Our Way 1
OM WALLENIUS AV GROUP COMMUNICATIONS VÅRA BOLAG W
allfast, Hässelby Hem, Cisterna och Wallfast Projektutveckling bildar tillsammans Wallenius Fastigheter i Soya Group. SOYA III 1936 byggdes Wallenius Lines första egna nybygge, SOYA III. Fartyget såldes 1939 och gick i trafik för andra rederier ända in på 70-talet då hon köptes av en privatperson. I slutet av 90-talet köpte Wallenius Lines tillbaka fartyget och renoverade det. Idag är SOYA III koncernens interna konferens- och representationsfartyg med hemmahamn Gåshaga på Lidingö. Namn på fartyg BAKOM VARJE namn finns en historia, så även när det gäller Wallenius Lines fartyg. De första fartygen fick namn efter den last de fraktade, SOYA. I slutet av 40-talet, och tio år framåt, lånades namn från familjens kvinnliga medlemmar till tankerfartygen som byggdes. Först ut var SOYA-Maria som döptes efter Olof Wallenius mamma. Olof Wallenius var en stor musikälskare och med start 1941 döptes alla torrlastfartyg efter operor. Först ut var RIGOLETTO som under åren har följts av många operanamn som är välkända, lätta att komma ihåg och som myntade smeknamnet ”Opera-linjen”. KURIOSA Huvudkontoret har alltid funnits på Söder SAMTIDIGT SOM shippingverksamheten grundades också fastighetsverksamheten. Kontoret på Swedenborgsgatan 2 köptes i slutet av 1943, byggdes om och i december 1944 flyttade de 8 medarbetarna in. På taket byggdes en representationsvåning som blev Olof och Signe Wallenius hem. Soya-bönan ovanför porten blev ett signum för Rederi AB Soya. Här satt man kvar till 1989. 1966 köptes Swedenborgsgatan 5B av nostalgiska skäl. Olof Wallenius mamma hade bott i huset och även Olof själv som nygift. Den 1 oktober 1989 gick flyttlasset till det nybyggda moderna kontoret lite längre ner på samma gata. Ryktet säger att det var viktigt för ägarna att det nya kontoret skulle ligga i samma församling som det tidigare kontoret, Maria församling, och därför fick stadskontoret helt enkelt ta och rita om kartan så att även Swedenborgsgatan 19 ingick där. FASTIGHETER & SHIPPING – NÄR HÄNDE DET? 1943 1934 Rederi AB Soya grundas och första fartyget m/s SOYA köps 1936 Första egna nybygget, SOYA III Fastigheten Swedenborgsgatan 2 köps och är huvudkontor fram till 1989 1950-talet Flera fastighetsaffärer görs på Södermalm 1955 Första LoLo-fartygen m/s RIGOLETTO & m/s TRAVIATA. Lastkapacitet: 290 bilar 1963 Första RoRo-fartyget, m/s ANIARA. Lastkapacitet: 240 bilar 1975 1966 Första PCCSwedenborgsgatan 5B köps fartyget, m/s DON JUAN. Lastkapacitet: 5 000 bilar F A C TS SOYA III 1977 Första PCTC-fartyget, m/s RIGOLETTO. Lastkapacitet: 5 500 bilar 22 OUR WAY FASTIGHETER FOTO: WALLENIUS MARINE FOTO: MARIAMIKKO