Sten Omslag
Sten Innehåll
Sten Ordföranden har ordet: Låt oss få bryta stene
n!
Sten Kort & gott: Regntorget, färgtrend i köket, s
tenstipendiat 2023, musealt återbruk mm
Sten K-sten: Kilforsen
Sten Intervju: Per Fernholm
Sten Tema inredning: Växtvärk & möjlighet
Sten Tema inredning: Tidigare smarbeten ger bättre
resultat
Sten Årets sten 2023: Svenstorp Hallandia
Sten Projekt: Ad Astra by Elite
Sten Projekt: Johan Falkmans maxischack
Sten Projekt: Continental du Sud
Sten Projekt: Naturhuset
Sten Projekt: Pascal Kaffebar
Sten Aktuellt: RO fäller ”kalksten”
Sten Stenskolan kapitel 4: Arkitekterna
STENSKOLAN | Kapitel 4. Arkitekten Visionsbild fö
r nya Slussen. olika uttryck med historisk insikt och fingertoppskänsla för materialens diskreta personligheter. De maximerar inte uttrycken som herrarna vid förra sekelskiftet, utan bygger helheter med modernt subtila effekter. Robust, hållbar granit i olika nyanser av grått och rött. Stenramper, trappor och terasser leder ner till havet och upp till en utsiktspunkt som i fören på ett skepp. Parken fungerar som mötesplats och promenadstråk, med en vågbrytande utsida mot Öresund, där människorna möter havet. Det är Daniaparkens livspuls och förutsättning. Torbjörn Andersson har också skapat fina torg vid Liljeholmskajen i Stockholm och Hyllie i Malmö. white view, foster+partners, dbox Slussen är det största svenska stenprojektet i efterkrigstid. Just nu vet vi inte riktigt hur det kommer att bli, när vi passerar byggröran och tar omvägen över ”Guldbron” som inte glänser särskilt mycket med bilarna susande i mitten. Det är Stockholmsvardag, och sakta blir någonting klart. Slussen byggs för fler cyklar och färre bilar. Cykelbanorna är fina, breda som lyxiga autostrador nedåt Skeppsbron. Här och där är en bit kaj färdigställd till en slank, stram bit framtid. I det virrvarr av kranar och gjutfor40 mar som nu ligger där den trivsamt skruttiga gamla funkisrosetten en gång låg, ska Stockholm snart få plattformar och gångstråk, som i renderingarnas solsken liknar bryggor och hangarfartyg. White skriver vagt om förvandlingen ”från trafikapparat till en mänsklig miljö med ett rikt folkliv, rum för upplevelser och platser som skänker en stunds ro”. Den är mycket svensk, denna förhoppning om ett myllrade folkliv. Den nya attraktiva mötesplatsen är ännu otestad och blir mer realistisk när regn och snö yr in över gångstråken. Den gamla Slussen, Tage WilliamOlsson och Gösta Lundborgs klöverbladslösning ( 1935 ) var ett under av trafikplanering som egentligen inte har förbättrats. Den var på slutet även en mänsklig plats med sitt slitna mörker och sjabbiga virrvarr av kakelgångar, konsertställen och utdömda butiker. Det var en rest av ett äldre Stockholm, som kunde ha rustats till en internationell juvel i funkisstil, men staden ville svepa bort det gamla. Slussen har byggts om ungefär vart hundrade år – Ferdinand Boberg ritade ett grandiost, tornförsett förslag 1912 – och varje gång har stockolmarna knotat och tyckt att det går åt helvete, men så småningom ändå växt in i platsen. Under ytorna göms Slussens viktigaste uppgift, att agera portvakt och nödventil när Mälaren trycker på efter framtidens hällregn över Mälardalen. Nu kan fem gånger så mycket vatten släppas ut. Ambitionen för naturstenen är hög, men vilken sten som ska användas, och var och hur och vem som levererar, är ett känsligt ämne. Till kajer och kajbeklädnader används traditionell granit, stabila grejer som förr i tiden, med Skarstad Röd Bohus och Tossene Grå Bohus. Den norra sidan mot Gamla stan ska bli mer rustik, den södra sidan slätare, mer elegant. Ekonomiska kalkyler, miljöhänsyn, svensk eller utländsk sten är viktiga frågor. Återbruk av lokal sten, som gatsten, har diskuteras. Priset avgör. För varje år ökar kraven på att använda lokala material som håller för vårt klimat och minskar transporterna. Hur har det påverkat bygget? Vilken sten kommer vi att nöta under skosulorna och vad ska vi se om vi höjer blicken mot Söders höjder? Sten, men hur och vad? Det är ett pågående äventyr.n MISSA INTE! Kapitel 5. I nästa nummer av Sten som kommer i juni. ILLUSTRATION: WHITE ARKITEKTER/STOCKHOLMS STAD
Sten Krönika: Kristina Ehrstedt
Sten Medlemsmatrikel
Sten Tekniskt: Halkmotstånd & slitage
Sten Branschnytt: Årsmötet
Sten Branschnytt: LCA-verktyget Stenfas
Sten Marknaden: Annonser