KIA STORY 1
M 14 KIASTORY 2/2014 ed en elbil susar man fram n
ästan helt tyst i trafiken. När jag trycker på startknappen är bilen lika tyst som när tändningen inte är påslagen, en väldigt speciell känsla. Infotainmentskärmen vaknar i alla fall till, och där finns tydliga symboler som visar hur långt det går att köra innan bilen måste laddas och var närmaste laddstolpe finns. Under långsam körning och vid backning så nås öronen av ett svagt surrande ljud, som är den virtuella och ytterst diskreta motorsymfoni som Kia lagt på. Ljudet är en säkerhetsfråga för att gångtrafikanter och cyklister ska kunna uppfatta att bilen närmar sig. Soul EV har en elmotor på 81,4 kW och ett 27 kWh litium-jonbatteri som kraftkälla. Vridmomentet är på hela 285 Newtonmeter från start och det märks. Kraften i motorn blir tydlig under körningen och bilen rullar mjukt och följsamt mellan filerna. Precis som att köra en vanlig Soul. Enligt fabriksuppgifter ska man kunna köra upp till 212 kilometer på en laddning – under några timmar hinner jag konsumera energi motsvarande 35 kilometer och då har jag både värme och AC på omväxlande. I Sverige använder vi ju gärna både uppvärmning av kupén och sätesvärme, vilket drar mycket energi. Med Kia Soul EV går det att få en räckvidd på strax över 21 mil. De flesta som bor i en storstad kör i snitt fem till sex mil om dagen, så någon räckviddsångest behöver inte uppstå. Kia har monterat in ett par smarta sätt att spara energin till körningen. I Soul EV fungerar värmepumpsystemet så att det hjälper till att öka räckvidden genom återvunnen spillvärme från drivlinans kylvatten. Också ventilationssystemet är klokt konstruerat – genom att ställa in luftkonditioneringen så att den bara luftar föraren när man är ensam i bilen sparas också energi. Det går att snabbladda Soul EV upp till 80 procent på ungefär en halvtimme, medan en normal fulladdning i vanligt uttag tar 5 timmar. Elbilen är utöver drivpaketet samma Soul som introducerades i Sverige i våras – den har med andra ord en helt ny plattform med längre hjulbas, styvare chassi än tidigare och uppgraderad fjädring. Ansiktslyftningen har gett förbättrade köregenskaper och större utrymme i kupén. Instegspriset på Soul EV blir 368 000 kronor. Kia Story fick köra Soul EV i lyxförpackning – med skinnklädsel och sätesventilation som tillval för 12 900 kronor och metalliclack för 4 900 kronor. Exteriört är Soul EV iögonfallande med de ljusblå linjerna som ramar in den strama vita karosskulören. Kia i Sverige tror att elbilen huvudsakligen kommer att köpas in av företag. Elbilen kommer att säljas av ett antal Kiaåterförsäljare, exakt vilka är i skrivande stund inte bestämt. – Vi tror mest på företag med miljöansvar som köper bilen. Sen får vi ju se om det blir någon mer supermiljöbilspremie, säger Cecilia Gustafsson, presschef för Kia Motors Sweden.