KIA STORY 1
Säg det med färg Kia vinner designpris efter desi
gnpris för sina nya bilmodeller. En viktig del av framgången är Kia Color Team vars uppgift är att hitta färgnyanserna som ska ge bilarna rätt känsla, både invändigt och utvändigt. TEXT INGER SUNDELIN KIA MOTORS HAR fyra Color Team runt om i världen, Korea, Tyskland, Kina och USA. Huvudteamet i Korea består av 20 personer där 18 av dem arbetar med att ta fram färgskalor för befintliga och kommande bilmodeller. De två återstående har till uppgift att göra trendspaningar bland bilföretag i världen för att ta reda på vilka färger som är heta och vilka som är på väg ut. Varje Color Team följer noga vilka färger som branschen erbjuder på just sina marknader och vilka färger som Kiaägarna föredrar. Det handlar också om att identifiera vilka färger som fungerar på vilka material. Stora delar av färgvalet sker automatiskt via datorprogrammen men teammedlemmarna behöver också se färgerna med sina egna ögon – och i dagsljus. Varje gång de ska ta fram en färgpalett till en ny bilmodell börjar de med att studera hundratals färgnyanser för att sedan successivt välja ut de som till sist ska pryda en bilmodell. Neutrala färger har alltid tilltalat bilägare, men de senaste åren har det blivit populärt med lite starkare färgval, ofta av nyanser som influerats av elektronikindustrin, inte minst för att ny teknik får en allt större del i våra bilar. Ta till exempel ny Kia Soul EV, elbilen som lanseras i Sverige i år. Kias Color Team arbetade ett helt år med att ta fram en färgpalett som både ska attrahera kunderna och som tydligt signalerar att Soul EV är en miljöbil. Med en image som känns hi-tech och framtid har Kia Soul EV fått färger och material som känns rena och lyxiga, till exempel Pearl White and Electric Blue. Även den tvåfärgade inredningen ska kännas ren och inbjudande. Neutrala färger har alltid tilltalat bilägare, men de senaste åren har det blivit populärt med lite starkare färgval. – Bilägare generellt är nog ganska konservativa i sitt färgval och vitt är den allra vanligaste färgen. 2013 var 25 procent av alla bilar som såldes världen över vita, säger Mauritz Larsson, produktchef på Kia Motors Sweden. SVART I TOPP Här är de populäraste färgerna när svenska Kiaägare får välja: 1. Svart 2. Silver 3. Vitt 4. Rött 5. Grått KIASTORY 2/2014 19