Kollega 1
Kollega Sida 2
Kollega Sida 3
Kollega Sida 4
Kollega Sida 5
Kollega Sida 6
Kollega Sida 7
Kollega Sida 8
Kollega Sida 9
Kollega Sida 10
Kollega Sida 11
Kollega Sida 12
Kollega Sida 13
Kollega Sida 14
Kollega Sida 15
Kollega Sida 16
Kollega Sida 17
Kollega Sida 18
Kollega Sida 19
Kollega Sida 20
Kollega Sida 21
Kollega Sida 22
Kollega Sida 23
Kollega Sida 24
Kollega Sida 25
Kollega Sida 26
Kollega Sida 27
Kollega Sida 28
Kollega Sida 29
Kollega Sida 30
Kollega Sida 31
Kollega Sida 32
Kollega Sida 33
Kollega Sida 34
Kollega Sida 35
Kollega Sida 36
Kollega Sida 37
Kollega Sida 38
Kollega Sida 39
Kollega Sida 40
Kollega Sida 41
Kollega Sida 42
Kollega Sida 43
Kollega Sida 44
Kollega Sida 45
Kollega Sida 46
Kollega Sida 47
Kollega Sida 48 »Forskning har visat att rätt musi
k kan öka försäljningen med mellan 20 och 50 procent. Rätt musik får en att trivas och stanna längre i butiken och då handlar man också mer.« ➼ inom exempelvis fi lmen. Men i dag har det här utvecklats till en hel vetenskap och forskning har visat att rätt musik kan öka försäljningen med mellan 20 och 50 procent. Rätt musik får en att trivas och stanna längre i butiken och då handlar man också mer. – Utomlands, framför allt i USA, har man kommit långt med det här. Men här i Sverige har knappast ens de stora kedjorna någon genomtänkt strategi, säger Martin Hallberg. Men att ha rätt musik i butiken är bara ett av många knep en aff ärsidkare kan använda för att försöka få oss att handla mer. Enligt Bertil Hultén, docent i marknadsföring vid Linnéuniversitetet i Kalmar, skulle de tjäna mycket på att inte bara försöka påverka oss genom hörseln, utan också utnyttja våra övriga sinnen. Bertil Hultén, som myntat begreppet sinnesmarknadsföring och gett ut en bok med samma titel, forskar på området. I ett experiment på Ikea lyckades han öka intäkterna vid försäljning av vinglas genom att presentera dem på ett sätt som gjorde att kunderna stannade kvar och undersökte glasen längre och sedan valde att köpa de dyraste vinglasen. – Vi dukade ett bord så att det såg ut som vid en middag och sedan tände vi också ljus som doftade vanilj, vilket är en doft som de fl esta av en ännu okänd anledning tycker om, berättar han. Nu gör han en studie på Media Markt där datorer pratar till kunderna, vilket ökat försäljningen. Men enligt Bertil Hultén är de fl esta aff ärsidkare ännu omedvetna eller ointresserade, trots att en väl genomtänkt sinnemarknadsföring skulle kunna öka intäkterna väsentligt. Det skulle också vara till gagn för oss konsumenter, menar han. – Kunden blir mer nöjd och mer tillfredställd. Och forskningen visar att kunder som 48 KOLLEGA 8-11 blir berörda med sina sinnen är benägna att stanna längre i en butik och även köpa dyrare varor, säger han. I slutet av sommaren öppnade den amerikanska butikskedjan Hollister sina två första butiker i Sverige. Hollister använder sig av fyra av våra sinnen; synen, hörseln, känseln och luktsinnet. En sökning på nätet avslöjar att Hollister är USA:s populäraste tonårskoncept med 500 butiker, varav ett 30-tal i Europa. De säljer kläder i amerikansk västkuststil, har en spektakulär entré och modellsnygga butiksbiträden som måste följa en strikt kläd- och skopolicy. Varumärket ska stå för en avspänd och hälsosam livsstil och de ungdomliga kläderna ska säljas med humor är meningen. Målgruppen lär vara så snäv som mellan 18 och 22 år. Sedan ska också butikerna lukta på samma sätt som företagets parfymer, vilket ska kännas redan utanför butikens dörrar, läser jag vidare. Att jag står inför ett genomtänkt koncept förstår jag redan utanför entrén som är byggd som en veranda. Därinne är det så dunkelt att man knappt ser kläderna, eller vad de kostar, om man inte tar hjälp av ljuset från de stora fejkade fönstren bakom vilka en fi lmad havsutsikt med stora vågor ständigt rullar. Här och där på det vackra trägolvet står mjuka sittvänliga fåtöljer och låga träbord med prydligt ihopvikta kläder travade, vilket ger en mysig hemkänsla. Kassadisken ser ut som en bar med uppsatta surfi ngbrädor som dekoration i fonden. Ur högtalarna kommer hög musik som låter som en modern variant av Beach Boys. Och över hela härligheten luktar det starkt, men gott, av parfym, som ständigt sprids ut över alla kläder, personalen och besökarna genom något slags duschanordning i taket. När jag frågar ett av butiksbiträdena varför det är så mörkt i butiken får jag till svar att det är en del av profi leringen, Hollister ska inte vara som någon annan butik. Här ska det kännas som man befi nner sig i en amerikansk västkustvilla. Vid utgången står en tjej, som kanske är 18, iklädd ett litet spetslinne till en kort kjol och fl ipfl ops på fötterna, och viker kläder. När jag undrar om hon trivs här ler hon och säger att det inte är någon fara med den rätt höga musiken, även om det blir lite tjatigt eftersom det bara är tio låtar som ständigt går runt på en slinga. Och att det är så mörkt är också okej, säger hon. För de har ett väldigt fi nt kamratskap här. – Det enda problemet är de där, säger hon och pekar ner på sina fl ipfl ops. – Det blir för hårt att gå med de här på de här hårda golven. Så jag fi ck väldigt ont och sedan hälseneinfl ammation. Fast det är bra nu, försäkrar hon snabbt. Trots mina föresatser blir jag plötsligt sugen på att köpa något. Kanske en skjorta till sonen, även om jag lyckats se att den kostar över 500 kronor? Eller varför inte något till mig själv när jag ändå är här, även om jag är så där 30 år äldre än den egentliga målgruppen? När jag ändå lyckas avstå och i stället bestämmer mig för att fundera över en kaff e på varför jag plötsligt blev så köpsugen känner jag hur min kofta ännu doftar starkt av Hollisters parfym. Och jag tycker verkligen att det luktar väldigt gott.
Kollega Sida 49
Kollega Sida 50
Kollega Sida 51
Kollega Sida 52
Kollega Sida 53
Kollega Sida 54
Kollega Sida 55
Kollega Sida 56
Kollega Sida 57
Kollega Sida 58
Kollega Sida 59
Kollega Sida 60
Kollega Sida 61
Kollega Sida 62
Kollega Sida 63
Kollega Sida 64
Kollega Sida 65
Kollega Sida 66
Kollega Sida 67
Kollega Sida 68