KIA STORY 1
1 2 Tänk först och främst på dig själv. Se till a
tt du är uppvärmd innan du börjar jobba och lyft alltid däcken med böjda ben och rak rygg. Slarvar du är risken stor att du blir liggande med ryggskott. Parkera bilen där det är plant. Börjar den rulla och ramlar av domkraften riskerar du inte bara att skada bilen utan även något mycket viktigare – dig själv. Varje år händer allvarliga olyckor där personer kommer i kläm av bilar som kommit i rull. Innan du hissar upp bilen med domkraften är det klokt att lossa på bultarna. Se även till att fälgkorset sitter ordentligt fast på bultarna, släpper det när du tar i för kung och fosterland är risken stor att du gör dig illa. Använd smörjmedel om bultarna trilskas. Spruta på och vänta fem minuter så kan de lossna utan att du behöver ta till våld. 3 Var smart: om du smörjer in bultarna med lite grafitfett på gängor och i navhålet så kommer jobbet att gå som en dans nästa gång. Se till att dra åt bultarna korsvis. Inte hårt så att du blir blå, lagom är som alltid bäst. Efterdra bultarna efter ungefär en vecka. CHECKLISTA INFÖR VINTERNS DÄCKBYTE 1. Välj rätt däck. Vilken dimension just din bil ska ha hittar du i instruktionsboken och på förardörren. Viktigt också med rätt fälg. Har du för breda fälgar, eller mer korrekt felaktigt offset-ET, kan grus och sten spruta upp längs bilens sida med svåra skador som följd. Med Kia originalfälg kan du alltid vara säker. Din Kiaverkstad hjälper dig att hitta rätt. 2. Dubbdäck eller friktionsdäck beror på var du kör. Kör du övervägande i stan är friktionsdäck numera ett vettigt val. Det är egentligen bara på ren is som dubbdäck är överlägsna. Se filmen med Kias servicetekniker Linus som ger sina bästa tips inför däckbytet 4 Kontrollera däcktrycket i samband med bytet. Gör det sedan regelbundet, helst varje månad. För lite luft är en säkerhetsrisk medan för mycket luft kan göra körningen stötig. Ska du köra där det är riktigt kallt bör du öka trycket något. Sträng kyla kräver ett högre däcktryck. 3. Kombinationen ABS, antisladd och friktionsdäck fungerar utmärkt för de flesta. Bara om du kör mycket på småvägar eller har en hal garageuppfart bör du välja dubbdäck. 4. Det lönar sig att köpa däck av god kvalitet, både i fråga om säkerhet och livslängd. Tidningarnas däcktest kan ge en fingervisning om vilka däck som är bra. 5. Köp bara däck som är avsedda för svenska förhållanden. Däck avsedda för Norden är optimerade för snö, is och kyla. Centraleuropeiska vinterdäck fungerar bäst på våt asfalt och vid plusgrader. 6. Byt till vinterdäck i tid. Använder du friktionsdäck kan det göras så snart nattemperaturen börjar närma sig nollan. Oavsett datum. 7. Byter du hjul själv är det klokt att lägga på lite grafitfett på gängor och i navhålet. Då blir det lätt att få av hjulen nästa gång. Däremot kan det bli problem om du använder kopparpasta. 8. Kontrollera däcktrycket regelbundet, gärna varje månad. För lite luft är en säkerhetsrisk. För mycket kan göra körningen stötig. I instruktionsboken finns biltillverkarens rekommendationer. Men ska du köra där det är mycket kallt kan du behöva öka trycket något. Sträng kyla gör att däcktrycket sjunker. 9. Till sist, om det är halt väglag så måste du anpassa farten. Inget vinterdäck i världen ger dig sommargrepp. KIASTORY 2/2014 41