Nöjesnytt Växjö 1
Nöjesnytt Växjö FIDDES NATTBOK
MÅNADENS PROFIL OLA SALO Text: Ola Karlsson Foto:
Alexander Mahmoud Under större delen av 2000-talet var Ola Salo mer än en rockstjärna. Han var en frälsare, en symbol och en talesperson som ingav mod till en hel generation unga, vilsna själar som inget hellre ville än att själva bli sedda och hörda. Ola Salo gav dem en röst, ett ansikte och ett odödligt anthem i It Takes A Fool To Remain Sane. Han bar spandexoveraller, fjäderboa, läppstift och glitterkostymer och han förförde hela Europa med sin ljusa tenor, sina livsbejakande texter och medvetet androgyna framtoning. Han gjorde det han alltid varit menad att göra, i en roll han själv skapat och han gjorde det tillsammans med sina gamla barndomskompisar. Sagan om The Ark är en av svensk och småländsk musikhistorias allra vackraste och Ola Salo är författaren, regissören och huvudrollsinnehavaren. Om det finns människor som är födda till att bli stjärnor tillhör Ola Salo tveklöst denna exklusiva skara. Men när vi möts över en sen frukost i ett novembersömnigt Växjö är det inte superstjärnan Ola Salo jag möter, utan Ola Svensson, prästsonen från Rottne. Måhända snyggare och mer karismatisk än din average bondprästson, men ändå. Han kommer med en gitarr över axeln, klädd i en stor dunjacka, diskreta blå byxor och kängor. Skägget är kort och välansat och frisyren ligger prydligt mot hjässan, långt från den tuppkam han stoltserade med i början av karriären. Han beställer rött te och någon märklig juiceblandning och sätter sig avspänt i en gigantisk soffa. Det är lite svårt att föreställa sig att den här lågmälde, sympatiske och för tillfället nästan alldaglige mannen kan förvandlas till en majestätisk publikdomptör på en stor festival, eller trollbinda en publik i rollen som Jesus Kristus himself, men så är det likväl. Just Jesus är också anledningen till att Ola är i sin gamla hemstad över dagen. Den 7 och 8 februari sätts nämligen Jesus Christ Superstar upp i Vida Arena, som en del i avskedsturnén för just den här uppsättningen av Andrew Lloyd Webber och Tim Rices klassiska musikal. Ola står själv för översättningen och på många sätt har det känts som en självklarhet att han förr eller senare skulle spela rollen som Jesus. ”JAG HAR ALLTID SAGT ATT JAG HAR REPAT I HELA MITT LIV FÖR DEN HÄR ROLLEN”. Redan som liten brukade jag klä ut mig och spela Jesus, förvisso en rätt respektlös variant för att retas med mina föräldrar, haha. När jag blev tillfrågad 2008 om att göra rollen kändes det helt rätt. The Ark hade gått in i sin sista fas och jag var plötsligt en person som både var offentlig och hade ett budskap som många tagit till sig. Likheten mellan min situation och den Jesus befinner sig i i musikalen var ganska slående. Det gjorde att jag visste att jag skulle kunna göra rollen på ett trovärdigt sätt. Med tanke på Olas bakgrund med en kristen uppväxt och det faktum att Jesus alltid varit en del av hans liv, samt att han nu spelat rollen runt 200 gånger, undrar jag om hans syn på Jesus förändrats med tiden. Ola tittar på mig med en outgrundlig min innan han ler och svarar: –Ja, faktiskt. Jag tycker han är ännu mer gåtfull och spännande än någonsin, det går inte att få grepp om honom riktigt. När jag gör rollen försöker jag inte göra en gudomlig person, jag kan bara försöka gestalta människan som hamnat i den situation som Jesus gjorde. I Jesus Christ Superstar är Jesus en mänsklig karaktär, inte alls som han framställs i Bibeln, utom på en viktig punkt: han är en person besatt av ett gudomligt instiftat öde, nämligen sin egen död. Men det som gjorde Jesus viktig för mig under min uppväxt var att han visade att man kan vara en bråkstake, men ändå stå för något positivt och gott. Ola berättar utan omsvep att han led av ett enormt Jesuskomplex som tonåring, baserat på en vilja att vara speciell, att inte vara som alla andra. Han skapade en image, en roll, som han spelade ut i sitt fulla register: rockstjärnan Ola Salo. –Det var ganska enkelt att ta arvet från min kristna uppväxt och göra en rockgrej av det. Jag har alltid trott på att utgå från sina egna rötter när man ska göra något, även om det är något spejsat. När jag skapade min image som tonåring använde jag mig av min bakgrund i det religiösa och jag gav mig själv rollen som en slags Messiasfigur, baserad både på Jesus och rockikoner som Jim Morrison och John Lennon. Det dröjde dock inte länge efter The Arks genombrott som Ola insåg att han hade haft fel i sin strävan att sticka ut. Han ser för en sekund nästan lite sorgsen ut när han tittar ut över lokalen och funderar, innan han utvecklar sitt resonemang. –Att vara speciell är inte så jävla speciellt när allt kommer omkring. Alla är ju speciella på sitt sätt, men det ligger inget egenvärde i att sticka ut. Värdet ligger i det du känner, att du kan tillåta dig att vara den du är och det är något jag alltid velat uppmuntra folk till. Det är viktigt att ifrågasätta normer, för jag tror att det är när man gör det som man på allvar får tillgång till sina egna känslor, även om det handlar om supervardagliga saker. Det behöver inte vara något dramatiskt eller livsomvälvande. Framför allt finns det inget värde eller någon glädje i att tro att man är bättre än någon annan. När jag säger att jag alltid upplevt Ola Salo som en gammal själ i en ung mans kropp sätter han sig rakt upp i soffan och pekar på mig. –Så har jag alltid känt det!, utbrister han. Redan som barn kunde jag känna mig som en gammal gubbe i vissa sammanhang och jag var extremt lillgammal. Och det var egentligen inget negativt; jag växte upp i en kyrklig miljö och traditionellt sett är ju medelåldern, hrm, lite högre där. Det vimlar inte av barn, kan man väl säga. Att vara i Ola Salos närvaro är speciellt. Han utstrålar lugn och pondus på samma gång och man riktigt känner hur det bubblar av kreativitet och uppdämd energi under den stillsamma ytan. Det har alltid funnits där, på gott och ont.
Nöjesnytt Växjö TREND
Nöjesnytt Växjö STUDENTLIV
Nöjesnytt Växjö TEKNIKPRYLAR
Nöjesnytt Växjö NOTISER
Nöjesnytt Växjö DIGILISTAN BY NÖJESNYTT
Nöjesnytt Växjö RECENSIONER & FILMKOLLEN
Nöjesnytt Växjö SERIER