KIA STORY 1
BILSALONGEN I GENÈVE Ny sjustegad DCT växellåda D
ET ÄR INTE bara Kias motorer som gör körningen snål och snäll mot plånboken för Kia-ägaren. Växellådorna påverkar också bränsleförbrukningen och den nya DCT-lådan som visades upp i Genève är kanske den bästa hittills när det gäller halvautomatiska växellådor. Det är den första sjustegade dubbelkopplingslådan som Kia tagit fram, och den har tack vare innovativ teknik en så mjuk övergång i växlingarna att man inte tappar något i kraft när farten ändras. – Den kommer framöver att erbjudas till flera av Kias modeller och ger en bränsle besparing på mellan fem och sju procent, beroende på vilken bilmodell den sitter i. Men DCT-växellådan ger också ökad möjlighet till riktigt sportig körning, och kan hantera vridmoment upp till 300 Nm, berättar Michael Winkler, chef för utveckling av drivlinor och motorer vid Kia Motors Europa. Nya enlitersmotorn T-GDI KIA MOTORS är flitiga med nyheter i motorutbudet och på bilsalongen presenterades den första i en kommande serie av slimmade motorer. Det är den helt nya trecylindriga 1,0 liters T-GDI-motorn som sänker både bränsleförbrukning och utsläpp samtidigt som den erbjuder en bra prestanda. Den turboladdade T-GDI-motorn ger maximalt 120 hästkrafter men har ett starkare vridmoment om man jämför med den nuvarande 1,6 litersmotorn – 172 Nm. – Bränsleekonomin förbättras med 10 till 15 procent tack vare att vi slimmat motorn på det här sättet. Jag tycker att vi jämfört med våra konkurrenter tagit fram en tekniskt avancerad och innovativ trecylindrig motor med bättre förbränning och högt vridmoment även i låga farter, säger Michael Winkler, chef för utveckling av drivlinor och motorer vid Kia Motors Europa. 10 KIASTORY 1/2015 Nya Kia cee’d GT-Line EN ANNAN spännande nyhet i Kias monter på bilsalongen är det nya designspråket GT-Line som senare i år kommer att erbjudas i alla cee’d-versioner – från pro_cee’d till femdörrars cee’d och Sportswagon. Designspråket är utvecklat från cee’d GT och innebär exteriört att bilen har bredare stötfångare, dubbla avgasrör, fyrkantiga LEDljus fram och bak och uppfräschade 17-tums lättmetallfälgar. Interiört blir det läderklädslar i grått och svart med GT-loggor, läderratt och pedaler i aluminium. Detaljer i interiören och på instrumentbrädan kommer att gå i svart pianolack. Den nya turboladdade 1.0 liters T-GDImotorn kan bli ett av två motoralternativ i Kia cee’d GT-Line, och erbjuds då med en sexväxlad manuell växellåda. Den andra motorn som erbjuds är en uppdaterad version av 1,6 liters CRDi, den har nu 133 hästkrafter och ett vridmoment på 285 Nm. Till den kommer man även att kunna få den helt nya sjustegade DCT-växellådan. FOTO PASCAL SCHONLAU