AMES 1
MEDIA OCH REKLAM TEXT: PELLE BLOHM FOTO: PRESSBIL
D 100-ÅRIGA TIDNINGEN VI DIGITALISERAS, FÅR NY FORM OCH SATSAR PÅ LJUD Tidningen Vi grundades för mer än ett sekel sedan och har genom åren skildrat kultur och samhällsliv. Nu digitaliseras Vi i en ny tjänst som gör Vi:s journalistik mer tillgänglig. FOTO: PRESSBILD SONY MEDDELAR ATT 360 REALITY AUDIO BLIR TILLGÄNGLIGT FÖR STRÖMNING VIA AMAZON MUSIC HD Tokyo, Japan - Sony Corporation meddelade nyligen att 360 Reality Audio kommer att finnas tillgängligt på den nya Amazon Echo Studio med Amazon Music HD för kunder i USA, Storbritannien, Tyskland och Japan senare under året. 360 Reality Audio presenterades först vid CES 2019 och är en musikupplevelse som använder Sonys ”Object-based Spatial Audio Technology”. Denna teknik gör det möjligt för artister och musikskapare att skapa en spatial musikupplevelse genom att positionera olika ljudkällor som sång, kör och instrument så att det passar deras kreativa och konstnärliga vision. På så sätt kan lyssnaren njuta av en fördjupad musikupplevelse som får dem att känna som att de har sin favoritartist rakt framför sig. Teknologisk utveckling pågår för att stödja en mängd olika ljudenheter som hörlurar och högtalarsystem, inklusive den helt nya Echo Studio. Sony arbetar med stora skivbolag, distributionstjänster och branschledande företag för att skapa ett nytt musikaliskt ekosystem kring ”360 Reality Audio”, som kommer att inkludera skapande, distribution och uppspelning av musik. – Det har varit otroligt att se responsen från kunderna med lanseringen av Amazon Music HD, sade Steve Boom, vp för Amazon Music. 52 – Vi fortsätter att vara banbrytande för en ny lyssningsupplevelse. I och med lanseringen av Echo Studio med stöd för Sonys ”360 Reality Audio” kombinerar vi bekvämligheten med att strömma musik i högsta kvalitet med röst. Vi är glada över att göra strömmande musik i högsta ljudkvalitet mer tillgängligt för kunder än någonsin tidigare. – Kunder berättar om hur de älskar att bara kunna be Alexa om sin favoritmusik, sade Miriam Daniel, vp för Alexa och Echo Devices, Amazon. – Med Echo Studio, som stöder Sonys 360 Reality Audio, har vi skapat en helt ny lyssningsupplevelse för kunderna. Genom en enkel enhet kommer de att kunna försvinna in i musiken som aldrig tidigare, och höra varje låt som dess skapare tänkte att den skulle låta. – Vi är stolta över att kunna erbjuda denna nya och fångande musikupplevelse genom Amazon Music HD och den helt nya Echo Studio. Vi hoppas ytterligare kunna stimulera marknaden genom att utöka antalet tillgängliga alternativ för hur lyssnare kan njuta av sin musik, sade Yoshinori Matsumoto, direktör och vice president, Sony Home Entertainment and Sound Products Inc. – Sony avser att vidare utöka antalet kompatibla streamingtjänster och enheter för att bygga ett ekosystem som når så många lyssnare som möjligt. n - Det känns jättespännande att tillgängliggöra vår kvalitetsjournalistik på ett helt nytt sätt, både på vi.se och i appen. Vi läser in alla texter i vår nybyggda studio här på redaktionen. Användaren kan på ett smidigt sätt hoppa mellan läsning och lyssning och hela tiden vara på rätt ställe i texten, säger Unn Edberg, publisher på Vi. Användarna kommer också få möjlighet att vara mer delaktiga i innehållet, både på idéstadiet där medlemmarna bjuds in på olika sätt, och efter publicering i form av utvalda kommentarer. Ett medlemskap i Vi, som ger tillgång till allt digitalt innehåll samt inbjudningar till medlemsträffar och erbjudanden, kostar 49 kronor per månad. Tjänsten är helt annonsfri. Prenumeranter på tidningen får från och med nu också tillgång till allt digitalt innehåll utan extra kostnad. Tjänsten bygger på en plattform från startupen Zetland och har vidareutvecklats av tjänstedesignbyrån Äventyret tillsammans med Vi:s digitala team: Josefin Olevik, Jonas Eklöf, Johanna Jackson och Unn Edberg. - Vi har ställt oss frågan: ”Om magasin som företeelse hade uppfunnits i dag, hur hade det fungerat då?” och sedan har vi tillsammans med Äventyret byggt just det, säger Unn Edberg. I samband med att Vi blir digital så lanseras också en ny form på magasinet. Den har tagits fram av designern Anna Thurfjell och Vi:s AD Hanna Johansson - Vi har velat skapa en form som sätter ännu mer fokus på läsning. Typografin och designen stödjer ostört läsande av längre texter. Det finns en luftighet och en större dynamik i nya Vi, säger Hanna Johansson. Den ikoniska Vi-loggan är självklart kvar – både på tidningen och på sajten. n FOTO: PRESSBILD SCANDIC GÖR TV-KAMPANJ FÖR FÖRSTA GÅNGEN SEDAN 2013 Genom att sätta sina gästers upplevelser i fokus är Scandics mål att knyta an till målgruppen på ett emotionellt plan genom kampanjen ”Stay Feel Live Better”. Kampanjen lyfter exempel på roliga, rörande och hjärtliga upplevelser som sker på Scandics hotell varje dag. – Vi vill stärka vårt varumärke och minska gapet mellan vad Scandic erbjuder och hur Scandic uppfattas. Vi vill väcka känslor och att våra gäster ska välja Scandic med hjärtat, säger Anna Wirén, Marketing Director Scandic. Kampanjen gick live i tv med start måndag den 23 september. Byrån som tagit fram filmen är MK Norway med Einar Rustad Nilssen, byråchef och partner som kreativt ansvarig. n