Sommarguiden 1
SOMMARGUIDEN Nora Bergslags veteranjärnväg Text:
Thomas Helsing Foto: Tomas Karlsson I år fyller Nora Bergslags veteranjärnväg hela 40 år och ska man gå efter uppslutningen vid det traditionella tågsläppet i april är intresset större än det någonsin varit. – Vi hade 700 besökare på tågsläppet förra året och då tyckte vi att det var svårslaget. I år kom det snarare 1 700 besökare så det var fantastiskt kul, berättar marknadsansvarige Mats Abrahamsson Ett jubileumsår är naturligtvis ingen sak som går obemärkt förbi och Mats berättar att man inom föreningen fortfarande håller på och sätter planerna för den här sommaren. – Det kommer att gå en röd tråd genom alla våra aktiviteter under hela året, men bland annat hoppas vi kunna trafikera Vikersvik. Sedan har vi andra planer men ingenting är klart än. Egentligen hade vi tänkt att köra ett jubileumståg på tågsläppet men vintern var visst inte riktigt klar än. Nu hoppas vi att vi kan köra jubileumståget i början av juni, innan säsongen drar igång vid midsommar. Att intresset för föreningens verksamhet är stort råder det inget tvivel om men Mats har svårare att ge några besökarsiffror. – Det beror så väldigt på både väder och tid på dagen. Det finns inga normalresor utan det kan handla om allt från ett tjugotal personer till flera hundra på ett och samma tåg, berättar han. I föreningen idag finns det 40-50 personer som arbetar aktivt med verksamheten och tillsammans ska de försöka utveckla allt ytterligare. Ett exempel som blivit en succé är barnens eget lokomotiv kärleksfullt kallat ”Lill-Z”. Med den får även barnen möjlighet att prova på och bli lokförare för en dag. – Under året ska vi försöka utveckla de körningarna. På tågsläppet körde den 120 gånger utan paus, så det var häftigt. Det vi behöver göra där är att utveckla den upplevelsen för att slippa köerna som blev då. Men vi kommer troligen att göra några fler evenemang med Lill-Z, dels under Noradagarna men förhoppningsvis några fler gånger i slutet av juli. Den stora satsningen i år är dock att kunna köra till Vikersvik. Förr var Vikersviks socken en tydlig järnvägsknut precis i skärningspunkten mellan den smalspåriga VikernMöckelns järnväg och den normalspåriga Nora-Karlskoga järnväg. På den sträckan ska nu de aktiva ge sig ut och röja slyoch får de fason på sträckan planerar föreningen att köra jubileumståget dit. – Det är en väldigt fin miljö med fantastisk utsikt nedåt från tåget. Vi har lite planer om att utveckla den sträckan sedan med företagsevent, beställningsresor och lite annat. På sikt finns det tankar om att anlägga en badplats i Vikersvik och då kan vi köra rena badtåg dit, berättar Mats. Vad är det som lockar med att ta en tur på en veteranjärnväg? – Först och främst är det en fantastisk miljö här i Nora - både staden som sådan och järnvägsområdet. Det sistnämnda är i princip orört sedan 100 år tillbaka. Och vad åker vi till då? Jo, dels åker vi till Järle station som har Sveriges äldsta stationshus. Det är en idyll där det finns ett öppet fik som många stannar vid. Åt andra hållet åker vi till Pershyttan. Där kan man exempelvis ta en guidad tur av gruvområdet och sedan ta tåget tillbaka igen. Sedan finns det många badplatser runt om som går att nå med våra tåg. Det finns även möjlighet att ta med sig cykeln? – Ja, det är gratis att ta med sig cykeln på tåget och vidare ut i naturen. Det går att hyra cykel i Nora och vi ska försöka utveckla den kombon med tåg och cykel lite mer. Överlag funderar vi bredare än bara tåget. Årets tågsommar för föreningen i Nora ser ut att kunna slå rekord och efter tågsläppet ser Mats fram emot säsongen med tillförsikt. – Jag upplevde att stämningen, trots en del köande, verkade god. Epitetet folkfest ligger nog inte så långt ifrån sanningen, säger han. Med ett stigande antal engagerade i föreningen och med ett likaledes stigande intresse från allmänheten ser det ut att kunna bli ytterligare 40 år för den anrika föreningen. – Ja, det hoppas jag. Vi ska försöka spinna vidare på det vi har. Det är ju så att vi finns inte för att vi tycker att det är kul att köra tåg. Vi ser oss själva som en resurs i Nora där vi ska leverera upplevelser till allmänheten. Så det kommer nog säkert att bli minst 40 år till, avslutar han. 68 SOMMARGUIDEN Foto: Andreas Hylthén