Miljö & klimat Svenska kommuner saknar strategi o
ch handlingsplan för att möta konsekvenserna av kommande klimatförändringar. Resurser och kunskaper är två av problemen. Det hävdar forskare från Linköpings universitet. Dålig kommunal beredskap för klimatförändringar klimatförändringar kan innebära. Detta till skillnad från de flesta andra europeiska länder. I Sverige ligger huvudansvaret för klimatanpassningen på kommunerna, men dessa lider brist på tydliga riktlinjer, koordinering och kunskap. – Det råder också en viss förvirring kring D vem som ansvarar för vad, säger Erik Glaas. Det är heller inte helt fastställt vad uppdraget handlar om – vad som konkret bör göras – hur och med vilka resurser. Vänta och se De båda forskarna menar att frågan om beredskap inför klimatförändringar är komplicerad och svår att jobba med lokalt. Kommunala tjänstemän saknar ofta nationella riktlinjer att utgå ifrån och det finns en besvikelse över att den centrala nivån, staten, inte har gjort mer. – Från centralt håll tror jag att det funnits en idé om att det här arbetet ska byggas underifrån, vilket nog är rätt tänkt, men så har det inte blivit i praktiken. Erik Glaas liknar det vid en ”vänta och sehållning”. – Regeringen har avvaktat för att se vad kommunerna tänker göra. Det handlar egentligen inte om ointresse och det kan finnas fördelar med att vänta. Samtidigt har man förlorat viktig tid. Erik Glaas Teknik räcker inte Ett annat problem är att kommunerna ofta reducerar frågan om beredskap inför klimatförändringar till att handla om teknik, menar forskarna. De menar att konseFjärrvärmetidningen • Nr 8 • December 2013 e två forskarna, Erik Glaas och Karin André, menar i var sin avhandling, att Sverige saknar en centralt beslutad strategi för att möta de hot som Mer regn är att vänta i Sverige till följd av klimatförändringar. Ansvaret för att anpassa sig till en förändrat klimat ligger på kommunerna, men beredskapen hos dem är dålig. kvenserna av det som kan hända spänner över alla kommunala förvaltningar och administrativa gränser. Att möta klimathot med bara tekniska åtgärder riskerar därmed att leda till en allmänt sämre beredskap. – Dessutom är det viktigt att komma finns i många fall inte mycket för dem att koordinera. – Ett annat problem för Karin André ihåg att svenska kommuner varierar mycket i storlek och har därmed olika förutsättningar att hantera frågan, säger Karin André. Trots det som forskarna menar är brister i beredskapen finns numera samordnare inom länsstyrelserna. Dessa ska koordinera anpassningsarbetet mellan kommunerna i respektive län eller region. Men, som en av de intervjuade i Erik Glaas studie påpekar: I avsaknad av kommunala strategier och knappa direktiv till de regionala samordnarna så länsstyrelserna är att de sitter på två stolar samtidigt. De är både tillstånds- och tillsynsmyndighet i många av de aktuella frågorna, säger Erik Glaas. JOHAN GRANATH Läs mer ◾ Karin André är idag verksam vid SEI, Stockholm Environment Institute, och Erik Glaas vid Linköpings universitet. Karin Andrés avhandling heter ”Climate change adaptation processes: Regional and sectoral stakeholder perspectives”. Erik Glaas avhandling heter ”Reconstructing Noah’s ark: Integration of climate change adaptation into Swedish public policy”. 15 Foto: ROGER LUNDSTEN