Sten Omslag
Sten Innehåll
Sten Ordföranden har ordet: Låt oss få bryta stene
n!
Sten Kort & gott: Regntorget, färgtrend i köket, s
tenstipendiat 2023, musealt återbruk mm
Sten K-sten: Kilforsen
Sten Intervju: Per Fernholm
Sten Tema inredning: Växtvärk & möjlighet
TEMA STEN I INREDNING Peder Nilsons skänk med ski
va av spillsten. Hyvlad ljusgrå Borghamnskalksten. FOTO: ÖSTERSJÖSTEN – Vi har absolut stött på problemet med långa ledtider på sten, men många byggprocesser drar också ut på tiden. Vi har kunder som säger ”Hade vi vetat att bygget skulle ta så lång tid, hade vi valt naturstenen från Gotland i stället.” K anske kan en blick utifrån vara till hjälp? Deniz Bulus grundade Östersjösten 2015. Han såg då tydligt branschens glapp mellan efterfrågan och utbud. Här fanns en möjlighet. – När jag startade var det en del av probleDeniz Bulus. matiken, som nu är löst för oss. Leveranstiden på svensk sten från vårt lager är numera tre till fem dagar, säger han. Deniz Bulus har pluggat till ingenjör och varit småskalig fastighetsutvecklare som job bade nära inredare och arkitekter. – Jag såg att det var väldigt svårt att få fram information om stenprodukterna. Jag fick olika besked från stenbrott och återförsäljare. Alla hade sina teorier om hur sten kunde användas. Att förenkla processen runt priser och leveranstider blev Deniz Bulus utgångspunkt. Östersjösten har vuxit kraftigt de senaste åtta åren. 90 procent av kunderna är privatpersoner. Hemsidan visar vilka stensorter som är till salu, lagersaldo, kvadratmetrar, tips, materialinfo och priser. I dag samarbetar Östersjösten med flera svenska stenbrytande företag och importerar även kalkstenen Lindanäs från Estland. Företaget har lagt upp ett betydande stenlager i Småland, medan två showroom finns i Gustavsberg och i Göteborg. – Men det är aldrig bra att binda tillgångar i lager. Varje miljon vi binder hade vi i stället kunnat lägga på marknadsföring, säger Deniz Bulus. Han tycker att det vore bra om de svenska stenföretagen själva kunde hålla lager. Det handlar enligt honom om att definiera sin roll på marknaden. – Vår roll är att marknadsföra och sälja nordisk natursten. Det är vi duktiga på. Stenbrottens roll är att bryta och tillverka stenen. De ska fokusera på att göra det bra och stötta återförsäljare. Han jämför med distriktet Champagne där producenterna gick ihop och skaffade sig duktiga advokater som rensade i 16 fuskprodukterna utifrån. Nu säljs vin som aldrig förr. På liknande sätt skulle stenindustrin kunna gå ihop och marknadsföra svensk natursten som en premiumprodukt, och samtidigt bevaka och slå ner på intrång i namn och material. – I naturstenen har vi vår stora marknadsfördel. Men industrin måste våga se stenen som en konsumentprodukt. Lösningen är inte att öppna nya stenbrott, utan att optimera produktionen. Ett upplägg som i dag där alla kan beställa vad som helst, det säger sig självt att det inte kan fungera. Vi måste standardisera stenbranschen, säger Deniz Bulus. Det gäller också att berätta om sten och satsa pengar på marknadsföring, inte bara vänta in kunderna. – Det finns jättemycket att göra. Medlemmarna i förbundet måste hjälpas åt med detta. E xportmarknaden för inredning och design hägrar för svensk sten. Nu driver Östersjösten en kampanj i Tyskland och planerar att öppna ett showroom där. – Tyskland är den stora marknaden med penningstarka kunder som älskar skandinavisk design. Östersjösten vill gärna exportera till närområdet, Norden och Tyskland, men att skeppa sten till Mellanöstern och Asien är ohållbart. Deniz Bulus har besökt stenbrott i USA för att försöka skapa ett nätverk liknande Östersjösten, men anpassat till den amerikanska marknaden. – USA:s stenbrott ser ungefär ut som svenska, det är ofta små familjeföretag, projektstyrda, utan större koll på konsumentmarknaden. I USA lade han märke till att företagen vänder hem igen när priserna på kinesiska produkter och frakter har skjutit i höjden. Han förutspår en stark hemvändartrend i hela världen. Teknikutveckling och AI gör att priserna kommer att gå ner på hemmatillverkade produkter. – Jag ser jättepositivt på den svenska stenindustrin. Detta år och nästa kommer att vara tuffa, men det kommer att ljusna. Vi måste vässa klorna, sammanfattar Deniz Bulus. Stenen och inredningen måste hitta sina utgångspunkter, sin estetik och börja fungera tillsammans, precis som i en liten skänk med stenskiva, en fin symbol för samarbete. n
Sten Tema inredning: Tidigare smarbeten ger bättre
resultat
Sten Årets sten 2023: Svenstorp Hallandia
Sten Projekt: Ad Astra by Elite
Sten Projekt: Johan Falkmans maxischack
Sten Projekt: Continental du Sud
Sten Projekt: Naturhuset
Sten Projekt: Pascal Kaffebar
Sten Aktuellt: RO fäller ”kalksten”
Sten Stenskolan kapitel 4: Arkitekterna
Sten Krönika: Kristina Ehrstedt
Sten Medlemsmatrikel
Sten Tekniskt: Halkmotstånd & slitage
Sten Branschnytt: Årsmötet
Sten Branschnytt: LCA-verktyget Stenfas
Sten Marknaden: Annonser