Nöjesnytt_Kalmar 1
LILJA 4-EVER TOBIAS LILJA, LJUDDESIGNER PÅ TARSIE
R STUDIOS VAD GÖR EN LJUDDESIGNER? – Man gör ljudeffekter. Alltså, spelar in ljud, redigerar dem och implementerar dem i spelet så att de spelas vid rätt tillfälle. För Little Nightmares har jag även gjort musiken. LJUDEFFEKTERNA STICKER UT MYCKET. – Ja, vi försökte få det att kännas som att man är väldigt utsatt i den här miljön, så ljudmiljön är kall och hård med höga effektljud. Klaustrofobiskt på alla möjliga sätt. Det är i en undervattensfarkost av något slag som det utspelar sig. DIN UTBILDNING? – Jag har mer en musikteknisk bakgrund. Jag tog examen efter två år på Musikproduktions-programmet i Växjö, vid det som numera är Linnéuniversitetet. Efter det flyttade jag till Malmö och läste Medie- och kommunikationsvetenskap, en helt teoretisk utbildning. Där läste jag några filmkurser och blev intresserad av design av filmljud och lärde mig mycket på egen hand. Sedan blev det frilansande med filmljud innan jag sökte jobb hos Tarsier, vilket blev mitt första jobb inom spelindustrin. Det var en hög tröskel in i spelvärlden och jag fick lära mig extremt mycket under mina två första år här. Jag jobbade med Little Big Planet där det redan fanns en befintlig ljudmotor. Det var en bra skola att se hur den var gjord och fungerade. – Vi jobbar just nu med spelmotorn Unreal Engine där man som ljuddesigner kan gå in och jobba mer visuellt med något som kallas visual scripting. Man sitter med ett system av noder som man kopplar ljud till. Det är ett bra verktyg om man inte kan programmera själv. – Det är också värt att säga att olika spel har olika arbetsflöden. Nästan alla projekt kräver att man lär sig något nytt. Varje spel blir en utbildning i sig. Man lär sig de verktygen man behöver för att göra spelet HUR MÅNGA LJUDFILER ÄR DET SAMMANLAGT I LITTLE NIGHTMARES? – Hahaha, jag har ingen aning, men det är tusentals! Det är väldigt mycket springande som figuren gör, så vi har spelat in många varianter av fotstegen. Det är olika ljud beroende på material man springer på, om figuren springer på matta eller trägolv. I andra spel kanske det inte är lika viktigt med fotstegsljud. Man får fokusera på det som verkligen ger någonting. Atmosfären är väldigt viktig i Little Nightmares. Det är mycket fokus på att hitta rätt ambiensljud som gör att det känns obehagligt. HUR SER FRAMTIDEN UT FÖR SPELINDUSTRIN? – Den har expanderat mycket i Sverige de senaste åren, men jag vet inte hur kurvan ser ut just nu. Spelindustrin skapar mycket nya yrken, bara min titel som ljuddesigner fanns inte för 10-15 år sedan. Det är mer specialicerat nu. TEXT OCH FOTO: SAM SOHLBERG