KIA STORY 1
NYHETER TEKNIK TIPS PETER HIMMER, vd Kia Motors S
weden AB NYTT REKORD 100 000 KIA I SVERIGE Kiafamiljen växer! HAR DU UPPLEVT att det vid en tre- eller fyrvägskorsning kommer en Kia från varje håll? Eller att du ligger i en bilkö och har en rad Kiabilar både bakom och framför dig? Har du inte varit med om den, i mitt tycke, härliga upplevelsen kommer den med största säkerhet. För mer än 100 000 Kia på våra vägar blir snabbt fler. De senaste åren har Kia varit tredje största privatbilsmärke i Sverige och bara hittills i år har det sålts ett tusental fler bilar än förra året. Och nästa år blir det ännu fler. Då lanserar vi en ännu större och rymligare Sorento. Nya Sorento är en bil för den större familjen, med sju säten, och som har betydligt bättre innerutrymmen än nuvarande modell. Något blygsammare kvantiteter lär det tyvärr bli för vår nya stolthet Soul EV som lanseras just nu. Soul EV är en snål, praktisk och ultimat miljöbil där batteriet, precis som bilen, också har 7 års garanti. I skrivande stund är det inte klart vilken miljöbilspremie som kommer att råda och inte heller har vi, till skillnad från vårt grannland Norge, ett väl utbyggt infrastruktursystem med laddningsstationer. Det är bara att hoppas att nya beslut tas så att antalet elbilar i Sverige ökar i betydligt snabbare takt än för tillfället. Utvecklingen går snabbt framåt och Kia som alla andra bilfabrikanter utvecklar ny teknik med rasande fart. Vem vet, kanske kommer vi i framtiden också kunna tävla med el- eller hybridbilar som vi så lyckosamt gör med Optima i STCC! En sådan framtid känns härlig och vi gör vårt yttersta för att förverkliga en framtid med än mer snåla och miljövänliga bilar. Ett bevis på detta är att Kia är med på listan över gröna företag, Interbrand’s ’Best Global Green Brands’. Av totalt 50 företag i världen är Kia det 35:e 2014. KIABILAR BLIR allt vanligare på våra vägar. I dag finns över 100 000. – Det är en fantastisk resa Kia har gjort, säger Peter Himmer, vd för Kia Motors Sweden. – Jag kom till företaget för fyra år sedan och då var grunden redan lagd, dvs jobbet med att sätta Kia på kartan i Sverige. Det svenska dotterbolaget startade för tio år sedan, 2004, och då fanns endast cirka 6 000 Kiabilar i trafik. I dag vet vi att Kia är ett välkänt bilmärke med en årlig försäljningsvolym som är sju gånger större vilket är en förändring på hela +599 procent. Vi har förstås en bit kvar och det är framförallt på tjänstebilsmarknaden vi ser att vi har en stor potential att öka, avslutar Peter. Kia är i dag landets sjätte försäljningsmässigt största bilmärke efter Volvo, VW, Toyota, BMW och Audi. Det är i första hand tre viktiga parametrar – design, garanti och kvalitet - som bidragit till succén. När chefsdesigner Peter Schreyer 2006 anslöt sig till Kialedet började omdaningen med Kia cee’d från koreansk till europeisk design. Några år senare kom resultaten av hans penna och då hade även Kias 7-årsgaranti lanserats. Att Kias unika garanti, som är Sveriges längsta nybilsgaranti från fabrik, varit framgångsrik bevisas av att hela 80 796 bilar finns inom 7-årsgarantin. En annan bidragande orsak till framgången är att det under åren har skett stora förändringar i återförsäljar- och verkstadsleden och att fullserviceanläggningar prioriteras. Senast i raden som ansluter sig till Kia är Bavaria Nordic för Stockholmsregionen, Gustaf E Bil i Västergötland och Newmanbil i Hässleholm. KIA MINSKAR MINST I VÄRDE DET ÄR EN GAMMAL sanning att bilar rasar i värde. Ofta helt korrekt men inte alltid så illa. Det konstaterar bilpriser.se, som värderar begagnade bilar, efter att ha undersökt hur stor den ekonomiska förlusten blev för den som köpte en tre år gammal bil före sommaren och sedan sålde den när semestern var slut. Syftet var att ta reda på om det är ett vettigt alternativ till att hyra bil under några månader. Slutsatsen var att det i många fall blir en kostam affär. Men inte i alla. Kias modeller klarade sig riktigt bra och fanns med på tre av fyra av bilpriser.se tio i topp-listor över de bilar som hade minskat minst i värde under de tre månaderna. Att det fanns flera olika listor beror på att var Grattis! 4 KIASTORY 2/2014 Rätt svar i tävlingen i Kia Story 1/14 är Börje Salming. Följande två vinnare får varsitt exemplar av boken »Sommarlätt«: Ulrika Holmqvist, Brålanda; Åke Wahlström, Katrineholm. och en av dem jämförde olika typer av bilar. Bland de Kiabilar som klarar sig riktigt bra fanns cee’d och Picanto. Samtliga dessa hade en värdeminskning på lite drygt två procent under mätperioden.