Promoting reading 1
Lundgren, Lena (2007). Rum för barn – möjligheter
nas bibliotek. Borås: Borås University, Swedish School of Library and Information Science. Conference paper. Lundgren, Torbjörn & Kallenberg, Lena (2013). Läsandet bär demokratin: Om folkrörelsernas läsfrämjande erfarenheter och arbetsformer. En rapport från Arbetsgruppen för ett läslyft i Sverige. Lundh, Anna Hampson (2013). Talande böcker och läsande barn: barn berättar om talboksanvändning. Johanneshov: Swedish Agency for Accessible Media (MTM). Lundh, Anna Hampson & Michnik Katarina (2014). Samarbete mellan folkbibliotek och barnhälsovård i Sverige: En utökad kartläggning och nulägesbeskrivning. Halmstad: Regionbibliotek Halland. Lundin, Immi (2004). Cirkelbevis: läsecirklar på bibliotek. Lund: Bibliotekstjänst. Lynch, Jacqueline (2002). Parents’ self-efficacy beliefs, parents’ gender, children’s reader self- perceptions, reading achievement and gender. Journal of Research in Reading. 25, 54–67. Lysebäck, Anna & Norrström, Lise-Lotte (2000). Bokbussen – från dåtid till nutid: en studie om bokbussens utveckling i Sverige. Borås: Borås University, Swedish School of Library and Information Science. Masters thesis. Läsa för livet: regeringens proposition 2013/14:3 (2013). Stockholm: Riksdagens tryckeriexpedition. Läsprojekt: inspirationsbok för förskola, skola och bibliotek. (2007). Lund: Btj. Mac an Ghaill, Máirtín (1994). The making of men: masculinities, sexualities and schooling. Buckingham: Open Univ. Press. Mauritzon, Sara & Wijk, Sara (2008). Att få upp ögonen för faktaboksfrågan: En kartläggning av bibliotekariers förmedling av faktaböcker på bokprat. Lund: Lunds univ. Biblioteks- och informationsvetenskap. Masters thesis. McKenna, Michael C. (2001). Development of Reading Attitudes. Included in: Verhoeven, Ludo & Snow, Catherine E. Literacy and Motivation. Reading Engagement in Individuals and Groups. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, Inc. McKoy Lowery, Ruth; Sabis-Burns, Donna & Anderson-Brown, Shawn (2008). Book Buddies: Kindergartners and Fifth Graders Explore Books Together. Dimensions of Early Childhood. Volume 36, number 3. Milosavljevi , Vesna & Olsson, Margareta (2007). Att stimulera till läslust – ett samarbete mellan skolbibliotekarier, pedagoger och specialpedagoger. Malmö: Malmö University. Degree project. Mol, Suzanne E.; Bus G, Adriana; de Jong, Maria T. & Smeets, Daisy J. H. (2008). Added Value of Dialogic Parent-Child Book Readings: A Meta-Analysis. Early Education and Development. 19, 7–26. Mol, Suzanne E. & Bus G, Adriana (2011). To Read or Not to Read: A Meta-Analysis of Print Exposure from Infancy to Early Adulthood. Psychological Bulletin. 137 (2): 267–296. Molloy, Gunilla (2007). När pojkar läser och skriver. Lund: Studentlitteratur. Swedish Agency for Cultural Policy Analysis (2014). Bland förebilder och föreställningar: jämställdhetsarbete på kulturområdet. Stockholm: Swedish Agency for Cultural Policy Analysis. National Literacy Trust (2009). Premier League Reading Stars. Evaluation Report 2009. National Literacy Trust (2010a). Premier League Reading Stars. Annual Review 2010. National Literacy Trust (2010b). Premier League Reading Stars. Qualitative Impact Assessment 2010. National Literacy Trust (2012). Premier League Reading Stars. Report 2012. National Literacy Trust (2013). Premier League Reading Stars. Report 2013. NCRCL (2001) “Everytime you see the bag you think, ooh – let’s read a book!” Report by the National Centre for Research in Children’s Literature. University of Surrey Roehampton. Nell, Victor (1988). Lost in a book: the psychology of reading for pleasure. New Haven, Conn.: Yale U.P. Nilsson, Jan (1986). Barn, föräldrar, böcker. Stockholm: Almqvist & Wiksell. Nollen, Terrence David (1992). The effect of booktalks on the development of reading attitudes and the promotion of individual reading choices. Dissertation: University of Nebraska, 1992. 124