Energigas 1
Debatt Europas satsning på gas för renare transpo
rter skapar unika möjligheter för svenska biogasproducenter, teknikföretag och fordonstillverkare att marknadsföra de senaste smarta miljölösningarna. Därför måste den svenska regeringen fastställa en ambitiös handlingsplan för att uppnå det nya EU-direktivet. Det skriver Lennart Pilskog, ny chef för den europeiska fordonsgasorganisa tionen NGVA. Gas på väg. År 2020 ska fordonsgas finnas tillgänglig i alla europeiska EU-direktiv öppnar för svenska G as blir ett allt vanligare bränsle i fordon och fartyg över hela världen. Den ökade tillgången på gas gör att det blir ett intressant alternativ när nya modeller för bilar, Lennart Pilskog generalsekreterare NGVA Europe tunga fordon och fartyg planeras. Flera skäl talar för ökad användning av gas i transportsektorn, bland annat förbättrad miljö och sänkta bränslekostnader. Transportsektorn står för en stor del av de växande globala klimatutsläppen. FN:s senaste rapport visar att klimathotet blir allt mer akut. Samtidigt är många av världsstädernas luftkvalitetsproblem alarmerande. I Kina är luften så dålig att det kan komma att begränsa den ekonomiska tillväxten. Gasen är en del av lösningen på båda problemen och kan bidra till både minskad klimatpåverkan och förbättrad luftkvalitet. En viktig fråga, för att underlätta marknadsutvecklingen mellan länder, är utbyggnaden av infrastruktur och framtagande av gemensam teknisk standard. Efter mer än ett års förhandlingar har Europaparlamentet och Ministerrådet enats om en plan för att bygga ut Debattera Vill du skriva en debattartikel i Energigas? Mejla till: lena.berglund@energigas.se 26 ENERGIGAS NR 2 2014 tankinfrastruktur för alternativa drivmedel i Europa, ”Clean Power for Transport”. De prioriterade bränslena är flytande naturgas (LNG), fordonsgas (CNG), vätgas och el. Direktivet visar att gasen har en nyckelroll i ett EUperspektiv för att bidra till att lösa transportsektorns miljö- och klimatutmaning. Det är en stor framgång för vårt arbete i NGVA Europe, Natural and bio Gas Vehicle Association Europe. Direktivet säger bland annat att: n Fordonsgas ska finnas tillgängligt i städer och urbana områden till år 2020. n Fordonsgas och LNG ska finnas tillgängligt längs transporthuvudleder i Europa (TEN-T) till år 2025. n LNG ska finnas i prioriterade hamnar (TEN-T) till år 2025 och längs inre vattenvägar till år 2030. n Gemensamma tekniska standarder ska vara utvecklade till år 2015. n Varje land ska ta fram en handlingsplan för utbyggnad av infrastruktur som ska presenteras för EU-kommissionen inom två år. I den svenska debatten har direktivet kritiserats för att vara för detaljerat – med krav på miniminivåer för avstånd mellan terminaler, tank- och laddstationer – och för att inte vara inriktat på förnybara drivmedel. Den nu beslutade inriktningen är inte detaljerad. Den anger att ett ”lämpligt” antal terminaler och