KIA STORY 1
BILSALONGEN I PARIS Bilsalong med framtidstro T i
tta här, säger Barbara Scheffler och drar handen över den diskret mörkgrå instrumentpanelens dubbelsömmar i nya Sorento. – Sådana här detaljer är otroligt viktiga för att ta fram bilens själ och känsla, vilket intryck den ger när någon tittar på den i bilhallen. Vad färger, tyger och sömmar egentligen betyder för en bil vet 49-åriga Barbara Scheffler allt om. Det är hennes specialområde som interiördesigner och hon har haft full kontroll över förarmiljön i alla de modeller som tagits fram i Kias designstudio i Frankfurt de senaste 12 åren. – Mönster och material ska vara harmoniska för ögat, och understryka bilmodellens image, säger Barbara Scheffler och fortsätter: – Hur man tänker vid interiördesign skiljer sig från modell till modell och beror på vilken målgrupp man siktar mot. Varje modell måste ha sitt eget uttryck. Men generellt arbetar vi hårt med att hela tiden höja kvalitetsnivån i Kias modeller. Barbara Scheffler tänker mycket i termer av lyx och hur det egentligen uppfattas av olika människor. Inspiration hämtar hon från trendshower och genom att hålla koll på vad andra biltillverkare gör. TEXT & FOTO IA WADENDAL – Det handlar om att hitta balans och göra de lyxiga inslagen moderna, sådana som passar in i 2000-talet. Hon tillstår att hon är ganska konservativ när det gäller färger och är väldigt förtjust i den blanka mörkgrå kulören i Sorentos inre. Men även nya Soul faller henne på läppen, tillägger hon. Den finns ju i en knallgul färg? – Nja, det är mer senapsgul tycker jag, inte så stark. Färgen passar till bilmodellen, den har tagits fram i Kalifornien och där är bilköparna mer utåtriktade och gillar att synas. MÅNGA INTRESSERADE BESÖKARE KUNDE TA DEL AV KIAS ALLA KOMMANDE NYHETER. 8 KIASTORY X/2014 2/2013