Promoting reading 1
Swedish Library Association (2011). Olika syn på
saken: folkbiblioteket bland användare, ickeanvändare och personal. Stockholm: Swedish Library Association. Svensson, Ann-Katrin (1989). BokNallen: Utvärdering av ett språkstimuleringsprojekt. Malmö: Lärarhögskolan, Institutionen för pedagogik och specialmetodik. Svensson, Ann-Katrin (1993). Tidig språkstimulering av barn. Dissertation: Lund University. Svensson, Ann-Katrin (2013). Litteraturprofil i förskoleverksamheten – vad ger det barnen? En utvärdering av ett samarbete mellan bibliotek, förskola och familjedaghem. Borås University, Department of Education. Svensson, Ann-Katrin & Ögland, Malin (2014). Läsfrämjande samarbete i Mölndal – Litteraturprofil i biblioteks- och förskoleverksamhet. City of Mölndal. Swedish Library Association (2009). På säker grund: en Delfiundersökning om vilken biblioteksforskning som behövs. Rapport. Söderlund, Petra (2004). Läsarnas nätverk: om bokläsare och Internet. Uppsala: Section for Sociology of Literature, Department of Literature, dissertation. Uppsala University. Taube, Karin (2013). Flickors och pojkars förmåga och lust att läsa. Included in: Björkman, Jenny & Fjæstad, Björn (ed.) Läsning. RJ:s årsbok 2013/2014. Gothenburg: Makadam. Taylor, Denny (1983). Family literacy: young children learning to read and write. Exeter, N.H.: Heinemann Educational Books. Tengberg, Michael (2011). Samtalets möjligheter: om litteratursamtal och litteraturreception i skolan. Dissertation: Gothenburg: University of Gothenburg. The Reading Agency (2002) Reading Groups and Public Libraries. London: TRA. The Reading Agency (2003). Inspiring Children: The Impact of the Summer Reading Challenge. The Reading Maze 2003 National Participant Survey. London: TRA. The Reading Agency (2004). A national public library development programme for reading groups. London: TRA. Thomas, Adele (1998). Family literacy in Canada: profiles of effective practices. Welland, Ont: Éditions Soleil Pub. Thorhauge, Jens (1995). Luk up for skønlitteraturen: Om skønlitteraer formedling i folkebiblioteket. Included in: Munch-Petersen, Erland, (ed.) Litteratursociologi: en antologi, Ballerup: Danish Library Center (DBC). Toftgård, Sofie (2011). Socialt läsande på nätet: En studie av virtuella bokcirklar enligt grundad teori. Uppsala: Uppsala University, ALM Department (archives, libraries and museums). Masters thesis. Torvaldsdotter, Helene (2003). Projekt Läslust i Värmland 2001–2003. final report, Länsbibliotek Värmland. Trelease, Jim (2013). The read-aloud handbook. New York: Penguin books. Tveit, Åse Kristine (2004). Innganger: om lesing og litteraturformidling. Bergen: Fagbokforlaget. Törnfeldt, Maria (1994). Att väcka läslust hos lässvaga barn och ungdomar. Included in: Eriksson, Anna Birgitta (ed.) Barnspåret: idébok för bibliotek. Lund: Bibliotekstjänst. Van Riel, Rachel, Fowler, Olive & Downes, Anne (2008). The reader-friendly library service. Newcastle upon Tyne: Society of Chief Librarians. Van Riel, Rachel (2012). Making space for reading: designing library spaces for children in public and school libraries. Included in: Rankin, Carolynn & Brock, Avril (ed.). Library Services for Children and Young People: Challenges and Opportunities in the Digital Age. Preeminent Academic Facets. Verhoeven, Ludo & Snow, Catherine E. (2001). Literacy and Motivation. Reading Engagement in Individuals and Groups. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, Inc. Wade, Barrie & Moore, Maggie (1993). Bookstart. London: BookTrust. Wade, Barrie & Moore, Maggie (1996). Children’s early book behaviour. Educational Review, 48, 3, 283–8. 127