Energigas 1
I korthet 3 FRÅGOR TILL … Bo Ramberg, vd på Fordo
nsgas Sverige som driver 48 tankställen för fordonsgas i landet. Innan sommaren ska hela fordonsgasbranschen ha bytt försäljningsenhet på fordons gasen från normalkubik meter till kilogram. 1 Har ni hunnit skylta om på alla era mackar? – Det gjorde vi redan en vecka in på det nya året. Vi var först ut i Sverige och hade planerat detta under lång tid. Det handlade om att skylta om med rätt dekaler och sätta upp informationsskyltar så att folk inte skulle känna sig lurade. Priset på fordonsgas är ju detsamma. 2 Har ni stött på några problem? – Vi hade en del tekniska komplikationer i början. Fordonsgas är en blandning av biogas och naturgas och det gäller att räkna om rätt till den nya enheten. På något ställe fick kunden mer gas i tanken, och det var ju roligt för honom. Vad har ni fått för reaktioner från era kunder? – Det har tagits emot väl. Det gäller att lyssna på kunderna och svara på deras frågor direkt. Vi har avsatt både tid och resurser för detta. Så för oss har enhetsbytet varit långt mer än att bara sätta upp nya dekaler. Nu blir det också enklare för kunden att se hur stor bränsleförbrukningen är eftersom bilens mätare visar kilo. Det blir också samma enhet som de flesta länder i Europa redan använder. LOTTA BRANDT 3 Ny isbrytare ska drivas med LNG Finland. Det finska trafikverket beställer en ny LNG-driven isbrytare. Den ska byggas på varvet Arctech Helsinki Shipyard och anpassas för krävande isbrytning i Östersjön, skriver Sjöfartstidningen. Isbrytaren byggs för dualfueldrift och kan drivas med både LNG och diesel, vilket minskar utsläpp och bränsleanvändning. Kostnaderna för bygget väntas blir 123 miljoner euro varav EU står för 24 miljoner euro. LNG kan minska ryskt gasberoende Krisen i Ukraina har aktualiserat frågan om Europas beroende av rysk naturgas. Import av flytande naturgas (LNG) från bland annat USA är något som nu diskuteras. Efter toppmötet i mars gav EU:s ledare EU-kommissionen i uppdrag att komma med konkreta förslag till hur EU ska minska sitt beroende av rysk naturgas. Förslagen ska diskuteras på ett EU-topp möte i slutet av juni. Bland annat har ett samarbete med USA inletts och en grupp ledd av USA:s utrikesminister John Kerry och EU-kommissionären Catherine Ashton ska hitta alternativ till den ryska gasen. Ny infrastruktur krävs EU:s blickar har en längre tid varit riktade mot USA:s stora fyndigheter av skiffergas som på några få år gjort landet självförsörjande på energi. Men att ställa om Europas energi försörjning kan ta tid. Bland annat måste nya mottagningsanläggningar för LNG byggas i Europa. Efter EU-toppmötet sade USA:s president Barack Obama att USA redan har gett tillstånd för att exportera så mycket LNG som Europa använder i dag. Gasen är dock till den öppna marknaden och företagen bestämmer vart de ska sälja. Barack Obama menade dock att försäljningen till EU kommer att gå lättare när EU och USA har slutit ett avtal om frihandel och investeringar. Finlands nya isbrytare är den första som byggs för LNGdrift. ILLUSTRATION: AKER ARCTIC Kraftiga utsläppsminskningar krävs Detta kräver satsningar på FN:s klimatpanel. Det krävs kraftiga åtgärder och ny teknik för att hejda klimatförändringarna, och hela världen måste hjälpa till. Den slutsatsen drar FN:s klimatpanel IPCC i den tredje och avslutande rapporten om vad som behöver göras om vi ska nå klimatmålen. I rapporten som presenterades i Berlin i mitten av april pekar IPCC på att utsläpp av växthusgaser måste minska från en rad områden som energiproduktion, energianvändning, transport, byggnader, industri och markanvändning. 10 ENERGIGAS NR 2 2014 förnybar energi och energieffektiviseringar. Även kärnkraft och naturgas pekas ut som energikällor som kan bidra till att minska utsläppen av växthusgaser. Det kan även bli nödvändigt att ta bort koldioxid från atmosfären. Om inget görs väntas den globala medeltemperaturen att öka med fyra–fem grader till år 2100. Det politiska målet som alla länder enats om i FN-förhandlingarna är max två grader. Enligt IPCC måste utsläppen ha minskat med mellan 40 och 70 procent till år 2050. Ny LNGterminal i startgroparna Lysekil. Efter sommaren invigs Sveriges andra terminal för flytande naturgas (LNG). Bakom terminalen i Lysekil står Skangass som tillsammans med oljebolaget Preem bygger terminalen med en kapacitet på 30 000 kubikmeter flytande naturgas. Nyligen startade även arbetet med ytterligare en LNG-terminal i Sverige, i Göteborg. Bakom det bygget står Swedegas i samarbete med det holländska företaget Vopak och Göteborgs hamn. Anläggningen beräknas stå klar under nästa år.