Energigas 1
ett tiotal ingenjörer med att trimma in och drift
sätta Göteborg Energis nya förgasningsanläggning Gobigas på Hisingen i Göteborg. – Trots mycket skepsis lyckades jag driva igenom etablering av Göteborg som en hamn för internationella kryssningsfartyg. På den tiden hade vi fem, tio anlöp per år. I år kommer vi ha 74 stycken. Det gäller att inte ge sig, säger hon. Känner stort ansvar Gobigas är utan jämförelse hennes största utmaning hittills. – Det är förstås inte min idé, utan politikernas. Under många år har man strävat mot att förbättra stadens luft och komma bort från fossilbränslen. Det började med fjärrvärme och gasdrivna bussar. Nu har man nått fram till biogas genom förgasning. Jag känner ett stort ansvar, inte minst för att det är ett av stadens och invånarnas egna bolag, säger hon. Därför tycker Åsa Burman att det är frustrerande när tidsplanen spricker och nya spännande beslut skjuts på framtiden. Planerar etapp 2 Avsikten med demonstrationsanläggningen är ju att den ska bereda väg för ett betydligt större projekt, kallat etapp 2. En tomt finns redan avsatt för denna bjässe som ska bli fyra– fem gånger större och kunna producera bränsle till 80 000 gasbilar, mer än dubbelt så många som rullar på de svenska vägarna i dag. Från början var det tänkt att etapp 2 skulle stå klar år 2016. Det är också kravet för att projektet ska få EU-kommissionens anslag på 58,8 miljoner euro ur fonden NER300, som skapats för att stödja utveckling av grön energiteknik. Internationellt är intresset mycket stort ”Under många år har man strävat mot att förbättra stadens luft och komma bort från fossilbränslen. Det började med fjärrvärme och gasdrivna bussar. Nu har man nått fram till biogas genom förgasning.” Åsa Burman, vd för Gobigas ENERGIGAS NR 2 2014 7 V