KIA STORY 1
Ovan: Konceptbilen GT4 Stinger från Kia som överr
askade besökarna på bilsalongen i Detroit tidigare i år visades nu också upp i Genève. Den är utvecklad i Kalifornien och har en turboladdad motor med 315 hästkrafter under huven. ”En maskin för en verkligen entusiast” enligt Kias marknadsförare. En mycket nöjd Michael Cole presenterade konceptbilen Kia Sportspace. med måste vara fulländad i sin design och sportighet, säger han. Som Sportspace då? – Den ger en god indikation på vad och vilka detaljer i vårt designarbete som kan överföras till verkligheten, säger Michael Cole, återigen med ett översvallande leende. DEN 85:E BILSALONGEN i Genève år 2015 är något av ett mellanår – det är inga stora överraskningar, elbilarna är färre och mini-suvarna fler. Flera av de svenska motorjournalisterna jag pratar med tycker att Kia Sportspace är en av de snyggaste bilarna på mässan. Det är de slanka linjerna, de vassa sidospeglarna och de infällda dörrhandtagen de gillar mest. Om man betänker att både de italienska och tyska tillverkarna har några riktigt vackra kort i sin bil-lek, platsar Kia med andra ord bland de bästa spelarna. Sportspace är också utan tvekan den bil som blev mest uppmärksammad i Kias sobert svartvita monter under pressdagarna i Genève i början på mars i år. Tanken bakom sportkombin är att den ska vara en ny typ av Gran Turismo – en bil för aktiva människor som behöver gott om utrymme för packning men helst vill ha en sportig, slank och komfortabel bil. Den har en rad kluriga lösningar och den för bagaget är kanske den smartaste och mest praktiska: stålvalsar skjuter in och säkrar väskorna i bagageutrymmet så att inget av det man packat kan fara omkring i bilen under färd. Förarens multimedia-display är en annan cool lösning: då den visar bilder från bilens bakre kamera i vidvinkel behövs ingen inre backspegel. Givetvis är förarutrymmet så spejsigt som det ska vara i en designstudie: panoramasoltak, inredning i läder, kolfiber och aluminium och en ratt som kunde höra hemma i Batmobilen. KIASTORY 1/2015 9