Nordens Tidning 1
Befolkningen i östra Ukraina lever idag ett liv som är ganska overkligt – man trodde att skjutning, hat och våld tillhörde det förflutna. Dagens vuxna och barn i den här delen av Ukraina har upplevt det som ingen i dagens Sverige har någon personlig relation till – att man gör sina läxor i källaren ifall huset beskjuts eller går till jobbet för att som lärare undervisa traumatiserade barn eller stödja deras föräldrar som kan ha mist någon i familjen. Lärare och skolpsykologer är ju också människor och behöver stöd för att kunna stödja andra. ot denna overkliga bakgrund sker ändå en otrolig utveckling i landet – inom många områden, inte minst inom utbildningssystemet sker stora förändringar. Lärare, barn, föräldrar, psykologer och läkare arbetar tillsammans – ofta ideellt – för att skapa ett nytt skolsystem – med eleven i centrum. Tio lärare/skolpsykologer och tio ungdomar (14 åringar) besökte Lidingö under tio dagar. Deras främsta mål var att studera och själva uppleva det svenska skolsystemet – genom lärarens och elevens ögon. Basen för besöket var Torsviks skola med lärare och elever i årskurs 8. De ukrainska ungdomarna följde undervisningen, två i varje klass där en hel del av lektionerna hölls på engelska, skaffade vänner och gjorde precis som deras jämnåriga gör. De bodde i klasskamraternas familjer och fick på så sätt även dela fritiden med dem. De vuxna hade ett gediget program – dels med bas i Torsviks skola, dels med fördjupande besök till olika typer av skolor och verksamheter som tillsammans utgör Sveriges utbildningssystem. Besöken speglade det som sker i Sverige idag – integration av flyktingar, behov av särskilt psykologiskt och annat stöd till elever, elevhälsa, elevpåverkan på systemet. Särskilt nyfikna var de – båda vuxna och barn – på hur vi arbetar med värderingar som jämställdhet, hållbarhet, kreativitet, i samhället och i skolan och relationer mellan barn och vuxna i 12 nordens tidning nr 4 | 2016 skolan och utanför den. Fyra ukrainska lärare gav egna lektioner till de svenska eleverna – en upplevelse för livet! Ett axplock ur programmet; besök till folkhögskolan Nordens Biskops-Arnö, utfärd till Hjälmö i Stockholms skärgård arrangerad av Skärgårdsstiftelsen, besök till Fryshuset samt till Ledvik (skolverksamhet för elever med särskilda behov), Forum för Levande Historia samt en massa spännande fritidsaktiviteter som besök till MegaMind, Cosmonova och Junibacken. Besöket avslutades med en ukrainsk afton med hemlagad ukrainsk mat, sång och lek för elever, lärare och värdfamiljer - på Storholmen utanför Lidingö där en av värdfamiljerna bor. Besöket sker inom ett projekt som Föreningen Norden genomför med finansiering av Svenska Institutet. Projektet är en del av en större insats som Litauen och Sverige genomför i Ukraina. TEXT: ANDERS BERGSTRÖM FOTO: ANASTASIYA RAD’KOVA