AMES 1
I ETT KAFFEÄLSKANDE LAND Kompanjonerna Pär Jacobs
son och Hans Kindahl. Under sitt första år sålde JK Business Coffee 818 kilo kaffe. Två år senare räknar man att motsvarande siffra ökar ända till mellan 12 och 15 ton. – En stor förklaring är att vi valt att rosta vårt eget kaffe från ett mindre och modernt rosteri, framhåller ägarna Hans Kindahl och Pär Jacobsson. TEXT: JOAKIM LÖWING FOTO: BJÖRN LISINSKI DEN SVENSKA KAFFEBRANSCHEN omsätter ungefär 2,5 miljarder kronor varje år – och det är av den summan som JK Business Coffee roffat åt sig allt mer andelar sedan starten i Norrköping våren 2017. Kompanjonerna Hans Kindahl och Pär Jacobsson arbetade många år tillsammans på Café Bar ända sedan början av 1990-talet. Där slutade de 2011 och för två år sedan startade de eget i hop. -Vi kompletterar varandra väldigt bra – där jag syns lite mer utåt med sälj och teknik, medan Pär sköter mer administration och eftermarknad, berättar Hans. Med över 50 år i branschen tillsammans finns mycket kunskap och erfarenhet. – Vi har varit med om allt och funnits i alla led. Från maskinutveckling till att ta fram bästa bönan för en kopp kaffe och till sist att se till att kunderna har kontinuerliga leveranser så att de aldrig behöver fundera över att kaffet är slut. FÖRETAGET ÄR EN DEL av Coffeemaxx-kedjan när det gäller leverans av maskiner och teknisk kompetens. Det är en rikstäckande kedja – som är enda leverantör i Sverige av kaffemaskiner med märket ETNA. Utmärkande för dessa är att de har en schweizisk högprecisionskvarn och högprecisionsbrygg. – På drygt två år har vi sålt drygt 120 maskiner till olika företag. Dessa har en väldigt bra helhetskostnad för kunden, eftersom maskinen drar mindre kaffe per kopp än konkurrenterna. MEN ALLRA STÖRST är försäljningen av kaffe – som ökat många gånger om under den korta tid JK Business Coffee har funnits på marknaden. – Under 2017 sålde vi 818 kilo kaffe, 2018 ökade det till 6,2 ton och i år räknar vi med att det hamnar mellan 12 och 15 ton. Allt har gått i rasande hög fart. FÖRKLARINGEN ÄR – FRÅNSETT närheten till kunderna i Östergötland – till stora delar att de rostar 34 sitt eget kaffe. – Det är ett mindre, familjeägt och modernt rosteri. De tar in de bönor som behövs för att uppfylla vår smakreferens på respektive sort. Vi kan alltså exakt styra hur vi vill att vårt kaffe ska smaka. Eftersom det var kung Karl XII som gjorde kaffet populärt i Sverige har de passande valt att döpa kaffebönorna efter kvinnliga regenter och det enda färskpressade kaffet just efter Karl XII. – Vårt finaste kaffe heter Drottning Kristina. För att framställa detta har vi bönor från Brasilien, Colombia och Mellanamerika. Just att blanda två, tre eller kanske fyra olika sorters bönor är vanligast vid en sorts kaffe. Det finns 14 olika grundbönor att välja mellan. BRANSCHEN ÄR EGENTLIGEN en hel vetenskap och där kallar sig Hans och Per för riktiga nördar. Gissa om de har koll på det mesta. – Vin har 600 olika smakämnen, men kaffe är faktiskt ännu värre med 800 olika. Så det är med andra ord ännu mer avancerat med kaffe än vin, ler duon. De två vanligaste teknikerna som finns vid rostning av bönor är fast eller slow roast. – Överlägset mest förekommande är fast roast – som de stora jättarna nästan alltid använder sig av. Där gäller en snabb rostning på cirka sex till sju minuter i ungefär 400 grader. Vid slow roast är gradantalet bara cirka 200 och man har dem inne i 12 till 15 minuter. Den lägre temperaturen och längre tiden gör att de får en betydligt mer kraftfull smak. Och det är den vi är ute efter – inte att producera så fort som möjligt. DET ALLRA VIKTIGASTE som behövs för vid framställningen av en riktigt bra kopp kaffe är tre saker: Rent gott vatten, en bra maskin och en JK Business Coffes kaffemaskiner med märket ETNA. grymt bra rostad böna. – Vattnet är ju mellan 96-98 procent, så att ha en hög kvalitet där är A och O. Som tur var har vi generellt sätt ett väldigt bra vatten här i Östergötland, med en medelhög och lagom kalknivå på mellan 4 och 8 dH. På exempelvis Gotland är motsvarande siffror 20 till 25, de har mycket högre kalknivå i vattnet och det behöver därför filtreras. Samtidigt gäller också att ha en mer mörkrostad böna för att uppnå samma smak på kaffet där som i vårt län. Vilken är er huvudmålgrupp vad gäller kunder? – Framför allt små och medelstora företag, även om vi har några stor företag som kunder också. För att nämna några exempelvis Nordic Brass i Gusum, Stadiums huvudkontor i Norrköping och Swisslog i Boxholm. Vi har en bra spridning runtom i Östergötland. Hur ser konkurrenssituationen ut i er marknad? – Selecta är överlägset störst i Sverige, sedan finns det en hel del både medelstora och mindre konkurrenter. Vi har alltså tagit åt oss allt fler marknadsandelar och visat att vi är att räkna med. Så mycket att vi blivit föremål för uppköp av andra i vår bransch. Men vi känner att vi har något väldigt bra på gång och är inte till salu. Om ni tittar in i framtiden – vad ser ni då? – Det ser väldigt ljust ut för vår del. Tillväxten har gjort att vi i höst anställer en person till och det kommer säkert att bli ännu fler om vi fortsätter växa i den här takten. Det märks verkligen att kaffe är världens näst största handelsvara efter olja. Om kopieringsmaskinen på ett kontor går sönder suckar personalen. Men går kaffemaskinen sönder blir det mer eller mindre katastrof, säger Hans med ett skratt. n JK BUSINESS COFFEE STARTADE: April 2017 i Norrköping. PRODUKT/BRANSCH: Säljer kaffe och kaffeautomater till företag. Utmärkande är att de rostar sitt eget kaffe. ANTAL ANSTÄLLDA: 3. OMSÄTTNING: Cirka fem miljoner kronor under 2019