Sten Omslag
Sten Innehåll
Sten Ordföranden har ordet: Låt oss få bryta stene
n!
Sten Kort & gott: Regntorget, färgtrend i köket, s
tenstipendiat 2023, musealt återbruk mm
Sten K-sten: Kilforsen
Sten Intervju: Per Fernholm
Sten Tema inredning: Växtvärk & möjlighet
TEMA STEN I INREDNING Ett stenbrytande företag
ska inte bara – Kunderna vill ha sten i nästa vecka, när leveransen på vissa leverera i tid, det måste bryta själva materialet också. Många parametrar spelar in. Det är inte bara att ”trycka på en knapp”, vräka upp stenen och skeppa den vidare. Materialets särart blir synlig först när det blottas. Det är då det går att göra en bedömning. – Det är vi här på plats som kan vårt stensorter är ett halvår. En viss sten kan vara ”tre batcher bort” och vi vet inte ens kvaliteten på den, säger Gustav Thor. På Slite Stenhuggeri är situationen snarlik. – Vi jobbar direkt mot order och kan inte lägga upp några Pernilla Lövgren. ma terial. Det är bara vi som kan läsa av det och veta vad som passar till produkterna. Vi börjar sortera direkt i berget, sedan sker en sortering i produktionen, berättar Pernilla Lövgren. Det är detta finstämda, kvalitetsfokuserade stenbrytade som ger svensk natursten sitt goda renommé. Men det är också här svårigheterna med väntetider uppstår. Gustav Thor på Thorsbergs Stenhuggeri noterar också suget efter svensk natursten. – Det finns absolut stor efterfrågan på svensk sten. De som kommer till oss vill ha det naturliga svenska. Men det är också svårt med trenderna inom inredning och att få ut mer av det vi bryter, säger han. För kalkstensbrytningen i Thorsberg inne bär det konkret att marknaden just nu efterfrågar den grå stenen, inte den röda. I åratal har inredningsstilen dominerats av en neu tral grå-beige stil, en ”hotellkänsla” utan starka färger och personliga uttryck. För Thorsbergs del ligger den här trenden begravd i metervis av röd kalksten. – Utmaningen för oss är att vi har olika stensorter som ligger i Gustav Thor. olika skikt. Vi får lov att bryta fem meter sten för att få fram åtta centimeter grå kalksten, säger Gustav Thor. Vad som helst kan ha bildats inne i berget under de 200 år - miljoner som har passerat innan Thorsbergs linsågar öppnar det. När inredningsmarknaden vill ha svensk natursten, glöms det ofta bort att materialet bär på egna hemligheter och svårigheter. Dolda klov och sprickor kan dyka upp, hela block kan visa sig vara obrukbara när de väl har tagits fram. Sten som sorteras ut läggs på hög eftersom kvalitetskraven är höga. Att öka brytningen är kostsamt – och skulle påverka brytningstillstånden. – Vi har brutit i täkten i 120 år, men vi är aldrig säkra. Thorsberg ligger i ett Natura 2000-område. Någonting ovanligt kan hittas, reglerna skärpas, nya krav kan tillkomma. Att få nya tillstånd kan ta åratal. Thorsberg har sitt nuvarande tillstånd till år 2037. I jämförelse med de stora brotten i Europa och övriga världen är det ett litet stenbrott som bryter cirka 20 000 ton sten om året. – Det bryter de största på en förmiddag, skrattar Gustav Thor. M 14 ed ökad privathandel måste stenindustrin även mö ta näthandelns krav. Där har utvecklingen gått snabbare än någon kunde ana. I dag köps allt från mode till bostäder via nätet. I köpögonblicket - handla nu - ligger mycket av konceptets elegans och konsumenterna har vant sig vid hastigheten: tryck köp, dunk i brevlådan. Själva varorna syns som bilder. Och även om de lagliga kraven på transparens ökar, är