KRÖNIKA Tysk mästare och ny EL-tysk NU NÄR HÖSTEN
OCH MÖRKRET andas tungt över oss så kommer bilindustrin med ljusa tankar om framtiden när man går ut med nästa års premiärer. Audi har inte varit särskilt heta på el- och hybridvågen som sköljt över oss de senaste åren men nu har tyskarna vänt. Under 2015 visade Audi upp en konceptbil med namnet E-tron som nu sägs var klar att sättas i produktion under 2018 vilket innebär att ”dieselmärket nr1” ger sig in i elbilsbranschen. Varmt välkomna säger jag, då jag anser att fler o fler märken måste producera 100% elbilar och att hybriden bara var ett mellansteg i denna stora omvandling. Jag kan dock tycka att de tyska biljättarna borde stått i framkant när det gäller denna produktion, för både Audi, BMW och VW har de ekonomiska musklerna att styra denna utveckling. Nu visar Audi sina muskler i de bilder som visats på de två e-tron modeller som synts. Att märket kommer göra bra och attraktiva elbilar råder ingen tvekan om. HENRIK APPELSKOG FRÅN LINKÖPING kan titulera sig Tysk Mästare i Rally. Den rutinerade Co-drivern har under året vunnit i stort sett allt som går i den tyska Opel Adam cupen tillsammans med föraren Tom Kristensson. Mästare innebär kort och go gott att firma Kristensson/Appelskog är fabriksförare 2018. Då ska paret köra en R2 version av Opel Adam som är en mer trimmad version av den Opel Adam de kört i cupen. Att svenskar gör succé i Opel cupen har tyskarna fått vänja sig vid. Emil Bergqvist från Hofors vann för några år sedan och har i år kört en Citroen ds3 R5 i EM, men även gjort några inhopp i VM. Om nu bara Appelskog sköter notläsandet så utmärkt som han gjort i år så kan man ju hoppas att paret gör samma resa och sitter i en fyrkrafsare inom kort. Först ska de ”bara” köra till sig en titel till i Tyskland så får vi se hur vägen blir utstakad. Stort Grattis Henrik Appelskog och lycka till i framtiden. MAN KAN INTE NOG UNDERSTRYKA vikten av att bära reflex i höstmörkret. När jag åkte till jobbet häromdagen så hörde jag radioprataren Mattias Lindholm stå på perrongen i Linghem och dela ut reflexer till pendlare. Frågan som alla fick var såklart om de hade reflex. Otäckt men inte förvånande så var det många som inte hade någon reflex. Och de som hade var inte medvetna om att en reflex har en livslängd på ca 3 år. Av de som inte hade så var svaret att de hade en reflex i den andra jackan. Vilket man så klart måste tro på, och som jag själv kan ha nu när man byter jacka efter vad temperaturmätaren visar. Men jag är klok nog att ha flera reflexer som gör att jag alltid har minst en. Den just nu mest populära varianten av reflex är den som man kan slå runt armen eller benen. Vilket också enligt Trafikpolisen är de bästa ställena att ha en reflex på då det syns bäst när man rör sig. Oslagbart bäst är att ha en reflexväst. Vad som också är viktigt att framhäva är att man SKA bära reflex även i stan där belysning finns. Varför då? Jo för att ibland är belysningen så dunkel och sprids så dåligt att reflexen blir viktig för att du ska synas. En regnig höstkväll där den blöta regnbanan reflekterar både det ena och det andra så blir just din reflex än mer viktig. SÅ TA VARA PÅ ER. Köp eller se till att få en, två eller flera reflexer och ha dem på er, och jag kan nog inte vara med tydlig när jag menar att ni ska ha dem på er hela j##la vintern. Snart är det Jul! n MIKAEL LINDH Magasinet för dig som vill uppleva staden Vi söker upp: Utmärkt Utmärkt Magasinet för dig som vill uppleva staden Vi söker upp: De bästa utflyktsplatserna Lokala profiler & ambassadörer Mat, dryck och boende Populära mötesplatser Oväntade platser och mycket mer www.gls- event.se/gls2017/ l inkoping 62 De bästa utflyktsplatserna Lokala profiler & ambassadörer Mat, dryck och boende Populära mötesplatser Oväntade platser och mycket mer Örebro, Linköping, Norrköping, Gävle, Dalarna, Göteborg Örebro, Linköping, Norrköping, Gävle, Dalarna, Göteborg