Kanalen 1
4 Åkersberga kanalen nr 8 • vecka 8 • tisdag 22 f
ebruari • 2016 samhälle &politik TIPSA REDAKTIONEN! Du är alltid välkommen att tipsa redaktionen eller skicka in egna texter och bilder. Vi förbehåller oss rätten att välja ut lämpligt material samt att korta texter. E-post: redaktionen@fixmedia.se ”Vi vill veta vad som skulle kunna få invånarna att resa mer kollektivt” Lovisa Åbom, TrafikförvaLTningen – Jag jobbar extra ibland och jag tycker att det är krångligt med reskassan då man åker kollektivt. När man åker sällan är det hopplöst att hålla koll på. Sedan är det för få långtidsparkeringar nära tåget. Oskar Larsson, 29, möbelsnickare, Gårdslöten – Jag är ganska nöjd som det är just nu. Ökad punktlighet önskar jag ändå mig. Hellre färre tåg och ökad punktlighet. Lia Berg, 15, studerande, Skärgårdsstad Trafikförvaltningen vill motivera pendlarna att åka mer kollektivt. – Jag vill att bussar och tåg ska komma i tid. De kanske kan åka tidigare när det är halt. Jag går i skolan och vill hinna i tid. Foto: Maria Ehrs Enkät ska uppmärksamma på brister i systemet Trafikförvaltningen för Stockholms läns landsting har nyligen genomfört en enkätundersökning för att, som de formulerar det på sin hemsida; ”fånga upp invånarnas behov och reflektioner kring kollektivtrafiken och hur de önskar se kollektivtrafiken utvecklas framöver”. Vad vill då landstinget få ut av den här undersökningen? – Vi vill veta vad som skulle kunna få invånarna att resa mer kollektivt. Vi har inte fått resultaten från undersökningen än. Om det finns regionala skillnader i svaren kommer vi att få fram det, säger Lovisa Åbom, pressekreterare på Trafikförvaltningen på Stockholms läns landsting. För många norrortsbor är det oerhört viktigt att kollektivtrafiken fungerar för att vardagslivet ska gå ihop. – Att svara på enkäten är ett sätt att göra oss uppmärksamma på brister i vårt system där det behövs åtgärder för att förbättra och underlätta för invånarna att resa kollektivt. Genom svaren kan vi få en fingervisning om vad vi ska börja med att åtgärda, så att det på sikt blir bättre för kollektivtrafikresenärerna. Viktigt att komma ihåg i sammanhanget är att för att resan från dörr till dörr ska fungera smidigt och vara pålitlig är det flera aktörer inblandade utöver trafikförvaltningen, såsom kommunerna i länet och Trafikverket. För en väl fungerande kollektivtrafik är detta samarbete oerhört viktigt, säger Lovisa Åbom. Hur ska man motivera en typisk pendlare att låta bilen stå och resa kollektivt i stället? – Utöver att man gör klimatet och framtida generationer en tjänst genom att resa kollektivt Lovisa Åbom på Trafikförvaltningen på Stockholms läns landsting menar att det finns fördelar för hälsan med att åka kommunalt och att en trogen resenär i kollektivtrafiken går av sig kalorier motsvarande 300 kanelbullar på ett år. Mathias Larsson fortfarande försvunnen – Just nu finns det inget att gå på och då kan inte ”Missing people” göra så mycket mer. Polisen säger att de kontaktat alla sjukhus, men min upplevelse är att de inte gjort speciellt mycket för att hitta Mathias. Nu vädjar jag till allmänheten om hjälp. Alla tips är välkomna! Ovissheten är hemsk, säger Anders Larsson. ME Hit kan du höra av dig om du vet något som kan hjälpa i sökandet efter Mathias: www.missingpeople.se Polisen tel. 114 14 skulle jag lyfta fram följande: man kan utnyttja restiden till annat än att köra bil, såsom exempelvis besvara mail, läsa etcetera. Dessutom vet man på ett ungefär hur lång restiden blir från dag till dag jämfört med bilrestiden, som kan variera väldigt beroende på kösituation med mera. Därtill finns hälsoaspekten: den som reser kollektivt rör sig mer per dag än den som åker bil. Bonusinfo: Kollektivresenärer går i genomsnitt 2 000 fler steg per dag än bilisten genom att ta sig till och från stationen och gå i trappor. 2 000 steg om dagen bränner ca 200 kalorier. 224 arbetsdagar gånger 200 kalorier = 44 800 kalorier om året. 1 kanelbulle ger 150 kalorier. Det innebär att man på ett år har gått av sig kalorier som motsvarar ca 300 kanelbullar. Hur lång tid kommer det att ta innan utvärderingen av enkäten är klar? – Vi kommer nu i ett första skede att ta fram det material som behövs till våra samråd, som genomförs under februari och mars. I nästa skede kommer vi fokusera på rapporten. Själva rapporten kan således dröja till en bit in i mars/april beroende på vår egen arbetsbelastning. Maria Ehrs redaktionen@fixmedia.se n SAMHÄLLE Åkersbergabon, Mathias Larsson, 41, är sedan förra söndagen försvunnen. Han försvann från sitt hem i Bergaparken under den tidiga morgonen den 14 februari. Mathias var då han försvann tunnklädd och lämnade hemmet utan nycklar, plånbok eller mobiltelefon. Under måndagen arrangerade ”Missing people” en sökinsats där 80 personer gick skallgång i Åkersbergas centralare delar. Ytterligare en skallgång gjordes under tisdagen med ungefär 60 frivilliga, men utan resultat. Man har också sökt, efter ett tips, i Arninge, men inte funnit några spår efter Mathias. Stora skillnader i elnätskostnad mellan kommunerna n SAMHÄLLE Oavsett hur lite eller mycket el som förbrukas i hemmet så går det inte att komma undan kostnaden för själva elnätet och det har visat sig vara stora skillnader i elnätspriserna mellan kommunerna. Mathias Larsson har varit försvunnen sedan den 14/2. En jämförelse som Villaägarnas riksförbund gjort visar att en genomsnittsvilla i Österåker eller Vaxholm betalar 5 865 kronor om året i nätavgift, medan en motsvarande villa i Vallentuna får betala 8 299 kronor, och i bland annat Sundbyberg och på Värmdö ligger årsavgiften på 9 465 kronor. Dyrast i landet är det i Sunne och Torsby där elnätsavgiften för en typvilla per år ligger på 12 120 kronor. Villaägarnas riksförbund menar att en av anledningarna till att det är så stora skillnader på priserna beror på elföretagens monopolsituation. JA Vilka förbättringar vill DU helst ha i kollektivtrafiken? Ingrid Andersson, pensionär, Lervik Foto: andrEas LundbErg