KIA STORY 1
IGENSATTA BRÄNSLEFILTER – VEMS ÄR FELET? Under de
senaste åren har en lång rad dieselbilar från olika biltillverkare oförklarligt drabbats av igensatta bränslefilter. Bilarna har en sak gemensamt, de har tankat samma bränsle. TEXT PER WESTERGÅRD TÄNK DIG ATT köra på en öde vinterväg en kall natt och märka att bilen går allt sämre eller att bilen tappar all kraft vid en omkörning på en trafikerad väg då du också får ett möte. Bilen kanske inte vill öka farten trots att du trycker allt hårdare på gaspedalen. Eller så stannar den helt. Det troliga är att bilens bränslefilter är igensatt och det resulterar i att motorn inte får tillräckligt med bränsle. Det är ett 18 KIASTORY 1/2015 allvarligt problem som kan skapa farliga trafiksituationer. Normalt sett är den bensin och den diesel som säljs i Sverige av bra kvalitet men vintern 2011-2012 hände något. Plötsligt fick Kia rapporter från sina auktoriserade verkstäder om att ett stort antal dieselbilar hade fått bränslefiltren igensatta. – Vi förstod inte vad det handlade om då vi inte varit med om något liknande tidigare. Det enda vi kunde fastställa var att problemen bara uppstod på vintern i mellersta och södra Sverige och framförallt när temperaturen höll sig strax under eller över noll grader, säger Gunnar Persson som är Kias tekniska expert. Vi fick även i februari 2012 en skriftlig fråga från OKQ8 om vi hade noterat några problem med filterigensättningar relaterat till deras bränsle. Men då hade vi inte klarlagt de drabbade kundernas tankningsmönster. NORMALT BYTS BRÄNSLEFILTER ut efter 6 000 mil men nu tvingades verkstäderna ersätta många av filtren redan efter halva körsträckan. I något fall bara efter drygt 1 000 mil. Vintern därpå försökte Kia på allvar hitta orsaken till felet. Alla verkstäder fick i uppdrag att fråga drabbade kunder hur och var de hade tankat. Förhoppningen var att