KIA STORY 1
NYHETER TEKNIK TIPS Skrota på rätt sätt EN DAG VI
LL din gamla trotjänare inte vara med längre. Och bara en resa återstår – den till skroten. Att bilen verkligen hamnar där är viktigt eftersom bilar innehåller en lång rad skadliga ämnen samtidigt som en stor del av bilen kan återanvändas. Kia har, i samarbete med andra bilproducenter, skapat ett nationellt nätverk av bildemonterare som går under namnet BilRetur. Väljer du att lämna din bil till ett företag som är med i nätverket kan du vara säker på att den kommer att demonteras på bästa tänkbara sätt. Företaget ser till att allt som går att återvinna tas till vara samtidigt som de oljor och komponenter som är skadliga för naturen hamnar på rätt ställe. I dag återvinns 85 procent av de bilar som lämnas till bildemontering men målet är att höja återvinningsgraden till 95 procent år 2015. Många av de bildelar som i dag inte kan återvinnas kommer ändå till användning. En del blir till isoleringsmaterial medan andra delar kan användas till fyllnadsmaterial vid vägbyggen. Eller som energi i värmeverk. Det kostar inget att lämna bilen för skrotning hos en bildemonterare som är ansluten till BilRetur, förutsatt att den är komplett. Saknas till exempel motor, växellåda eller katalysator har mottagningsstället rätt att ta ut en avgift. Om du inte kan köra din bil till skroten kan du ofta få hjälp av demonteringsföretaget att hämta bilen. Men kom ihåg att kräva ett mottagningsbevis. Missar du detta finns det en risk att du även i fortsättningen kommer att vara registrerad som ägare till bilen. Kommer bilen i orätta händer kan du få krav på skatt, trängselavgifter och böter i din brevlåda. En sak bör du absolut undvika. Låt inte icke-auktoriserade skrotare ta hand om din gamla bil. Risken är stor att du blir lurad, eller att demonteringen sker på ett sätt som kan skada miljön. KIA ÖPPNAR FABRIK I MEXIKO DEN NYA FABRIKEN i Monterrey, Mexiko öppnar under första halvåret 2016. Fabriken kommer att ha en produktionskapacitet på 300 000 bilar, vilket innebär att Kia kommer att producera 3 370 000 bilar världen över. Kia Motors Corporation investerar cirka 1 miljard dollar i fabriken. SVEN KÖR SUPERSNÅLT Hallå där Sven Antvik. Vi har hört att du kör din Kia extremt snålt. Hur gör du? – Det är enkelt. Håll nere hastigheten och kör mjukt. Kan det vara så enkelt? Några knep har du väl? – Visst, grundtipset är att ju mer förutseende du är desto snålare kan du köra. Tänk dig att du cyklar. Då blir det naturligt att rulla fram till ett trafikljus för att slippa att stanna. Det är ju att komma i gång igen som är jobbigast. Dessutom är det bra att stänga av A/C, extralampor och annat som inte behövs. Allt som drar ström ökar förbrukningen. Hur snålt kör du egentligen? – Som bäst har jag lyckats pressa ner förbrukningen på min Kia cee’d SW CRDi till 0,39 liter per mil. Det kan jämföras med den angivna förbrukningen för blandad körning på 0,42 liter per mil. De flesta ligger en bra bit över den nivån. Hur mycket billigare blir det att köra som du? – Om man tänker att jag förbrukar två-tre deciliter mindre bränsle per mil jämfört med flertalet bilister kommer min bränslenota att vara upp till 4 000 kronor lägre per 1 000 mil. KIASTORY 2/2014 45 Det kom ett brev… ÄLGKROCKEN SLUTADE VÄL ”EN SEN AUGUSTIKVÄLL var hustrun, jag och våra goda vänner på väg hem till Eskilstuna i vår Kia cee’d efter en teaterföreställning i Hälleforsnäs. Min fru körde och jag satt i baksätet. Rätt som det var blev det alldeles svart i vindrutan. Vi hade kört på en älg. Älgen pressades först upp på motorhuven och började sedan glida mot vänster så jag kunde se lite av vägen igen. Och det jag såg var att min fru satt avsvimmad vid ratten, vi var på väg till motsatta körbanan och att där kom en mötande bil. Som tur var lyckades den mötande bilen väja undan och vi åkte rakt ner i diket på motsatt sida vägen och stannade mot en stubbe. Vi klarade oss med livhanken i behåll, men min fru hade skador i ansiktet och jag hade brutit bröstbenet och några revben. Våra vänner var rejält mörbultade, men hade i övrigt klarat sig bra. Bilen var totalförstörd, men takstolparna var intakta och dörrarna gick att öppna, vilket är ovanligt efter en sådan kraftig kollision. Alla krockkuddar hade lösts ut och bilens säkerhetssystem hade fungerat till 100 procent. Men det här är inget jag skulle önska min värsta ovän, så jag uppmanar alla att ta det lugnt i höstmörkret, speciellt om du kör på landsvägar i älgrika områden. Som tur var hade jag tecknat en försäkring hos Älgskadefonden som gick in och täckte självrisken. Jag skulle rekommendera fler att teckna en sådan, den kostar bara 120 kr/år.” Börje Karlborg, Eskilstuna