produktionsleden oftast okända för oss konsumenter. På ett nästan spöklikt sätt finns varorna där, som genom trolleri. Den bilden har nu sipprat över till stenbranschen. lager. Produktionen är fullbokad, leveranstiderna är långa, 8-12 månader. Beställning tidig vår blir leverans i höst, säger Pernilla Lövgren. Långa leveranstider kan få till följd att jäktade kunder väljer ersättningsmaterial, som kompositer eller stenkeramik. Skillnaden kanske inte spelar någon roll, när köket ska vara klart till jul. Visst stjäl konstgjord sten marknadsdelar, men Gustav Thor är inte så orolig. – Jag har tänk mycket på det. Vi tar det lätt som ett hot, liksom av instinkt, när någon är inne och tassar på våra produkter. Det är kopior, men det kan finnas fördelar med dem på vissa ställen. Jag rekommenderar till exempel inte kalksten i duschar, där kan en keramisk kopia användas i stället. Pernilla Lövgren säger att kunderna blir allt mer medvetna om att de vill ha äkta vara, men att stenbranschen ändå får lära sig leva med kopiorna och att de kallas ”sten”, trots att det är keramik eller kompositer som innehåller plast. Prisskillnaden är heller inte stor. – Ikeas köksbänkar med sina extraavgifter ligger ibland hög - re än vad vi gör. Hon säger också att hållbarheten för kompositerna är oklar. Plast åldras alltid. Hur ser skivorna ut om 25 år? Gustav Thor försöker påverka marknaden. – Det gäller att hitta något som är åt det håll konsumenterna vill ha. Kan vi använda sten på nya sätt? Vi tog fram en ”nyhet” som vi kallar gråröd, som tidigare mest använts till mursten. Den kan inte användas till allt, men är utmärkt till golv. K anske är också en trendförändring på gång. Det grå inredningslandskapet är övermoget. Magasin, Instagram och bloggar börjar så smått flirta med färger. Vi sneglar mot utlandet, närmast mot Danmark som ligger lite före i inredningsidéer. Kanske svänger trenden till Thorsbergs fördel, som under åttiotalet då företaget sålde massor av sin vackra rödrosiga kalksten. En hjälp för stenbranschen vore om beställningar till byggprojekt kom in tidigare. Ofta läggs stenbeställningar i sista steget, när allt annat är klart. Pernilla Lövgren på Slite Stenhuggeri har ett önskemål: – Jag önskar att kunder och arkitekter kunde fatta beslut tidigare. Redan när husen ritas bestäms ju en massa detaljer, och vi i stenbrotten behöver lång framförhållning. Ett tips är att preliminärboka sten. Ju tidigare desto bättre. – Ge oss en order från ritningar med ungefärliga mått. Det skulle underlätta mycket, då kan vi planera in det i vår produktion, säger Pernilla Lövgren. Henrik Sagen är en av grundarna till arkitektbyrån Ateljé Nord. Flera av byråns återkommande kunder är privatpersoner i centrala Stockholm. De vill ofta ha svensk natursten i golv, väggar och bänkskivor. Även Henrik Sagen tror att tydligare kommunikation kring byggprocessen i ett tidigt skede skulle kunna få förväntningarna och tidsramarna att synka bättre.
Sten Tema inredning: Tidigare smarbeten ger bättre
resultat
Sten Årets sten 2023: Svenstorp Hallandia
Sten Projekt: Ad Astra by Elite
Sten Projekt: Johan Falkmans maxischack
Sten Projekt: Continental du Sud
Sten Projekt: Naturhuset
Sten Projekt: Pascal Kaffebar
Sten Aktuellt: RO fäller ”kalksten”
Sten Stenskolan kapitel 4: Arkitekterna
Sten Krönika: Kristina Ehrstedt
Sten Medlemsmatrikel
Sten Tekniskt: Halkmotstånd & slitage
Sten Branschnytt: Årsmötet
Sten Branschnytt: LCA-verktyget Stenfas
Sten Marknaden: Annonser