AMES 1
MEDIA, REKLAM & PR Isak Laurell läser 3D–animatio
n och visualisering och är en av studenterna som bidragit. STUDENTER UNDERSÖKER VARFÖR VISSA INFLUENCERS ÄR POPULÄRA FOTO: PRESSBILD Teknikintresset hos unga minskar och antalet sökande till teknikutbildningar sjunker, med en brist på ingenjörer som följd. Därför vill Högskolan Väst skapa en artificiell influencer som ska inspirera särskilt unga tjejer om teknik. Som en del i projektet har studenter som läser 3D–animation och visualisering och Digitala medier involverats för att undersöka varför vissa influencers är populära. Intresset och nyfikenheten kring teknik finns ofta i unga år, men avtar många gånger hos tjejer med tiden. Genom projektet The Life of A.R.T. är målet att skapa en artificiell influencer som kan hålla unga tjejers teknikintresse vid liv och att inspirera och väcka lusten för att studera och i förlängningen även arbeta med teknik. Första steget är att identifiera intressen och beteenden hos målgruppen för att i nästa steg kunna ta beslut om vilken typ av personlighet influencern bör ha. – Vi behöver veta mer om dels hur vår målgrupp ser ut och beter sig och dels hur vår influencer bör se ut och fungera för att nå målgruppen på bästa sätt. För att kunna göra detta behöver vi förstå hur målgruppen agerar på till exempel Instagram och vilken typ av innehåll som lockar dem. Det är här våra egna studenter kan bidra, berättar Helena Irvestam Wassenius från avdelningen för kommunikation och internationella relationer på Högskolan Väst. 60–tal studenter engageras För att öka förståelsen för målgruppen (unga tjejer 13–19 år) fick ett 60–tal studenter som läser 3D–animation och visualisering och Digitala medier i upp32 gift att ta fram rekommendationer kring hur en artificiell influencer bör anpassas och fungera för att kunna bibehålla, och kanske rentav öka, målgruppens intresse för teknik och vilja att studera teknik. Beata Jungselius, en av forskarna i projektet och lärare på kursen Designprocessen och designens roll, där detta blev en del förklarar: – Vi ville med studenternas hjälp öka kunskaperna kring hur en artificiell influencer riktad till unga tjejer bör utformas. Hur bör hen se ut? Hur gammal är hen? Vad är dess sysselsättning? Är det en man eller kvinna eller kanske ingetdera? Tänker vi rätt kring Instagram eller kan någon annan kanal vara mer relevant? Genomfört intervjuer Studenterna har genomfört intervjuer med ungdomar och dragit slutsatser utifrån sina data som de fått presentera i en uppsats i miniformat. En av de studenter som bidragit är Isak Laurell som är 20 år och läser 3D–animation och visualisering: – Det är nyttigt att få skriva en liten uppsats redan den första terminen, nästan som det första man gör. Man får en uppfattning av hur det är att skriva på denna nivå. I sitt arbete kommer han fram till bland annat följande slutsats ”Sammanfattningsvis så går att konstatera att för att en influencer ska vara intressant och få följare, så krävs det att innehållet den publicerar känns autentiskt, det ska vara relaterbart och formen av innehåll ska vara videor så man får en bättre inblick i influencerns liv och det blir lättare för följaren att skapa en relation till influencern. Men man vill även att influencern ska skapa en gemenskap, en gemenskap där alla är välkomna.” ® Peter Fellman, Trond Valle, Peter Lingmerth och Anders Eriksson. BONNIERÄGDA FASTIG– HETSNYTT HAR KÖPT ESTATE MEDIA FOTO: PRESSBILD Fastighetsnytt har stärkt sin position och köpt norska Estate Media. Förvärvet görs genom en 100 procent aktieöverlåtelse och ger Fastighetsnytt en starkare position i Norden både när det gäller agendasättande journalistik och eventverksamhet med inriktning på den kommersiella fastighetsbranschen. Estate Media är den ledande medieaktören när det gäller kommersiella fastigheter i Norge och har även en stark position på den danska marknaden. Fastighetsnytt ingår i Bonnier News affärsområde Di–gruppen och omfattar även tidningen Byggindustrin. Tillsammans står Fastighetsnytt och Byggindustrin som arrangörer av eventet Construction Summit och mötesplatsen Business arena som anordnas på flera orter i Sverige samt i Helsingfors. Genom förvärvet Estate Media skapas nu förutsättningar för fortsatt tillväxt för de journalistiska produkterna och utveckling av eventverksamheten i Norden. – Jag är jätteglad över att vi kunnat ro den här affären i hamn. Genom köpet av Estate Media tar vi ett nordiskt grepp om den intressanta fastighetssektorn. Jag är också övertygad om att Fastighetsnytt och Byggindustrin har mycket att lära av Estate Media och vise versa. I Di–gruppen får vi nu vår första verksamhet utanför Sverige vilket också är spännande, säger Peter Fellman, affärsområdeschef för Di– gruppen. Fastighetsnytt och Estate Media kompletterar varandra i flera avseenden. Estate Media har en ledande ställning i Norge och Danmark när det gäller journalistik med inriktning på den kommersiella fastighetsbranschen. Man arrangerar framgångsrika event på området och har kommit långt i utvecklingen av digitala produkter. Estate Media driver även reklambyrån Blake som är specialiserad på fastighetsbranschen. – Norden som fastighetsmarknad har totalt sett aldrig varit starkare och mer intressant för investerare. Estate Media och Blake har många skickliga medarbetare, stor lokal kunskap och nätverk i varje land. Jag ser fram emot att länka de nordiska fastighetsmarknaderna än närmre varann, säger Trond Valle, vd Estate Media Det ligger i Fastighetsnytts strategi att expandera i Norden och förvärvet av Estate Media ger de bägge bolagen en stark position att tillsammans utveckla eventverksamheten i Norge och Danmark. – Vi kommer gemensamt att kunna utveckla affären med den nödvändiga lokala kännedomen och bredda vårt erbjudande till alla våra kunder i Norden. Vi kommer att kunna lära mycket av varandra när det gäller journalistik, event, media och utvecklingen av digitala produkter, avslutar Peter Lingmerth, vd för Fastighetsnytt. ®