Our Way 1
IDAG ANVÄNDER HYRESGÄSTERNA EN RAD NYA DIGITALA T
EKNIKER FÖR ATT KÖPA OLIKA TJÄNSTER TILL HEMMET” I takt med att vi blir alltmer uppkopplade, och teknik baserad på sakernas internet blir allt vanligare, blir även våra hem mer och mer digitala. På sikt kommer utvecklingen att göra det möjligt för fastighetsutvecklare att bygga ultraeffektiva och smarta bostäder med funktioner som digitala låssystem, sensorer som kontrollerar ljus och reglerar temperatur, öppna fiberoptiska nät och appar genom vilka fastighetsägarna kan kommunicera med hyresgästerna. STEFAN LARSSON ÄR docent och universitetslektor vid Lunds universitet och programchef för det Digitala Samhället på tankesmedjan Fores. Han studerar frågor som rör tillit, legitimitet och transparens på datadrivna marknader. Stefan Larsson menar att digitaliseringen innebär såväl nya möjligheter som utmaningar för fastighetsbolagen. ”Samhällets digitalisering, via smarttelefoner, sakernas internet och datadriven tjänsteutveckling innebär en sådan strukturell förändring av vårt moderna liv att det knappast kan ha undgått någon. Genom att använda sensorer, automation och kommunikationslösningar har man enorma möjligheter att tillföra värde för användare, boende och fastighetsförvaltare”, säger han. Stefan Larsson poängterar att fastighetsbolagen måste tänka på vilken roll de vill spela i den nya digitala miljön, och se till att de följer den nya europeiska dataskyddsförordningen (GDPR). ”Företagen måste vara medvetna om vilken typ av information de samlar in, och hur de behåller hyresgästernas förtroende”, tilllägger han. CHRISTOFFER BÖRJESSON, CHEF för digital fastighetsutveckling på Stefan Larsson Fastighetsägarna, en branschorganisation som arbetar för en väl fungerande fastighetsmarknad i Sverige, anser att digitaliseringen kan öppna upp nya affärsmöjligheter och intäktsströmmar för fastighetsföretag. ”Att äga och förvalta fastigheter handlade tidigare kort och gott om att hyra ut mark och fastigheter till marknadsvärde. Men idag använder hyresgästerna en rad nya digitala tekniker för att köpa olika tjänster till hemmet”, säger han. UTÖVER DE MER självklara bredbands tjänsterna så kan det vara matkassar, städhjälp, eller andra tjänster som boenden beställer digitalt, bland annat genom appar, förklarar Christoffer Börjesson. Med dessa digitala tjänster menar han att en ny möjlig affärsmodell håller på att växa fram där fastighetsbolagen kan inleda samarbeten med de företag som tillhandahåller tjäns terna åt hyresgästerna. ”Fastighetsbolagen är unikt rustade för att omvandla sina tillgångar – det vill säga deras fastigheter, mark och datainformation – till en ny intäktsström”, säger han. HUR SKA DE göra detta bäst? ”Genom att samarbeta med företagen som levererar tjänsterna. De kan till exempel anpassa ytor för allmänna städförråd och gemensamma utrymmen för matkassar, eller installera digitala lås. Fastighetsbolagen och företagen som levererar tjänster kan byta värden för att optimera varandras affär", säger Christoffer Börjesson. "Alla trendanalyser pekar på att hemleveranser kommer att öka, så fastighetsbolagen måste förhålla sig till det och integrera smarta lösningar." z Christoffer Börjesson OUR WAY FASTIGHETER 9 FOTO: ROBERT ENGLUND OCH FASTIGHETSÄGARNA