KIA STORY 1
Bilcenter i Nyköping i framkant En av branschens
få kvinnliga vd:ar och en mastertekniker. Det är vad Bilcenter i Nyköping kan stoltsera med. TEXT&FOTO PER WESTERGÅRD SEDAN NÅGRA ÅR är Ulrika Munro-Jack vd för Bilcenter i Nyköping. Ett klassiskt Saabföretag som nu har förvandlats till en modern Kia-återförsäljare. – Här sålde Saabbilarna sig själv. Nu måste vi jobba mycket hårdare för att få kundernas förtroende. En annan sak är ju att det också har blivit så mycket roligare att gå till jobbet. Kia är ju ett märke i framkant och hela tiden kommer nya spännande modeller vilket också gör att vi också får träffa nya nyfikna kunder. För de flesta är Saab förknippat med Trollhättan men det var i Nyköping huvudkontoret låg. Att vara Saabhandlare i stan var därför ganska lätt, för många kom inget annat märke på fråga. Nedläggningen av Saab personbilstillverkning blev ett hårt slag för många. – På Saabtiden kunde våra säljare nöja sig med att vara ordermottagare. På samma sätt var det på verkstaden. Kunderna kastade in nyckeln utan att fråga om priset, kostnaden stod ofta någon annan för, säger Ulrika Munro-Jack, som är vd sedan 2012. – Nu har vi en helt ny drivkraft i företaget. Både i bilhallen och på verkstaden, vi vill bevisa att vi är värda varje krona som kunderna betalar. Tydligast är det på servicemarknaden. Kunderna ska alltid känna att de får ett mervärde när de lämnar bilen till vår auktoriserade verkstad. Ulrika Munro-Jack är den enda kvinnan bland Kias återförsäljar-vd:ar. Det är en situation som hon är van vid, tidigare var hon försäljningsdirektör inom förpackningsindustrin. En industri som om möjligt är än mer mansdominerad. – Det här är inte en könsfråga utan en kompetensfråga, men visst skulle det vara en fördel att få in fler kvinnor i branschen. Både på verkstäder, bland säljare och som chefer, säger hon. 34 KIASTORY 1/2015 Under två år har Jonas Nord på Bilcenter i Nyköping gått på återkommande utbildningar, vilket gör att han snart kan titulera sig mastertekniker. Vad gör en mastertekniker? – Jag ska ha all den kunskap som krävs för att ta hand om alla olika Kia-modeller på bästa sätt. Om någon tekniker på verkstaden stöter på ett svårare problem ska jag antingen ha kunskap nog att hjälpa till eller veta var vi kan få ytterligare support. Hur ser utbildningen ut? – Den pågår i två år och innehåller olika kurser om bilens alla delar. Nu har jag bara några utbildningar kvar att gå innan jag är helt färdig. Du har lång praktisk erfarenhet, behöver du lära dig mer? – Ja, även om Kias bilar är byggda för att vara okomplicerade att serva och reparera har alla moderna bilar blivit alltmer komplexa. Ett annat ”problem” är att en modern Kia går sönder så sällan att vi inte riktigt får den praktiska erfarenhet som vi hade haft om vi jobbat med ett märke med högre felfrekvens. Därför måste vi alla gå på kurser för att säkerställa rätt kompetens på verkstaden. Vilken blir din roll i verkstaden när du får titeln mastertekniker? – Normalt sett hjälper vi varandra hela tiden. Den som är bäst på ett visst moment ger råd till de andra. Det är mest när det blir riktigt kniviga problem som jag får ta på mig ett lite större ansvar, eftersom det är jag som har specialkompetens när det gäller Kias bilar. Vilket är ditt bästa råd till Kia-ägare? – Serva bilen i rätt tid på en auktoriserad verkstad. Vi har rätt kompetens och erfarenhet, och vi ser till att din bil får alla nödvändiga uppgraderingar.